روسیه چگونه از بحران ال‌ان‌جی امریکا سود می‌برد

۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۹۸۰

در حالی که تولیدکنندگان ال‌ان‌جی امریکا به از دست دادن مشتریان اروپایی خود ادامه می‌دهند، با شرایط کنونی بازار، این شرکت‌های ال‌ان‌جی روسی خواهند بود که می‌توانند بهترین استفاده را ببرند.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، در حالی که تولیدکنندگان ال‌ان‌جی (گاز مایع شده طبیعی) امریکا به از دست دادن مشتریان اروپایی خود ادامه می‌دهند، تحلیل‌گران معتقدند با شرایط کنونی بازار، این شرکت‌های ال‌ان‌جی روسی خواهند بود که می‌توانند بهترین استفاده را از این موقعیت بکنند. در ماه گذشته، دو شرکت انرژی اسپانیایی رپسول و اندسا از انعقاد قرارداد بزرگ خرید ۲۰۰ میلیون مترمکعب ال‌ان‌جی، از بزرگ‌ترین صادرکننده ال‌ان‌جی امریکا، چنی‌یر انرژی، سر باز زدند. این دو شرکت در عوض روی مشارکت با طرفین تبادل گاز اروپا، تی‌تی‌اف، تمرکز کردند. در تی‌تی‌اف قیمت هر هزار مترمکعب سوخت ۱۰۵ دلار است، در حالی که قیمت هر هزار متر مکعب ال‌ان‌جی امریکا ۲۱۱ دلار قیمت داشت.

بنابراین می‌توان گفت که دو شرکت رپسول و اندسا با نخریدن ال‌ان‌جی امریکا و خرید گاز از بازار گاز اروپا صدها هزار دلار صرفه‌جویی کرده‌اند. تحلیل‌گران اطمینان دارند که در آینده نزدیک شرکت‌های اروپایی بیشتری این کار را انجام خواهند داد. نیکوس سافوس، از مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل امریکا گفته است: از زمانی که صادرات ال‌ان‌جی امریکا مزیت قیمت خود را از دست داده است، از دست رفت این صادرات دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد.

ماکزیم روبچنکو، تحلیل‌گر اسپوتنیک، می‌گوید: سقوط قیمت‌های سوخت به علت شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا تولیدکنندگان حتی نتوانند از عهده هزینه حمل‌ونقل بربیایند.

طبق داده‌های پایگاه آی‌سی‌آی‌اس صادرات ال‌ان‌جی به اروپا در ۳ ماه گذشته نصف شده است و از ۲ میلیون تن ال‌ان‌جی در نوامبر به ۱ میلیون تن در انتهای ژانویه رسیده است. حجم تولید گاز روسیه در همین زمان ۳ درصد رشد داشته و بالاترین سطح تاریخ خود یعنی ۶۹۰ میلیارد متر مکعب رسیده است. تولید ال‌ان‌جی روسیه هم حدود ۵۰ درصد جهش کرده است. سامر موسیس تحلیلگر اس‌اندپی گلوبال پلاتز در اجلاس انرژی لندن گفت: ال‌ان‌جی روسیه در اروپا یکی از ارزان‌ترین ال‌ان‌جی‌ها در جهان است و روسیه توانسته آن را با قیمت ۷۰ دلار برای هر هزار متر مکعب در اروپا عرضه کند. به علت این قیمت جذاب، روسیه در سال گذشته توانست پس از قطر به دومین تأمین‌کننده بزرگ ال‌ان‌جی اروپا تبدیل شود.

 

ارسال نظر