اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۴۷

صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده بخش کشاورزی

کارشناسان معتقدند که توسعه صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده بخش کشاورزی است و این امر می‌تواند در کاهش ضایعات، تعادل قیمت محصولات در بازار و ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد.

کافی نبودن صنایع تبدیلی و تکمیلی در جوار مراکز تولید از یک طرف و کمبود تجهیزات برداشت محصولات باغی و زراعی از سوی دیگر موجب شده که دسترنج کشاورزان در برخی از محصولات به هدر رود.

در اقتصاد کشاورزی امروز صنایع تبدیلی عامل مهم در فرآوری محصولات کشاورزی است چراکه ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، کیفیت محصولات را نیز ارتقا می‌دهد.

حال انتظار می‌رود که با تاکید وزیر صنعت بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شود. مسعود اسدی، رییس تشکل‌های بخش کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه وضع صنایع تبدیلی در کشور مناسب نیست، اظهار کرد: در چند دهه اخیر نگاه نامتعارف مسوولان بخش به صنایع خرد، شرایط کنونی را رقم زد. وی با اشاره به اینکه توسعه اقتصاد کشور منوط به رشد صنایع خرد است، افزود: نگاه ویژه مسوولان به صنایع مادر موجب شد که در ایجاد صنایع تبدیلی توفیق چندانی نداشته باشیم. به گفته اسدی نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، مشکلات متعددی از قبیل افزایش ضایعات محصولات کشاورزی و زیان تولیدکنندگان را به همراه داشت. رییس تشکل‌های بخش کشاورزی ادامه داد: همه‌ ساله کشاورزان در برخی محصولات با مازاد و در برخی دیگر با کاهش تولید روبه‌رو می‌شوند که این امر منجر به نوسان قیمت محصولات در بازار، امحای کالا و فقر و تنگدستی روزافزون جامعه کشاورزی خواهد شد. به گفته وی، توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات امری مهم در مدیریت و تنظیم بازار است. این مقام مسوول با اشاره به ضرورت تغییر نگاه مدیران بیان کرد: مسوولان برای دستیابی به صنایع پیشرفته باید از صنایع خرد شروع کنند چراکه فرمول مدیران سابق بخش صنایع در دهه‌های اخیر جواب نداد.  وی با تاکید وزیر صنعت بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تصریح کرد: با توجه به آنکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی علاوه بر ایجاد اشتغال تاثیر بسزایی در تعادل قیمت محصولات دارد از این رو حرکت به این سمت و سو امری مهم تلقی می‌شود.

  فاصله توسعه صنایع تبدیلی با تولید

علی خان‌محمدی، مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: توسعه صنایع تبدیلی با تولید محصولات کشاورزی فاصله معناداری دارد از این رو حمایت وزیر صنعت در این زمینه تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: صنایع تبدیلی فعلی از استانداردهای لازم برخوردار نیست و این امر موجب شده تا مصرف‌کنندگان اطمینان خاطر چندانی نسبت به مصرف محصولات فرآوری شده، نداشته باشند. خان‌محمدی ادامه داد: با توجه به آنکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی تاثیر بسزایی در تعادل بازار محصولات کشاورزی دارد به روزرسانی تجهیزات امری ضروری تلقی می‌شود. مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی بیان کرد: با برندسازی محصولات فرآوری شده و اطمینان خاطر به مصرف‌کنندگان می‌توان در بازارهای صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشد درحالی که اکنون به دلیل صادرات خام محصولات، امکان رقابت وجود ندارد. وی در خاتمه یادآور شد: با وجود آنکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، کاهش ضایعات و مدیریت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را در بر دارد از این رو فرهنگ‌سازی مصرف محصولات فرآوری شده، امری ضروری است.

راهکار مخابرات برای هزینه‌ ناخواسته قبوض

معاون شرکت مخابرات ایران از شارژ آنلاین سرویس‌های هوشمند تلفن ثابت برای جلوگیری از هزینه‌های ناخواسته روی صورت‌حساب مشترکان خبر داد.

داوود زارعیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعتراض برخی از مشترکان مبنی بر مازاد هزینه صورت‌حساب تلفن ثابت نسبت به استفاده آنها اظهار کرد: ما دو گروه مشترک اینترنت داریم؛ یک گروه که پول ثابتی می‌پردازند و به صورت نامحدود هر میزان که بخواهند استفاده می‌کنند که در تهران حدود ۵۵۰ هزار مشترک از این دسته هستند. این گروه قاعدتا مشکلی ندارند. دسته دوم کسانی هستند که به صورت حجمی خریداری می‌کنند. حجم استفاده مشترکان روی سیستم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) با پسوردی که به آنها داده می‌شود، قابل دیدن است.

وی ادامه داد: مخابرات با این نوع شکایات برخورد کرده است. اما چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ نکته اول بحث نرم‌افزارهایی است که معمولا روی گوشی‌های تلفن همراه و کامپیوترهاست و بسیاری از افراد آگاه نیستند؛ این نرم‌افزارها دایما به‌روز می‌شود و قطعا مشکلاتی برای مشتریان ایجاد می‌کند. بخش دیگر کسانی هستند که از پسوردهای معمولی قابل حدس مثل ۱۲۳۴ استفاده می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود برای اینترنت خود پسوردهای قوی‌تری را انتخاب کنند.

معاون شرکت مخابرات ایران همچنین درباره اعتراض کاربران در حوزه تلفن ثابت بیان کرد: شکایت در حوزه قبوض تلفن ثابت و مکالمه بسیار کم است اما نکته‌یی که وجود دارد، استفاده برخی از مشترکان از سرویس‌های هوشمند شامل مسابقات و نوارهای ضبط ‌شده است. حتی در مواردی ممکن است خود خانواده نداند اما فرزندانشان از این سرویس‌ها استفاده کنند. مشترکان می‌توانند در تهران ۱۸۱۸و در استان‌های دیگر ۲۰۰۰ را شماره‌گیری کنند و ریز مکالمات خود را به صورت آنلاین بشنوند. به این ترتیب مطلع می‌شوند که هزینه‌های آنها مربوط به چه بخشی بوده است. زارعیان در ادامه با اشاره به راهکار مخابرات برای مشکل سرویس‌های هوشمند اظهار کرد: مخابرات برای این موضوع هم فکری کرده است، بدین صورت که سیستم سرویس را آنلاین کرده تا از این پس شارژ آنلاین را روی شبکه‌های هوشمند داشته باشیم. هزینه سرویس‌های هوشمند نیز از این پس به صورت آنلاین روی سیستم قرار می‌گیرد. وی در پاسخ به اینکه اگر مشکل از ناحیه مخابرات باشد و مشترکان بخواهند طرح شکایت کنند، مراجعه به کدام بخش صورت می‌گیرد، گفت: مشترکان می‌توانند با شماره ۲۰۲۰ تماس بگیرند یا به بازرسی‌ها مراجعه کرده یا از طریق پرتال اعتراض کنند. البته در این شرایط مخابرات تقریبا اطمینان دارد که از این سرویس‌های هوشمند استفاده شده است.

 

ارسال نظر