عربستان به دنبال ائتلاف‌ جدید برای کاهش عرضه نفت

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۳۰
عربستان به دنبال ائتلاف‌ جدید برای کاهش عرضه نفت

گروه انرژی|

عربستان و روسیه که چند هفته قبل پس از مذاکراتی، در آستانه توافقاتی برای کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی به منظور جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها قرار گرفته بودند، حالا با تداوم اثرپذیری بازار از کرونا، در فاصله‌ای دورتر از یکدیگر قرار گرفته و در حال تشکیل ائتلاف‌هایی جداگانه به منظور همسویی تولیدکنندگان با خود هستند.

ریاض به دنبال رویکرد خود برای حفظ قیمت نفت، وارد مذاکراتی با برخی از تولیدکنندگان نفتی خاورمیانه شده بود؛ مذاکراتی که حالا تا حدودی نتیجه داده و آنطور که وال‌استریت ژورنال نوشته است؛ عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت مذاکراتی برای کاهش تولید نفت به میزان 300 هزار بشکه در روز را شکل داده‌اند. این اقدام در واکنش به افت تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است. این مذاکرات سه جانبه در حالی خارج از چارچوب اوپک پلاس صورت گرفته که مقامات مسکو مدتی قبل از عدم تمایل خود به کاهش بیشتر تولید خبر داده بودند. این سه کشور مشترکا بیش از نیمی از ظرفیت تولید اوپک را تشکیل می‌دهند که براین اساس تصمیمات آنها می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

اما داغ شدن مذاکرات برای مدیریت بازار نفت، شایعاتی از جنس خروج عربستان از توافق اوپک پلاس را هم به همراه داشت؛ خبری که عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی آن را رد کرد.

اما آنچه از تغییر گفتمان مقامات روسیه و عربستان در فاصله یکی دو هفته اخیر برمی‌آید، می‌تواند گمانه‌زنی‌ها از درهم شکستن اتحاد نفتی دو کشور باشد. دو تولیدکننده بزرگ منطقه که سیاست هر کدام می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بازار نفت به همراه داشته باشد. در همین حال در صورتی که اتحاد میان عربستان، کویت و امارات برای کاهش عرضه نفت شکل بگیرد و به مرحله اجرا درآید، می‌تواند توانایی اوپک برای تحت تاثیر قرار دادن قیمت نفت را بیش از پیش کاهش دهد.

در میان کشورهای تولیدکننده نفت اوپک، عربستان بیش از سایر کشورها از کاهش قیمت نفت به واسطه کرونا تاثیرپذیرفته و این مساله به کاهش درآمدهای این کشور منجر شده تا جاییکه برخی برآوردها از احتمال افزایش کسری بودجه ریاض به تبع این شرایط حکایت دارد.‌ اما شیوع کرونا و به‌تبع آن کاهش تقاضای جهانی نفت در حالی رخ داد که تقریبا در همین برهه زمانی تولید و عرضه نفت لیبی و ونزوئلا به مرور کاهش و حذف شده است. کمااینکه باتوجه به مسائل این کشورها، هنوز چشم‌انداز مشخصی از زمان بازگشت آنها به بازار جهانی نفت وجود ندارد. در همین حال، آخرین گزارش‌های منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی امریکا و اوپک، عمدتا با کاهش دورنمای خود از میزان تقاضای جهانی نفت همراه بوده‌اند. کاهش تقاضای جهانی نفت و افزایش عرضه به ویژه پیش‌بینی افزایش فروش نفت امریکا در بازارهای جهانی، این برآورد را تقویت می‌کند که حتی در صورت از بین رفتن شیوع کرونا، قیمت نفت در بازارهای جهانی تقویت نشود؛ موضوعی که نگرانی کشورهای تولیدکننده اوپک از جمله عربستان را بیش از پیش افزایش می‌دهد. همین مساله موجب شده که مقامات عربستان به دنبال شکل‌گیری ائتلاف‌هایی (حتی کوچک) برای کاهش بیشتر عرضه نفت باشند.

 

ارسال نظر