نشست «حضوری» اوپک پلاس برای اثرگذاری روانی بر قیمت نفت

۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۹۷۸
نشست «حضوری» اوپک پلاس برای اثرگذاری روانی بر قیمت نفت

گروه انرژی|

دیروز بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به وین رفت تا در نشست اوپک و اوپک پلاس که امروز و فردا برگزار می‌شود شرکت کند. قرار بود در این جلسات درباره تمدید یا عدم تمدید توافق اوپک پلاس که سه ماه پیش برگزار شده بود و بر اساس آن مقرر شد 1.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت کشورهای عضو اوپک پلاس کاهش یابد، تصمیم‌گیری شود، اما کاهش شدید تقاضای جهانی نفت و افت قیمت آن به سبب شیوع ویروس کرونا باعث شد که تمدید توافق، پیش از برگزاری جلسه تقریبأ مسجل باشد و بحث‌ها به سمت تشدید کاهش تولید و حتی کاهش تولید بزرگی در حدود یک میلیون بشکه دیگر هدایت شود.

بنا بر گزارش‌ها اکثر اعضای اوپک با چنین تصمیمی موافقند، اما نظر روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام متحد اوپک هنوز جلب نشده است. این نشست‌ها در حالی با حضور وزرای تمام اعضای اوپک و متحدانش در وین برگزار می‌شود که ترس از سرایت کرونا اغلب نشست‌های بین‌المللی را لغو کرده است. هر چند که این نشست‌ها به خاطر رعایت جوانب احتیاطی با سنت‌شکنی‌هایی همراه بوده و برای کمتر کردن ریسک انتقال ویروس کرونا، هیات‌های همراه وزرا کوچک‌تر از دفعات پیشین هستند و همچنین از حضور خبرنگاران در مقر اوپک جلوگیری به عمل آمده است، اما به نظر می‌رسد همانطور که نرسی قربان، کارشناس اقتصاد انرژی پیش‌تر به «تعادل» گفته، اصرار بر جلسه حضوری وزرا به این دلیل بوده که تأثیر روانی مثبتی بر بازار نفت بگذارد و قیمت‌ها رشد کنند.

زنگنه که اکنون در پایتخت اتریش به سر می‌برد، معتقد است که روسیه تا آخرین لحظات نشست‌ اوپک پلاس در برابر کاهش تولید عمیق‌تر نفت مقاومت می‌کند و تمایل به کاهش بیشتر تولید خود ندارد، اما برای متوازن کردن بازار، اعضای اوپک پلاس باید حداقل 500 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود را کم کنند.

امروز و فردا روزهای سرنوشت‌سازی برای چشم‌انداز سال 2020 نفت خام در دنیا هستند. در حالی که شیوع ویروس کرونا در بیش از 70 کشور جهان باعث کاهش چشمگیر حمل‌ونقل و تعطیلی کارخانه‌ها و کسب و کارهای زیادی به خصوص در چین، دومین اقتصاد جهان شده و تقاضای نفت و به تبع قیمت آن را با افت شدیدی مواجه کرده است.

   زنگنه: کرونا تاثیری بر تولید نفت ایران نداشته

اعضای اوپک و متحدانش قرار است دور هم جمع شوند و درباره تعمیق کاهش تولید نفت خود به منظور توازن بخشیدن به بازار این کالا تصمیم‌گیری کنند. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم دیروز به وین، پایتخت اتریش رفت تا در مقر اصلی اوپک در این نشست‌ها حضور یابد. به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه دیروز در بدو ورود به وین برای شرکت در یکصد و هفتاد و هشتمین نشست اوپک گفت که در اینکه عدم تعادل در عرضه و تقاضای نفت وجود دارد، شکی نیست. هم‌اکنون عرضه در بازار نفت بیشتر از تقاضاست.

زنگنه معتقد است که روس‌ها تا آخرین لحظه در مقابل کاهش تولید نفت مقاومت می‌کنند تا عددی از حجم تولیدشان کم نشود، اما از آنجا که هم‌اکنون بازار نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا با مازاد عرضه روبرو است، ضروری است اوپک و غیراوپک تمام تلاش‌شان را برای توازن بازار نفت انجام دهند.

از نظر او، طبق پیشنهاد کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و همچنین دبیرخانه، حداقل باید روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه از تولید نفت کاسته شود. البته وزیر نفت در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا ایران سیاست کاهش بیشتر از ۵۰۰ هزار بشکه نفت را دنبال می‌کند، گفت: اینجا عدد کارشناسی کار نمی‌کند، سیاست کار می‌کند.

به گفته زنگنه شیوع ویروس کرونا هیچ تأثیری بر تولید نفت ایران نداشته است، هر چند در حمل‌ونقل و داخل شهرها شاهد کاهش مصرف بوده‌ایم.

   تلاش اوپک برای جلب نظر روسیه

عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک در تلاشند که نظر روسیه را برای یک کاهش بزرک تولید نفت خام جلب کنند تا قیمت‌های نفت که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با مرز 50 دلار در هر بشکه کاهش یافته است تقویت شود.

به گزارش رویترز، یک هیات کارشناسی گروه اوپک پلاس، شامل چندین نماینده از کشورهای عضو اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان روز سه‌شنبه پیشنهاد کرد که برای سه‌ماهه دوم سال 2020 میلادی، تولید نفت این کشورها به میزان یک میلیون بشکه دیگر کاهش یابد. این گروه همچنین پیشنهاد کرد که کاهش تولید 2.1 میلیون بشکه در روز توسط گروه اوپک پلاس که در این هفته در وین گرد هم می‌آید، تا آخر سال 2020 تمدید شود. از این 2.1 میلیون بشکه در روز کاهش تولید، 1.7 میلیون بشکه آن توسط اعضای اوپک پلاس و مابقی به صورت داوطلبانه توسط عربستان انجام گرفته است.

