تداوم پس‌لرزه‌های قیمتی نفت پس از سقوط بزرگ

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۴۵۰
تداوم پس‌لرزه‌های قیمتی نفت  پس از سقوط  بزرگ

گروه  انرژی|

پس‌لرزه‌های زلزله قیمتی روز دوشنبه هفته گذشته همچنان ادامه دارد و قیمت‌های نفت که تغییرات بیش از 3 درصدی در آن ارزش خبری پیدا می‌کرد، طی چند روز اخیر شاهد تغییرات 5 الی 7 درصدی بوده است. روز پنجشنبه برنت که ابتدا در حال رشد بود، به دلیل اعلام تصمیم امریکا مبنی بر محدودیت سفر از اروپا به این کشور بیش از 6 درصد افت کرد و تا مرز 33 دلار در هر بشکه هم پسرفت کرد. دیروز در آغاز ثبت سفارش‌ها این روند ادامه داشت، اما پس از آنکه سهام بازار اروپا کمی بهبود یافتند، برنت باز هم مسیر صعودی بیش از 6 درصدی گرفت و قیمت‌های 35 دلار و 23 سنت در هر بشکه را ثبت کرد. با این حال چشم‌انداز بازار نفت چندان به قیمت‌ها بالاتر نفت خام خوش‌بین نیست و کارشناسان معتقدند که اوپک توانایی رها کردن 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز نفت اضافی در بازار را دارد و این احتمال مطرح است که در صورت ادامه یافتن جنگ نفتی میان عربستان و روسیه، برنت می‌تواند تا مرز 20 دلار در هر بشکه هم برسد. این سطح قیمتی همه تولیدکنندگان نفت خام جهان را با مشکل مواجه می‌کند، اما قطعا برای صنعت نفت امریکا که برآورد می‌شود هزینه تولید نفت غیرمتعارف آن برای هر بشکه حدود 25 دلار آب می‌خورد، بیش از هر جایی ناگوار خواهد بود.

دیروز برنت 2 دلار و یک سنت یا 6.05 درصد رشد کرد و به 35 دلار و 23 سنت در هر بشکه رسید. قیمت برنت روز پنجشنبه تا مرز 33 دلار در هر بشکه هم کاهش یافته بود. روند تغییرات قیمتی شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت امریکا نیز تابعی از شاخص برنت بود و در حالی که دیروز کاهش بیش از 5 درصدی را تجربه کرده بود، دیروز یک دلار و 76 سنت یا 5.59 درصد رشد داشت و به 33 دلار و 26 سنت در هر بشکه رسید.«آسوشیتد پرس» دیروز گزارش داد که دلیل رشد قیمت نفت گزارش‌هایی از وضعیت سهام در بازار اروپا بود که بهبود را نشان می‌داد. البته در این گزارش ذکر شد که روز جمعه، سهام در آسیا برخلاف اروپا روز بدی را سپری کرد و تغییرات وحشتناکی داشت. روز پنجشنبه، امریکا تصمیم گرفت که محدودیت‌هایی در سفر از اروپا به امریکا اعمال کند که در نتیجه نفت برنت که توانسته بود تا 38 دلار در هر بشکه هم بهبود یابد، باز هم 6 درصد افت را تجربه کرد و به 33 دلار در هر بشکه رسید.پس از افت شدید قیمت نفت در روز دوشنبه به دلیل از هم پاشیدن توافق کاهش تولید روسیه و اوپک، سرازیر شدن مقادیر زیادی نفت ارزان از سوی عربستان و امارات به بازارهای جهان فشار بر قیمت نفت را تشدید کرده است. شکست در توافق اوپک پلاس در حالی اتفاق افتاد که نگرانی از گسترش جهانی ویروس کرونا موجب کاهش شدید تقاضا برای نفت شده بود و انتظار می‌رفت اوپک و متحدانش باز هم برای تعادل بخشیدن به بازار از تولید خود بکاهند.

