برتری روسیه از عربستان برای سازگاری با قیمت پایین نفت

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۷۴۷
برتری روسیه از عربستان برای سازگاری با قیمت پایین نفت

عربستان سعودی در تلاش برای تقویت بازار نفت در برابر اثرات اقتصادی منفی ویروس کرونا، با عدم همراهی و مخالفت روسیه روبه‌رو شده اما در نشست آتی اوپک پلاس ممکن است در نهایت به موفقیت دست پیدا کند.

به گزارش ایسنا، از زمانی که عربستان سعودی برای اولین‌بار پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت به منظور کمک به ثبات بازار را مطرح کرد، وضعیت شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن روی تقاضای انرژی در چین و قیمت نفت روشن شده است. روسیه که مهم‌ترین شریک عربستان سعودی در گروه اوپک پلاس به شمار می‌رود، حاضر به پذیرش چنین پیشنهادهایی نشده است.

اد مورس، مدیر تحقیقات کالا در سیتی گروپ در این باره گفت: روس‌ها در وضعیت بسیار متفاوتی قرار دارند و روشن است که پوتین از برتری برخوردار است. حقیقت این است که روس‌ها می‌توانند بودجه متوازنی با قیمت نفت کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه داشته باشند اما سعودی‌ها نمی‌توانند.

این وضعیت به مسکو در مذاکراتی که با سایر تولیدکنندگان نفت گروه اوپک پلاس خواهد داشت، موضع برتری بخشیده است. اما با وجود اینکه افت شدید قیمت‌های نفت، عربستان سعودی و وزیر انرژی این کشور را تحت فشار قرار داده است نشانه‌های فزاینده از اینکه ویروس کرونا رشد اقتصاد جهانی را به مخاطره افکنده، ممکن است در نهایت به نفع ریاض تمام شود.

6 هفته پیش سعودی‌ها برای نخستین‌بار پیشنهاد نشست اضطراری اوپک پلاس را با متحد خود مطرح کردند. در آن زمان واکنش قیمت‌های نفت به شیوع ویروس کرونا در چین تازه شروع شده بود و عربستان سعودی بر این باور بود که این گروه باید فورا تولیدش را کاهش دهد.

پیشنهاد ریاض با بدبینی روبه‌رو شد چرا که اوپک پلاس تازه دور جدیدی از کاهش تولید را در ژانویه برای مقابله با تاثیر سیل عرضه نفت شیل امریکا به بازار شروع کرده بود. آیا مسکو واقعا تمایل دارد تولیدش را بیشتر کاهش دهد به خصوص که تاثیر اپیدمی ویروس کرونا نامعلوم بوده است؟

کرملین بلاتکلیف است. پس از اینکه روس‌ها درخواست‌های مکرر سعودی‌ها را رد کردند، سرانجام ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه موافقت کرد سوم فوریه با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی گفت‌وگوی تلفنی داشته باشد. هیچ توافقی درباره نشست اضطراری حاصل نشد اما روز بعد اوپک پلاس کارشناسان فنی را برای ارزیابی تاثیر ویروس بر تقاضا برای سوخت فراخواند. نشست کمیته فنی که قرار بود دو روزه برگزار شود به روز سوم کشید و نماینده روسیه حاضر نشد هیچ پیشنهادی را تایید کند.

کمیته فنی سرانجام کاهش تولید ۶۰۰ هزار بشکه در روز را پیشنهاد کرد که توافق محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس را تشدید خواهد کرد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرد تا چند روز دیگر به این پیشنهاد پاسخ خواهد داد اما در عوض بیش از یک هفته اوپک را منتظر نگه داشت. هنگامی که کرملین آخرین بار بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد، تنها عنوان کرد که مردد مانده است. تا اواسط فوریه هر گونه امید به کاهش اضطراری تولید از میان رفت و گروه واتس آپی که نمایندگان برای هماهنگی دیدار اضطراری ایجاد کرده بودند منحل شد. دبیرخانه اوپک در وین دعوتنانه‌های حضور در کنفرانس را ارسال کرد که تاریخ آنها طبق برنامه قبلی روزهای پنجم و ششم مارس بود.

سعودی‌ها شکست را پذیرفتند اما هشدار آنها درباره بازار نفت همچنان واقعی است.

با ادامه بحران اپیدمی کرونا، معلوم شده که تقاضای چین برای نفت حدود ۲۰ درصد معادل سه میلیون بشکه در روز افت کرده زیرا شیوع این ویروس باعث لغو پروازها، تعطیلی شرکت‌ها و قرنطینه میلیون‌ها نفر شده است. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته در دیداری در ریاض که پشت درهای بسته برگزار شد، بازار نفت را به خانه‌ای که در آتش می‌سوزد، تشبیه کرد. رویدادهای هفته گذشته این موضع را تقویت کرده‌اند. قیمت نفت با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشورهای بیشتر، بزرگ‌ترین کاهش قیمت را از سال ۲۰۱۱ به این طرف داشته است و روز جمعه در بازار لندن به پایین ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد و طبق پیش بینی بانک استاندارد چارترد، اگر اوپک پلاس اقدامی نکند به کمتر از ۳۰ دلار سقوط خواهد کرد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک پنجشنبه گذشته اظهار کرد: اوپک پلاس تلاش جدیدی را برای رسیدن به توافق آغاز کرده و شاهزاده عبدالعزیز که یک دیپلمات نفتی باتجربه است برای نجات قراردادهایی که به نظر غیرممکن می‌آیند، هرگز تسلیم نمی‌شود.

هر بار که اوپک پلاس درباره محدودیت‌های جدید عرضه بحث کرده، روسیه معمولا مقاومت نشان داده و به مخالفت شرکت‌های نفتی مانند روسنفت اشاره کرده است که تحت کنترل کامل دولت قرار دارند و می‌خواهند پروژه‌های توسعه خود را پیش ببرند اما به محض اینکه پیشنهاد مناسبی دریافت کرده، در دقیقه آخر سازش کرده و به توافق رسیده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالا در شرکت «آر بی‌سی کپیتال مارکتس» در این باره اظهار کرد: سعودی‌ها ممکن است در جنگ برای نشست اضطراری شکست خورده باشند اما به نظرم می‌توانند در جنگ برای کاهش بیشتر تولید نفت برنده شوند.

 

 

ارسال نظر