زنگ خطر قاچاق چوب در جنگل‌های کشور

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۷۷
زنگ خطر قاچاق چوب در جنگل‌های کشور

 با اجرای طرح تنفس جنگل، خروج درختان شکسته بر اثر بلایای طبیعی به سهولت امکان پذیر نیست و انباشت چوب‌ها، قاچاقچیان را به فروش آنها ترغیب کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جنگل خواری و قاچاق چوب سال‌هاست که به عنوان یک معضل زیست محیطی بر نابودی جنگل‌ها سایه انداخته و مسوولان را برآن داشته که در جهت حفظ و صیانت از این منابع ارزشمند طرح تنفس و توقف بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل را اجرا کنند.

اگرچه با اجرای طرح تنفس جنگل، خروج درختان شکسته و قطع شده بر اثر بلایای طبیعی به سهولت امکان پذیر نیست، اما انباشت چوب در برخی مناطق، قاچاقچیان را به طمع خارج کردن و فروش آنها ترغیب کرده است.

براساس اجرای طرح تنفس، برداشت از درختان جنگل برای مصارف صنعتی ممنوع اعلام شد که به همین سبب طرح زراعت چوب در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به توقف طرح بهره‌برداری از جنگل‌های شمال از نیمه دوم سال 95، اظهار کرد: هر ماه بخشی از قراردادها با مجریان طرح جنگل متوقف می‌شود، به‌طوری که از ابتدای سال آینده هیچ‌گونه بهره‌برداری نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اجرای طرح تنفس و توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال افزود: درختان شکسته و قطع شده‌یی که به صورت تجمعی روی هم قرار دارند و خطر حریق و تکثیر آفات منطقه را تهدید می‌کنند، تحت نظارت ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها مجوز بهره‌برداری آن صادر می‌شوند.

جلالی ادامه داد: در دودهه اخیر سالانه حدود 2 میلیون مترمکعب چوب از جنگل‌های شمال برداشت می‌شد که این رقم اکنون به 500 هزار مترمکعب تقلیل یافته است.

معاون وزیر جهاد از اجرای طرح زراعت چوب خبر داد و گفت: با توجه به بحث ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های شمال، اراضی مورد تصرف توسط مردم که هنوز از سوی دستگاه قضایی تعیین تکلیف نشده و هیچ‌گونه کاربرد جنگلی ندارد به زراعت چوب اختصاص می‌یابد.

رییس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه هر هکتار زراعت حدود 25 مترمکعب چوب تولید می‌کند، بیان کرد: با وجود آنکه 90درصد چوب مورد نیاز از منابع داخلی و تنها 10درصد از طریق واردات تامین می‌شود، با توسعه زراعت چوب در آینده‌یی نزدیک می‌توان کسری مورد نیاز را تامین کرد.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که در سطح 75هزار هکتار زراعت چوب انجام شود، افزود: کشت زراعت 20هزار هکتار در استان‌های شمالی و مابقی در استان‌های غیرشمالی که نیازی به آبیاری ندارد، صورت خواهد گرفت.

جلالی تصریح کرد: در زمینه توسعه کشت زراعت مساعدت‌هایی از قبیل تامین نهال و اعطای تسهیلات به استان‌های مختلف ابلاغ شده است.

 

 

ارسال نظر