پس از عدم پذیرش کاهش تولید بیشتر از سوی روسیه و تمدید نشدن سطوح پیشین کاهش تولید مورد توافق اوپک پلاس که از روز نخست آوریل منقضی می‌شود، معامله‌گران امیدوار بودند که اوپک و غیراوپکی‌های همراه با این گروه به‌طور غیر رسمی به تمدید توافقات 1.7 میلیون بشکه در روز پیشین پایبند بمانند تا قیمت‌های نفت دچار سقوط نشوند، اما عربستان سعودی تصمیم گرفت که تخفیف‌های گسترده‌ای به مشتریان نفتی خود بدهد و سطح تولید خود را افزایش دهد. این اقدام عربستان به معنی آغاز جنگ نفتی در جهان بود و عامل سقوط 30 درصدی قیمت‌های نفت شد.

رویترز گزارش داد که موسسه «اوراسیا گروپ» در یادداشتی نوشته است افزایش تولید نفت عربستان و روسیه می‌تواند منجر به بروز مازاد عرضه روزانه 4 میلیون بشکه‌ای نفت در بازار شود.به گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، شرکت کشتیرانی ملی عربستان سعودی معروف به بحری حداقل هشت ابرنفتکش را برای بارگیری نفت در ماه جاری و ماه آینده از بنادر نفتی اصلی این کشور کرایه کرده است. هر کدام از این کشتی‌ها ظرفیت حمل دو میلیون بشکه نفت را دارند و شامل دالیان، آگیوس سوتیس و هنگ کنگ اسپیریت هستند. به گزارش ایسنا، جست‌وجوی عربستان سعودی برای کرایه نفتکش‌ها منعکس‌کننده عرضه زیادی است که این کشور قصد دارد پس از شکست مذاکرات هفته گذشته اوپک و متحدانش به بازار روانه کند. اکثر نفتکش‌هایی که تاکنون برای کرایه ثبت شده‌اند به مقصد خلیج امریکا بوده‌اند. این موضوع تنها مشکلات تولیدکنندگان نفت شیل امریکا که زیر بار بدهی سنگینی قرار دارند و از افت قیمت‌های نفت تحت فشار قرار گرفته‌اند را تشدید خواهد کرد.در آسیا نیز مشتریان از تخفیف‌های نفتی عربستان استقبال کردند. منابع آگاه به رویترز اظهار کردند که عربستان با درخواست مشتریان هندی خود شامل بهارات پترولیوم و ریلاینس اینداستریز و یک پالایشگر دولتی چینی و شرکت خصوصی ژیجیانگ رانگ شنگ برای عرضه اضافی نفت موافقت کرده است. شماری دیگر از پالایشگران آسیایی نیز درخواست خرید نفت عربستان را داشته‌اند که این کشور با درخواست حداقل سه تای از آنان برای دریافت نفت ارزان‌تر در آوریل موافقت نکرده است.

     واکنش روسیه به جنگ نفتی

با تشدید اختلاف بر سر سیاست تولید نفت تولیدکنندگان بزرگ، روسیه تصمیم جدید عربستان سعودی برای افزایش ظرفیت تولید نفت را زیر سوال برد. در حالی که عربستان سعودی ابتکار تبلیغ محصولاتش در بازارهای جهانی را در پیش گرفته است، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: برنامه عربستان سعودی برای افزایش ظرفیت تولید نفت شاید بهترین گزینه نباشد.وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: روسیه تماس‌های تلفنی متعددی با اعضای اوپک و غیراوپک داشته است اما هیچ شریکی با پیشنهاد روسیه برای عدم تغییر توافق فعلی کاهش تولید موافقت نکرد.نواک همچنین گفت: گفت‌وگو با اوپک ادامه دارد و روسیه نماینده‌ای به دیدار ۱۸ مارس کمیته فنی مشترک این سازمان در وین خواهد فرستاد.هر چند این اظهارات نشان می‌دهد که روسیه از رویه فعلی حاکم بر بازار نفت راضی نیست، اما به نظر نمی‌رسد اقدامات عربستان در افزایش عرضه بتواند روسیه را مجبور به پذیرش کاهش بیشتر تولید کند. به گزارش رویترز، الکساندر دیوکوف، مدیر شرکت گازپروم روسیه دیروز گفت: تولیدکنندگان نفت روسیه در جریان دیدار روز پنجشنبه با وزیر انرژی این کشور در مورد بازگشت به توافق کاهش تولید با اوپک بحث نکرده‌اند. وی افزود: این شرکت در حال آماده شدن برای افزایش تولید از ماه آوریل است.

