کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۳۶

افزایش ۱۴ میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس جنوبی

ایرنا| قائم‌مقام فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی از برداشت و ارسال گاز آخرین سکوی این فازها به پالایشگاه خشکی این طرح خبر داد و گفت: با این کار، ظرفیت تولید از پارس جنوبی ۱۴ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرد. علی‌اصغر صادقی به ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز از سکوی 24بی اشاره کرد و افزود: با بهره‌برداری از این سکو، ظرفیت برداشت گاز غنی از بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به ۵۶ میلیون مترمکعب در روز معادل میزان تعیین‌ شده اسمی در این طرح رسید.صادقی با بیان اینکه سکوی 24بی پیش از این (۲۱ بهمن ماه)، پس از باز شدن چاه‌ها عملیاتی شد و به‌طور کامل در شرایط برداشت گاز غنی قرار داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه آغاز تولید از سکوی 24بی نیازمند توقف تولید کوتاه‌مدت سکوی اصلی٢٣ بود، نسبت به نرمال‌سازی مسیر گاز از سکوی فرعی 24بی اقدام شد و این سکوی اقماری (یکشنبه، ۱۱ اسفندماه) به بهره‌برداری رسید. وی افزود: با عملیاتی شدن آخرین سکوی گازی فازهای ۲۲ تا ۲۴، کل زنجیره تولید این طرح در بخش فراساحل و پالایشگاه خشکی تکمیل شد. صادقی با اشاره به اینکه پالایشگاه فازهای ۲۲ تا ۲۴ اکنون در حال دریافت گاز ترش از چهار سکوی تولیدی از طریق دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ مرتبط با سکوهای اصلی است، گفت: به این ترتیب مجموعه‌های فرآیندی پالایشگاه، از توان شیرین‌سازی روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن گاز مایع برخوردارند.

تهاتر بدهی‌های نفتی با تحویل نفت خام

فارس| براساس مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس، شرکت ملی نفت ایران مکلف به تهاتر بدهی‌های خود به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی از محل تحویل نفت خام در صورت درخواست آنها شد. گزارش‌های کمیسیون تلفیق مجلس با توجه به مجوزهای صادرشده برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین بعد از رد کلیات لایحه بودجه 99 در صحن علنی مجلس، منتشر شد. براساس گزارش‌های مذکور، کمیسیون تلفیق مجلس دو مصوبه مهم درباره تهاتر بدهی‌های شرکت ملی نفت ایران به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی و بانک‌های ملت و سپه از محل تحویل نفت خام داشته که به شرح زیر است. جزء 1 بند (و) تبصره 1- شرکت ملی نفت ایران مکلف است در صورت درخواست دستگاه‌های اجرایی ذی ربط تا مبلغ هشتصد هزار میلیارد ریال از خالص بدهیهای قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1398 ایجاد شده و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرح‌های عمرانی را از محل تحویل نفت خام به این اشخاص براساس قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه‌ای، تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره ... این قانون با خزانه داری کل اعمال حساب کند. اجرای این حکم، منوط به اجرایی شدن سقف تعیین شده در بند (ب) این تبصره نیست و مازاد بر سقف مندرج در این بند است.

پوتین: قیمت فعلی نفت قابل قبول است

ایسنا| رییس‌جمهور روسیه با اعلام اینکه قیمت فعلی نفت برای روسیه قابل قبول است، از ادامه همکاری در چارچوب توافق اوپک پلاس برای تضمین ثبات بازار و مبارزه با تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی حمایت کرد. ولادیمیر پوتین در جریان دیدار با وزیران دولت و نمایندگان شرکت‌های نفت و گاز روسیه در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی و بازار نفت گفت: می‌خواهم تاکید کنم که برای بودجه روسیه، برای اقتصاد ما قیمت‌های فعلی نفت قابل قبول است. اجازه دهید یادآور شوم که امسال در راستای سیاست اقتصاد کلانمان، مبنا را بر قیمت ۴۲.۴۰ دلار در هر بشکه نفت برنت گذاشتیم. وی در ادامه افزود: بعلاوه ذخایر ما شامل ذخایر صندوق سرمایه ملی برای تضمین ثبات و تحقق الزامات بودجه و اجتماع با وجود وخامت احتمالی وضعیت اقتصاد جهانی کافی هستند. رییس‌جمهور روسیه گفت: ذخایر بین‌المللی روسیه ۵۶۳ میلیارد دلار است و ۱۲۴ میلیارد دلار هم در صندوق سرمایه ملی است. با این حال ذخایر مذکور نیاز برای اقدام از جمله همکاری با شرکای خارجی را رفع نمی‌کند. پوتین همکاری با اوپک پلاس را ابزار موثری برای تضمین ثبات بلندمدت در بازارهای انرژی جهانی توصیف کرد. بر اساس گزارش پلاتس، پوتین اعلام کرد اگرچه شرایط فعلی قابل قبول است اما وضعیت غیرقابل پیش‌بینی مانده و روسیه باید آماده باشد.

سهام آرامکوی عربستان بیش از ۲ درصد کاهش یافت

تسنیم| سهام آرامکوی عربستان در معاملات روز یکشنبه به ۳۲.۵۰ ریال عربستان (۸.۶۶ دلار) رسید که پایین‌ترین حد از آغاز عرضه آن در بورس در ماه دسامبر است. قیمت نفت از ترس شیوع جهانی ویروس کرونا سقوط کرده است. سهام آرامکو قبلاً به 32.60 ریال رسیده بود ولی هنوز هم بالاتر از 32 ریالی قرار دارد که اولین‌بار در بازار بورس عرضه شد. ارزش 32.50 ریال یعنی 2.55 درصد کاهش در یک روز. این شرکت بزرگ دولتی در اولین عرضه خود در بازار بورس که بزرگ‌ترین در جهان بود، 1.7 درصد از شرکت را فروخت و 29.4 میلیارد دلار سود کرد.

 

ارسال نظر