روسیه تاکنون اعلام کرده است که با تمدید کاهش تولید موجود تا پایان سال 2020 مشکل ندارد. توافق فعلی به صورت اصولی تا پایان ماه مارس انقضا دارد. روسیه اما گفته که ممکن است توافق برای کاهش تولید عمیق‌تر دشواری‌هایی به همراه داشته باشد.

یک منبع اوپک به رویترز گفت: اوپک به کاهش تولید بیشتر از 1 میلیون بشکه در روز امیدوار است، اما هنوز هم این تصمیم با چالش‌هایی همراه است. همه‌چیز بستگی به دیدار شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان و همتای روس خود الکساندر نواک دارد. کمیته فنی اوپک پلاس ابتدا پیشنهاد کرده بود که برای مقابله با تاثیرات ویروس کرونا، تولید نفت تنها 600 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

به گزارش تسنیم، قیمت نفت برنت و نفت خام امریکا نسبت به بالاترین رقم‌های ثبت شده در ماه ژانویه حدود 27 درصد کاهش یافته که افت تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا اصلی‌ترین علت آن بوده است. بانک بارکلیز در تحلیلی نوشت، نامشخص بودن میزان کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا و نامعلوم بودن زمان ترمیم تولید نفت لیبی بر تصمیم اوپک پلاس تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناسان، نشست پایان هفته اوپک را با توجه به وضع متلاطم بازار نفت و شیوع ویروس کرونا حیاتی عنوان کرده و معتقدند هر دو کشور روسیه و عربستان به قیمت بالای نفت نیازمندند.

   اوپک پلاس به ویدیو کنفرانس قانع نشد

گروه اوپک پلاس برای تصویب کاهش بیشتر تولید باید بر مخالفت روسیه چیره شود و از سوی دیگر ریسک گردآوردن نمایندگان ۲۳ کشور عضو را در شرایطی که شیوع ویروس کرونا ادامه دارد به جان بخرد. اوپک و متحدانش قرار است روزهای 5 و 6 مارس در وین با یکدیگر دیدار کنند. این در حالی است که سایر نشست‌های بین‌المللی به دلیل گسترش ویروس کرونا تعطیل شده یا به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک با هدف محدود کردن سرایت احتمالی ویروس کرونا، به اقدام بی‌سابقه‌ای دست زده و در طول جلساتش مانع ورود خبرنگاران به ساختمان مقر این گروه در وین خواهد شد. همچنین به دنبال محدود کردن شمار اعضای هیات‌های نمایندگی به حداقل ممکن است. در نشست‌های این گروه معمولا صدها مقام، خبرنگاران، تیم‌های خبری تلویزیون، تحلیلگران و مشاوران سراسر جهان حضور پیدا می‌کنند.

پیش‌تر نرسی قربان، کارشناس اقتصاد انرژی به «تعادل» گفته بود که شیوع ویروس کرونا باعث افت شدید تقاضای نفت و رقم خوردن بزرگ‌ترین کاهش هفتگی قیمت‌ها از سال 2008 شده است و به نظر می‌رسد که این بیماری چند ماهی مهمان ناخوانده کشورهای مختلف باشد. بنابراین، چون جهان با یک تهدید بهداشت و سلامت استمراردار مواجه است، به نظر نمی‌رسد که اوپک و متحدانش بتوانند با سیاست کاهش تولید، در میان‌مدت و بلندمدت قیمت‌ها را به سطح قابل توجهی بالا ببرند و فقط می‌توانند از کاهش بیشتر قیمت‌های نفت جلوگیری کنند. در چنین شرایطی، این گروه می‌تواند تأثیر روانی بر بازار نفت بگذارند و در کوتاه‌مدت باعث افزایش قیمت نفت شوند.

به نظر می‌رسد که اوپک و متحدانش درصدد همین اثرگذاری روانی بر بازار هستند که نشست‌های حضوری خود را لغو نکرده‌اند. امری که ظاهرأ بی‌نتیجه هم نبوده است. دیروز برنت 2 درصد رشد داشت و به 52 دلار و 91 سنت رسید. نفت امریکا نیز با 1.91 درصد رشد، با 48 دلار و 8 سنت معامله شد.

رویترز دیروز گزارش داد که لئونید فدان، نایب‌رییس شرکت تولید نفت لوک‌اویل روسیه گفته است که پیشنهاد اوپک برای کاهش یک میلیون بشکه در روز از تولید نفت این گروه برای متعادل کردن بازار نفت کافی خواهد بود و قیمت آن را تا 60 دلار در هر بشکه بالا می‌برد. فدان در حاشیه مراسم معرفی استراتژی انرژی کم کربن شرکت لوک‌اویل گفت روسیه احتمالاً با پیشنهاد اوپک برای کاهش بیشتر تولید در بحبوحه شیوع ویروس کرونا موافقت خواهد کرد.

فدان که دومین سهامدار بزرگ لوک‌اویل است به خبرنگاران گفت انتظار دارد روسیه تولید نفت خود را 200 تا 300 هزار بشکه در روز پایین بیاورد. او گفت: ما آماده‌ایم تولید نفت خود را تا هر مقداری که لازم باشد پایین بیاوریم. بهتر است نفت کمتری را با قیمت بالاتری بفروشیم.

 

ارسال نظر