کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۵:۳۷
کد خبر: ۱۶۵۰۹۵

آیا تخصیص بنزین نوروزی در شرایط کنونی لازم است

ایلنا| عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما مکانیزم و بازخورد اینکه مردم چگونه از این میزان بنزین استفاده می‌کنند را نداریم، بنا را  بر این گذاشتیم که مدیریت می‌شود.

جلال میرزایی درباره لزوم تخصیص بنزین نوروزی با توجه به شرایط کنونی کشور مبنی بر توصیه به کاهش سفرها اظهار داشت: مواردی در بودجه 99 وجود دارد که دولت پیشنهاداتی مطرح کرده و اصرار داشت که با توجه به شرایط و منابع حفظ شود، نمایندگان هم همراهی کردند. در کل دولت چندان موافق اجرای سهمیه بنزین نوروزی نبود اما در نهایت کمیسیون تلفیق تصویب کرد و در بودجه آمده است. وی افزود: اکنون باید منتظر تصویب شورای نگهبان و نحوره و کیفیت اجرای آن باشیم.عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما مکانیزم و بازخورد اینکه مردم چگونه از این میزان بنزین استفاده می‌کنند را نداریم، بنا را بر این گذاشتیم که مدیریت می‌شود.وی یادآور شد: در صورت تصویب شورای نگهبان این سهمیه تخصیص می‌یابد و امیدواریم مردم نیز درست مصرف کنند.

مصرف بنزین به 72 میلیون لیتر در روز رسید

شانا| میانگین مصرف‌ بنزین کشور در ۱۶ روز نخست اسفندماه ۹۸ به حدود ۷۲ میلیون لیتر رسید.بر اساس گزارش‌های اخیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور پیش از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت (۲۴ آبان‌ماه ۹۸)، ۹۵ میلیون لیتر در روز بود که پس از اجرای طرح با ۲۰ میلیون لیتر کاهش به ۷۵ میلیون لیتر در روز رسید.این در حالی است که کاهش پلکانی مصرف بنزین با شیوع ویروس کرونا و در پی آن خانه‌نشین شدن مردم و کاهش محسوس تردد خودروها، در ۱۶ روز نخست اسفندماه به رقم مصرف حدود ۷۲ میلیون لیتر در روز رسید و انتظار می‌رود این روند با توجه به محدویت‌هایی که برای سفرهای نوروزی اعمال شده است، همچنان ادامه یابد.از سوی دیگر باتوجه به انتشار ویروس کرونا در کشور باید گفت به‌رغم کاهش ترددها و خلوت‌تر شدن خیابان‌ها انتظار می‌رود تا با توجه به ابلاغیه‌های صادر شده از سوی شرکت ملی پخش، توجه خاص‌تری نسبت به نحوه سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت چه از سوی جایگاه‌داران و چه از سوی مردم صورت بگیرد.

پیش از آلوده شدن عسلویه به کرونا، به فکر باشید

ایسنا| دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: پیش از آلوده شدن عسلویه به ویروس کرونا به فکر پایتخت انرژی کشور باشید.

سعید کشمیری در این خصوص عنوان کرد: بنا بر اعلام وزارت بهداشت و خبر دادن از سه مورد دیگر بیمار مبتلا به کرونا در استان بوشهر تاکنون هشت مورد مثبت در استان بوشهر تشخیص داده‌ شده است.وی اظهار کرد: قبل از آلوده شدن عسلویه به ویروس کرونا به فکر پایتخت انرژی کشور باشید؛ با توجه به جمعیت به هم فشرده کارگری و همچنین رفت‌وآمدهایی که به استان‌های آلوده صورت می‌گیرد این منطقه را در شرایط سختی قرار می‌دهد.رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه پیشگیری از آلودگی عسلویه ضروری است، گفت: هم‌اکنون از آلوده‌ترین استان کشور پروازهایی به سمت عسلویه در حال انجام است، هرچند تب سنجی در فرودگاه‌ها صورت می‌گیرد اما این اقدام همه موارد بیماری را مشخص نمی‌کند چون زمانی تب ایجاد می‌شود که ویروس فعالیت خود را در بدن آغاز کرده باشد.

خبر بد بزرگ‌ترین واردکننده ال‌ان‌جی جهان برای بازار

ایسنا | تقاضا برای گاز طبیعی مایع ال‌ان‌جی در ژاپن که بزرگ‌ترین واردکننده این سوخت در جهان است، ماه میلادی جاری در پی تعطیلی مدارس و درخواست شرکت‌ها از کارمندانشان برای دورکاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، افت بیشتری پیدا خواهد کرد.

ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین واردکننده ال‌ان‌جی است اما تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند افت تقاضا برای برق و تقاضا برای نیرو که عمده تقاضای این کشور برای ال‌ان‌جی را تشکیل می‌دهد، باعث شود نیاز این کشور برای واردات این سوخت کمتر شود. شیوع ویروس کرونا به ژاپن، چین و کره جنوبی که سه بازار بزرگ و مهم ال‌ان‌جی هستند، به‌شدت ضربه زده است.

کندی تقاضا در پی شیوع اپیدمی کرونا به عوامل منفی دیگر شامل آب و هوای زمستانی گرم‌تر در شمال آسیا و ذخایر بالای ال‌ان‌جی این منطقه اضافه شده و قیمت ال‌ان‌جی را به پایین‌ترین رکورد چند سال اخیر رسانده است.

شرکت ملی نفت فراساحلی چین که بزرگ‌ترین واردکننده ال‌ان‌جی این کشور است، ماه گذشته برای دریافت محموله‌های ال‌ان‌جی وضعیت اضطراری اعلام کرد و به دلیل شیوع ویروس مرگبار از دریافت شماری از محموله‌های قراردادی خودداری کرد.حتی پیش از اینکه واردکنندگان چینی برای دریافت محموله‌های ال‌ان‌جی وضعیت اضطراری اعلام کنند، قیمت ال‌ان‌جی به دلیل دمای گرمتر هوا در بخش‌های زیادی از آسیا، رونق عرضه جدید به خصوص از سوی امریکا و استرالیا و رشد کندتر واردات چین، سقوط شدیدی پیدا کرده بود.

 

ارسال نظر