سهم کوچک ایران از صنعت بانکرینگ خاورمیانه

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۷۴۸

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس آمارها، ارزش منطقه‌ای صنعت بانکرینگ حدود ۱۰ میلیارد دلار است که متأسفانه به علت تعلل در این حوزه، ایران سهم کوچکی از این بازار دارد.

علیم یارمحمدی عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به روند توسعه صنعت بانکرینگ در بنادر کشور، گفت: متأسفانه با وجود تأکید برنامه‌های پنج‌ساله پنجم و ششم توسعه کل کشور برای تقویت و توسعه صنعت بانکرینگ و فروش مستقیم سوخت به کشتی‌های خارجی، اما متأسفانه قدم‌های کوچکی در این عرصه برداشته شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آمارها ارزش منطقه‌ای صنعت بانکرینگ حدود 10 میلیارد دلار است که متأسفانه به علت تعلل در این حوزه، ایران سهم کوچکی از این بازار دارد، این در حالی است که توسعه این بخش درآمدهای بسیاری را برای کشور کسب خواهد کرد.

    پیشرفت‌های چشمگیر قطر و امارات در حوزه

صنعت  بانکرینگ

وی گفت: در شرایط کنونی کشورهایی مانند قطر و امارات به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه صنعت بانکرینگ رسیده‌اند و عملا این بازار در اختیار این کشورهاست، اما به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم از ظرفیت جغرافیایی و استراتژیک بندر اقیانوسی چابهار برای رقابت با این کشورها در این بخش استفاده کنیم.

    عده‌ای در مسیر توسعه صنعت بانکرینگ

سنگ اندازی می‌کنند

یارمحمدی ادامه داد: البته متأسفانه عده‌ای در مسیر توسعه صنعت بانکرینگ سنگ‌اندازی می‌کنند و یکی از دلایل عقب ماندگی این صنعت در کشور اقدام برخی افراد و گروه‌ها در این حوزه است. وی گفت: به نظر من توسعه و تحول در صنعت بانکرینگ یک راهکار دارد و آن هم جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به این بخش است، قطعا با اعتبارات و بودجه‌های دولتی نمی‌توان با کشورهای منطقه‌ای رقابت کرد زیرا آنها چندین پله در این عرصه از ما جلوتر هستند، اما جذب و تزریق اعتبارات و سرمایه‌های بخش خصوصی می‌تواند صنعت بانکرینگ کشور را متحول کند. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: ایران حدود 600 کیلومتر مرز ساحلی با خلیج فارس دارد که اگر ما تنها از یک سوم این پتانسیل استفاده کنیم، قطعا از فروش نفت خام بی‌نیاز خواهیم شد و این به معنای دور زدن تمام تحریم‌ها خواهد بود، از طرف دیگر سوخت مرغوب، امنیت دریا و ساحل و بنادر مجهز برای پهلوگیری کشتی‌ها بخشی از مزیت‌های سواحل ایران محسوب می‌شود که می‌توان از این ظرفیت برای توسعه صنعت بانکرینگ استفاده کرد.

 

ارسال نظر