یارانه معیشتی بنزین متناقض با سیاست‌های جمعیتی

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۳۵

یارانه معیشتی بنزین، طرحی که می‌توانست سهمیه‌بندی بنزین را هدفمند سازد؛ اما در حال حاضر نه سیاست‌های جمعیتی در آن رعایت می‌شود و نه توزیع آن عادلانه بین مردم صورت می‌پذیرد. به گزارش آنا، سهمیه‌بندی بنزین طرحی است که با همه فراز و فرودهایی که تا اینجای کار به همراه داشته است اما هنوز هم ابعاد غیرکارشناسی آن گریبان‌گیر مردم است. تصمیمی که از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شد، اما دولت نقش جدی‌تری در این تصمیم و اجرای آن داشت. بیژن نامدار‌زنگنه، وزیر نفت با ابراز رضایت از سهمیه‌بندی بنزین گفته است: مصرف بنزین بعد از سهمیه‌بندی، حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافت؛ البته این میزان ممکن است در آینده کمتر شود، زیرا مردم به قیمت بنزین عادت می‌کنند و مصرف دوباره افزایش خواهد یافت. اگر مصرف بنزین به‌صورت قبل ادامه می‌یافت در سال ۱۴۰۰ باید دوباره بنزین وارد می‌کردیم.

    توزیع ناعادلانه یارانه بنزین

از جمله انتقاداتی که برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین وارد می‌دانند، توزیع ناعادلانه یارانه بنزین است. حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شیوه پرداخت یارانه بنزین، گفت: بسیاری از نیازمندان واقعی جامعه هدف این طرح قرار نگرفته‌اند زیرا که شیوه پرداخت یارانه بنزین صحیح نیست. حمیدرضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در رابطه با یارانه بنزین نیز گفته است: پس از ۳ برابر کردن نرخ بنزین، دولت قرار شد ۳۱ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر پرداخت کند، این یعنی هر چهار نفر باید سه نفرشان یارانه بگیر باشند، اما از هر چهار نفر سه نفر می‌گویند یارانه نمی‌گیرند، پس این مبلغ کجا صرف می‌شود؟

هر چند مقامات دولتی مدعی هستند که اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین برای کشور ضروری بوده است، اما فعلاً توزیع یارانه حاصل از افزایش قیمت بنزین بین مردم عادلانه صورت نمی‌پذیرد. دهک‌های با درآمد بالا از این یارانه بهرمند می‌شوند اما برخی دهک‌های کم‌درآمد و مستضعف از یارانه معیشتی بی‌بهره‌اند.

گذشته از آنکه یارانه بنزین به صورت ناعادلانه بین اقشار مختلف مردم توزیع می‌شود، سیاست‌های کلی «جمعیت» که سال ۹۳ از سوی رهبر انقلاب براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد در آن رعایت نشده است. به گونه‌ای که با یک حساب سر انگشتی مشخص می‌شود، خانواده‌هایی با جمعیت کمتر یارانه بیشتری نسبت به خانواده‌های پر جمعیت‌تر دریافت می‌کنند. دولت یارانه خانواده‌های تک‌نفره را ۵۵ هزار تومان قرار داده است اما یارانه خانواده ۵ نفره به جای آنکه طبق ضریب به ۲۷۵ هزار تومان افزایش یابد، ۲۰۵ هزار تومان است.

 

 

ارسال نظر