دیوکوف با اشاره به تاثیر ویروس کرونا و ریسک بروز رکود در اقتصاد جهانی افزود: حتی اگر توافق جدیدی با اوپک منعقد می‌شد «به دلیل عوامل موجود در بازار در هر صورت قیمت نفت به 35 دلار می‌رسید.»پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه نیز دیروز در مصاحبه با رویترز اظهار کرد: ریزش قیمت نفت در هفته جاری غیرقابل اجتناب بود و کاهش تولید دیگر منطقی نبود زیرا معلوم نیست اپیدمی کرونا تا چه حد روی تقاضا برای نفت تاثیر خواهد گذاشت. به گزارش ایسنا، سوروکین کاهش بیشتر تولید که تحت آن مسکو باید تولیدش را ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌داد را چالش‌برانگیز توصیف کرد و گفت: تا زمانی که همه درک کنند تقاضا چه میزان کاهش پیدا خواهد کرد، کاهش تولید هیچ ثمری ندارد.او که در همه دیدارهای الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با اوپک حضور داشته است، گفت: ما تا زمانی که ندانیم کف تقاضا چه میزان خواهد بود، نمی‌توانیم با وضعیت کاهش تقاضا مبارزه کنیم.

   نفت 20 دلاری در راه است

«ریستاد انرژی» در گزارشی این احتمال را مطرح کرده که برنت به 20 دلار در هر بشکه هم برسد. بر اساس این گزارش، اوپک این توانایی را دارد که تولید نفت خام خود را تا

2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز نیز بالا ببرد. پس از شکست مذاکرات اوپک پلاس و متعاقب آن سقوط آزاد قیمت نفت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هر دو هدف خود را برای اشباع بازار با تولید اضافی نفت از ماه آینده اعلام کردند.

اسپن ارلینگسن، رییس تحقیقات بالادستی «ریستاد انرژی» گفت که بدون وجود اوپک پلاس، بازار جهانی نفت تنظیم‌کننده خود را از دست داده است و هم‌اکنون تنها مکانیسم‌های بازار هستند که توازن بین عرضه و تقاضا را دیکته می‌کنند.اوپک طی دو سال گذشته به‌طور مستمر شاهد کاهش تولید نفت بوده است. بر اساس آخرین گزارش ماهانه اوپک که روز چهارشنبه انتشار یافت، در سال 2019، تولید نفت این گروه با 29 میلیون و 900 هزار بشکه در روز، معادل یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز پایین‌تر از سال 2018 بود. اوپک پیش‌بینی کرده که در سال 2020 تقریبا یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز دیگر از تولید نفت خام این گروه پایین بیاید و به 28 میلیون و 200 هزار بشکه در روز برسد، هرچند با توجه به وضعیت فعلی افزایش عرضه نفت، به نظر نمی‌رسد که این ارزیابی دقیق باشد.اشباع عرضه در حالی سیاست تولیدکنندگان نفتی جهان شده که برآوردهای «ریستاد انرژی» بیانگر کاهش حدود 4 میلیون بشکه در روز از تقاضای نفت خام به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا در سطح جهان است.

 

ارسال نظر