کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۷۹۲

تولید میعانات گازی افزایش یافت

ایسنا| مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۸ گفت: میزان تولید میعانات گازی در ۱۰ ماهه اول سال جاری رشد پنج درصدی داشته است. هادی هاشم‌زاده فرهنگ اظهار کرد: این عدد نه تنها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، بلکه تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه را در پی داشته است. به گفته وی میزان تولید اتان در مدت مشابه نیز رشد بسیاری داشته است و در حال حاضر هشت پالایشگاه پارس جنوبی این محصول با ارزش را تولید می‌کنند. وی میزان تولید پروپان را نیز بیش از سال گذشته عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هفت پالایشگاه پروپان تولید می‌کنند. او میزان تولید بوتان و گوگرد را نیز به ترتیب، ۲ میلیون و ۶۳ هزار تن، ۱.۲ میلیون تن و ۵۶۷ هزار تن عنوان و اظهار کرد: در سال جاری مجتمع گاز در تمام شاخص‌ها رشد داشته و در اکثر تولیدات به برنامه نزدیک شده است.

نصف ظرفیت تولید داخل صنعت نفت خالی است

تسنیم| رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به ادامه ورود بی‌رویه تجهیزات خارجی به صنعت نفت گفت: در حال حاضر نیمی از ظرفیت سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت خالی است و حتی کارگران ماهر کشور نیز از طرف شرکت‌ها و کشورهای خارجی جذب می‌شوند. مجید محمدپور رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار داشت: در حال حاضر به دانش طراحی، مهندسی و ساخت 60 درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور دسترسی کامل پیدا کرده‌ایم به‌طوری‌که در این تجهیزات نه تنها ظرفیت تامین نیاز صنعت نفت را داریم بلکه اقدام به انتقال تکنولوژی و صادرات خدمات فنی - مهندسی به خارج از کشور را نیز داریم. وی افزود: درخصوص 20 درصد تجهیزات صنعت نفت امکان دسترسی را از طریق مهندسی معکوس و مشارکت با طرف خارجی داریم و درخصوص 20 درصد مابقی نیز به دلیل مقدار تقاضای بازار و مقیاس تولید و میزان سوددهی، هنوز در زمینه ساخت داخل ورودی صورت نگرفته است. رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت درخصوص مشکلات ساخت داخل در این صنعت گفت: کاهش بخش تقاضا یکی از مهم‌ترین مشکلات است به‌طوری‌که اکنون 49 درصد ظرفیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور در اختیار صنعت نفت کشور است، یک درصد در اختیار صادرات است و 50 درصد ظرفیت خالی است و در عین حال ما شاهد خریدهای بی‌رویه خارجی در زمینه تامین تجهیزات صنعت نفت هستیم. وی با اشاره به بحث ورشکستگی صنعت ساخت تجهیزات در داخل کشور گفت: یک زمانی می‌گفتند فقط نخبه‌ها از کشور می‌روند اما اکنون شاهد این هستیم که سرمایه‌گذاران، کارخانه‌ها را تعطیل کرده و سرمایه‌های خود را به خارج از کشور می‌برند.

ترس از کرونا باز هم قیمت نفت را کاهش داد

ایلنا | قیمت شاخص نفت خام برنت روز گذشته به ۵۶ دلار و ۹۹ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی امریکا به ۵۱ دلار و ۹۲ سنت رسید. به گزارش رویترز، قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت در روز جمعه (۲۵بهمن‌ماه) ۵۷ دلار و ۳۲سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی امریکا ۵۲دلار و ۵سنت بود. قیمت نفت روز گذشته کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار داده‌های اقتصادی منطقه آسیا هستند که قرار است این هفته منتشر شود و نشانه‌هایی درباره تاثیر ویروس کرونا بر تقاضای نفت، در بر خواهد داشت. موسسه کپتال ایکنامیکس اعلام کرد: توجه به مجموعه‌ای از آمارهای اقتصادی ماه فوریه، به‌ویژه آمارهای منطقه آسیا، معطوف خواهد بود، زیرا این آمارها نشانه‌ای زودهنگام از چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر زنجیره عرضه تولیدی در جهان ارایه می‌کنند.

عربستان به زودی گاز  صادر می‌کند

تسنیم| وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد این کشور قصد دارد گاز و محصولات پتروشیمی را به صادرات خود اضافه کند. به گزارش پایگاه خبری گلوبال پلتس، وزیر نفت عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام دنیا، اعلام کرد این کشور قصد دارد گاز و محصولات پتروشیمی را به صادرات خود اضافه کند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان  گفت: «به زودی خبرهایی در مورد توانایی کشور در مورد صادرات گاز و محصولات پتروشیمی خواهید شنید». وی جزییات بیشتری ارایه نداد. عربستان سعودی مدت‌هاست اکتشاف گاز را افزایش داده است تا آن را جایگزین نفت خام در تولید برق کند. وزیر نفت این کشور قبلاً اعلام کرده بود عربستان قصد دارد 70 درصد برق خود را از گاز و 30 درصد آن را از انرژی تجدیدپذیر به دست آورد. در حال حاضر این کشور برای تولید برق، نفت می‌سوزاند. خالد الفالح، وزیر نفت سابق عربستان ماه گذشته کشف مقادیر بالای گاز را در دریای سرخ اعلام کرد ولی رقم دقیقی را مشخص نکرد. شرکت آرامکوی عربستان که بزرگ‌ترین شرکت تولید نفت دنیا است، در 2018، معادل 8.9 میلیارد فوت‌مکعب در روز گاز طبیعی و یک میلیارد فوت‌مکعب در روز اتان تولید کرد.

 

ارسال نظر