کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۸۰۷

کرونا تقاضای سی‌ان‌جی را 50 درصد کاهش داد

ایلنا | رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با اعلام اینکه با شیوع ویروس کرونا تقاضا و عرضه سی.ان.جی در کشور با کاهش 40 تا 50 درصدی روبرو شده است، گفت: یکی از مشکلات ما عدم همکاری بانک‌ها در دریافت وجوه نقد از جایگاه‌های سی.ان.جی است. محسن جوهری با اعلام اینکه با شیوع ویروس کرونا تقاضا و عرضه سی.ان.جی در کشور با کاهش 40 تا 50 درصدی روبرو شده است، اظهار داشت: علاوه بر این موضوع مشکلات زیادی برای جایگاه داران سی.ان.جی و شرکت‌های بهره‌بردار ایجاد شده است، یکی از مشکلات عدم همکاری بانک‌ها در دریافت وجوه نقد از جایگاه‌های سی.ان.جی است. وی افزود: در حال حاضر با توجه به مشکلی که بانک‌ها بابت عدم دریافت وجه نقد برای ما ایجاد کرده‌اند، جایگاه‌داران و شرکت‌های بهره‌بردار برای انجام تعهدات خود با مشکل مواجه شده‌اند. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی سی.ان.‌جی از شرکت ملی گاز و ادارات برق تقاضا کرد از قطع گاز و برق جایگاه‌ها خودداری کنند.  وی همچنین از وزارت کشور درخواست کرد که با توجه به شرایط فرس‌ماژوری که پیش آمده شهرداری‌ها که 70 درصد جایگاه‌های سی.ان.جی را در اختیار دارند را از دریافت اجاره از شرکت‌های بهره‌بردار سی.ان.جی منع کند.

فرصت سه ماهه برای پرداخت قبوض گاز

باشگاه خبرنگاران | سخنگوی شرکت ملی گاز کشور گفت: مردم تا سه ماه می‌تواند قبوض گاز خود را پرداخت نکنند. محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز کشور با اشاره به قرائت کنتور‌های خانگی و تجاری گاز با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود، گفت: طبق گزارشات دولت مردم تا سه ماه می‌تواند قبوض گاز خود را پرداخت نکنند، ولی توصیه ما به هموطنان این است که حدالامکان برای جلوگیری از انباشت مبلغ پرداختی گاز خود آن را پرداخت کنند. او بیان اینکه مردم برای اعلام رقم کنتور، دریافت قبض و نحوه پرداخت خود نگرانی نداشته باشند، ادامه داد: مشترکان گاز می‌توانند با شماره ۴- ۸۱۹۷۲۵۰۱ تماس بگیرند. سخنگوی شرکت ملی گاز کشور اضافه کرد: تا زمانی که شرایط بیماری کرونا عادی نشود کنتورخوان‌های شرکت گاز تا اطلاع ثانوی به در منازل مردم برای قرائت کنتور و محاسبه مقدار مصرف مراجعه نخواهند کرد.

کاهش 85 درصدی درآمد نفتی کشورهای در حال توسعه

تسنیم | آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک در یک بیانیه مشترک اعلام کردند اگر شرایط فعلی بازار ادامه یابد، درآمد نفت و گاز کشورهای درحال‌توسعه ۵۰ تا ۸۵ درصد در سال میلادی جاری کاهش می‌یابد. آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک در یک بیانیه مشترک اعلام کردند اگر شرایط فعلی بازار ادامه یابد، درآمد نفت و گاز کشورهای درحال‌توسعه 50 تا 85 درصد در سال میلادی جاری کاهش می‌یابد و به پایین‌ترین حد طی دو دهه گذشته می‌رسد. در این بیانیه که توسط فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی و محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک صادر شده آمده است این شرایط پیامدهای اجتماعی و اقتصادی بسیاری مخصوصاً برای هزینه‌های بخش عمومی در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی و آموزش دارد. با گسترش بیشتر ویروس کرونا در سراسر جهان و بسته شدن شهرها و سیر اقتصاد جهان به‌سمت رکود، قیمت نفت در روز دوشنبه به زیر 30 دلار در هر بشکه رسید.کاهش قیمت نفت با فروپاشی اتحاد بین اوپک و متحدانش به‌رهبری روسیه شدیدتر شده است.

سقوط سود پالایش بنزین در امریکا

شانا | سود پالایش بنزین در امریکا 9۵ درصد کاهش یافت و به سطح پایین سال ۲۰۰۸ میلادی رسید و حتی در مقطعی منفی شد، زیرا به دلیل پیش‌بینی اینکه ویروس کرونا مردم را در خانه و دور از جاده نگه می‌دارد، قیمت بنزین در این کشور با شتابی بیشتر از قیمت نفت کاهش یافت.به دلیل تعطیلی کسب‌وکارها و درخواست دولت‌های محلی از مردم برای ماندن در خانه، قیمت بنزین در امریکا در حال کاهش شدید است. سود پالایش بنزین در امریکا دیروز در سطح ۲۸ سنت تثبیت شد که پایین‌ترین رقم از ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون است.

بهای نفت در بازار جهانی به زیر۳۰ دلار رسید

ایرنا | بهای نفت در بازارهای جهانی به دلیل شیوع کرونا و ادامه جدال نفتی میان روسیه و عربستان به زیر ۳۰ دلار رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، نفت خام برنت دریای شمال به بشکه‌ای ۲۸ دلار و ۵۲ سنت رسیده است. بهای نفت خام امریکا وست تگزاس اینترمدییت نیز ۳.۰۳ دلار کاهش یافت و به ۲۸ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید که کم‌ترین قیمت از فوریه ۲۰۱۶ است.  عربستان سعودی پیش‌تر اعلام کرده بود که تولیدات نفت خود را برای کسب سهم بیشتر در بازار جهانی نفت افزایش می‌دهد. زنگ خطر شیوع کرونا باعث شده تا کشورهای اروپایی تدابیر سختی برای شهروندان خود ایجاد کنند تا سرعت گسترش این ویروس کم شود. بنابر این با توجه به کاهش تردد و قرنطینه در کشورهای اروپایی، تقاضا برای نفت خام بیش از پیش کاهش داشته است.

 

ارسال نظر