ایران در دروازه‌های «آ‌سه‌آن»

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۲۴

مجتبی موسویان‌ریزی، مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه ضمن تشریح این اقدامات اظهار داشت: یکی از مناطق مد نظر برای توسعه صادرات، کشورهای آسیای جنوب‌شرقی و بطور اخص کشورهای عضو پیمان اقتصادی «آسه‌آن» هستند. این منطقه با جمعیتی حدود 650 میلیون نفر و اقتصادهایی چون اندونزی، سنگاپور و مالزی و تایلند مقاصد مناسبی برای توسعه صادرات کشورمان و همچنین افزایش حجم مبادلات دو جانبه خواهد بود.

 وی در ادامه افزود: پس از چهار سال نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ویتنام در 24 و 25 تیرماه سال جاری در تهران برگزار شد که از طرف ایران وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و از طرف ویتنام، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی، مسوولیت اجلاس را بر عهده داشتند.

موسویان در رابطه با جایگاه ویتنام در تجارت خارجی ایران گفت: این کشور یکی از بازارهای مهم ما در آسیای جنوب شرقی است که سال گذشته 360به میلیون دلار از صادرات ایران را به خود اختصاص داد و این در حالی است که واردات ما از ویتنام تنها 40 میلیون دلار ثبت شده است که حکایت از توازن تجاری مثبت 9 به 1 به نفع ایران است.

مدیر دفتر آسیا و اقیانوسیه با تاکید بر اهمیت ویتنام در ارتقای صادرات غیر نفتی ایران گفت: با توجه به واردات 170 میلیارد دلاری ویتنام می‌توانیم سهم بسیار خوبی را از بازار محصولات مختلف این کشور به دست بیاوریم. با توجه به نیازهای مختلف ویتنام، حدود 80درصد محصولات صادراتی به این کشور شامل محصولات کشاورزی و شیلات است که در این میان صادرات حدود 150 میلیون دلار پسته و حدود 30 میلیون دلار انجیر قابل توجه است. از دیگر اقلام صادراتی می‌توان به میگو، پای مرغ، پوست مرغ، ماهی، قیر و محصولات معدنی نیز اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در این اجلاس دو اتفاق ویژه افتاد، یکی برگزاری نخستین کمیته مستقل همکاری‌های بانکی بود که در بانک مرکزی ایران انجام شد و نظر به اهمیت این موضوع برای دو کشور، حدود 14 نفر از ترکیب هیات 37 نفری ویتنامی را مسوولان بانک مرکزی و بانک‌های تجاری آن کشور تشکیل می‌داد.

مذاکرات بانکی بسیار مفید بود و توافقات مناسبی در زمینه برقراری روابط کارگزاری بانکی برای تسهیل اعتبارات اسنادی و صدور ضمانتنامه‌ها، از طرف بانک‌های خصوصی دو کشور به دست آمد.

در کنار این کمیته، نخستین نشست کمیته محصولات شیلاتی و کشاورزی هم برگزار شد و صورتجلسه آن به امضا طرفین رسید.

در خصوص کاری که می‌توانیم با ویتنام انجام بدهیم شایان ذکر است که طیف وسیعی می‌تواند از محصولات بسیار ساده تا خدمات فنی و مهندسی پیچیده‌ را می‌تواند شامل گردد.

ما قادر به صادرات محصولات ساده کشاورزی، محصولات صنعتی، بعضی از قسمت‌های خطوط کارخانه تولید سیمان، تجهیزات پزشکی، دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی هستیم. در بخش معدن می‌توانیم پودر آلومینا را وارد کنیم و با توجه به اینکه این کشور تکنولوژی تولید آلومینیم را ندارد، آلومینیم را در ایران تولید و به ویتنام یا بازارهای ثالث صادر کنیم، مس نیز به عنوان محصول معدنی قابلیت صادرات دارد.

سنگ گچ به عنوان مواد اولیه برای تولید سیمان، مورد نیاز طرف ویتنامی است که در حال حاضر نیز صادر می‌کنیم و همچنین روغن‌های پایه، روغن‌های صنعتی، رزین‌ها از امکانات صادراتی ماست.

در بخش فنی و مهندسی، پروژه‌های نیروگاهی، سدسازی، اسکله‌سازی و تصفیه فاضلاب می‌توانند از سوی شرکت‌های ایرانی در ویتنام اجرا شوند. قابل ذکر است که بازار پیمانکاری و خدمات فنی و مهندسی در ویتنام در حدود 15 میلیارد دلار است. در نتیجه غیر از بازار کالایی، ما با بازار 15 میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی هم در ویتنام روبرو هستیم.

وی در خصوص طبقه‌بندی موضوعی فعالیت‌ها گفت: در جریان اجلاس کمیسیون مشترک تمام بخش‌ها را پوشش دادیم. سه کمیته به قرار ذیل طراحی شد؛ کمیته اول شامل تجارت، صنعت، انرژی، حمل و نقل و امور اقتصادی، کمیته دوم شامل کشاورزی شیلات و بهداشت و کمیته سوم مربوط به دیپلماسی، فرهنگ، ورزش، گردشگری و ارتباطات که تمامی این موارد دارای ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری دو جانبه هستند و باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند. همچنین وزرای دو کشور توافق کردند که معاونین آنها هر 6 ماه یک‌بار با یکدیگر دیدار و موارد توافق شده در سند اجلاس را پیگیری نمایند.

در نتیجه امیدوارم هدف 2 میلیارد دلار تجارت بین دو کشور، که توسط روسای دو دولت تعیین شده است، هرچه سریعتر محقق گردد زیرا ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد. از طرفی دیگر با توجه به قرار داد تجارت آزاد که بین «آسه‌آن» و چین منعقد گردیده، این امکان هست که بسیاری از محصولات ما از طریق ویتنام وارد بازار بسیار بزرگ چین شود.

یکی از مکانیسم‌ها برای ارتقای سطح مبادلات تا رسیدن به حجم تجارت مشخص شده بین دو کشور، امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی است که پیشنهادات ما به طرف ویتنامی ارائه شده است و در حال بررسی این موافقتنامه هستند. تاکید می‌کنم که هم‌اکنون غیر ویتنام در منطقه «آسه‌آن»، ما با سه کشور دیگر، اندونزی تایلند و مالزی، نیز در حال مذاکره برای انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی هستیم.

موسویان در پایان گفت: افق همکاری را با کشورهای «آسه‌آن» روشن می‌بیینم و با توجه به رشدی که صادرات ما به این کشورها طی سال‌های گذشته داشته است، به زودی شاهد افزایش بیش از پیش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور خواهیم بود.

 

ارسال نظر