کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۷۰۶

 بنزین تک‌نرخی نمی‌شود

مهر| سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تک‌نرخی شدن بنزین را تکذیب کرد و گفت: تاکنون مصوبه‌ای در این رابطه به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ نشده است. فاطمه‌کاهی درباره شایعاتی مبنی بر تک‌نرخی شدن بنزین و ثبت‌نام در سامانه‌ای برای دریافت سهمیه بنزین خانوار، گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این موضوع را تکذیب می‌کند و به عنوان شرکت مجری، مصوبه‌ای در این زمینه به ما ابلاغ نشده است.وی همچنین در مورد سامانه برای ثبت‌نام افراد متقاضی سرانه سوخت خانوار نیز توضیح داد: این موضوع در حوزه اختیارات و وظایف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و سهمیه سوختی از جانب این شرکت از طریق هیچ سامانه‌ای به عنوان سهمیه سرانه خانوار، سوخت تخصیص داده نمی‌شود.

اعلام آمادگی ایران برای فروش نفت به بلاروس

تسنیم| سفیر ایران در بلاروس گفت ایران آماده است در مورد عرضه نفت به بلاروس مذاکره کند. سعید یاری، سفیر ایران در مینسک، پایتخت بلاروس، در مصاحبه‌ای در این کشور گفت ایران آماده است در مورد عرضه نفت به بلاروس مذاکره کند. یاری گفت: ایران یک کشور صادر‌کننده نفت است. طبیعی است که در مورد عرضه نفت با بلاروس هم مذاکره کنیم. این یک مساله کاملاً تجاری است. ما آماده‌ایم نیاز بلاروس به نفت و پتروشیمی را تامین کنیم. وی یادآوری کرد ایران و بلاروس یک بار قبلاً نقل و انتقال نفت انجام داده‌اند و گفت این مساله باید خارج از فضای سیاسی در نظر گرفته شود. «اگر دوستان بلاروسی ما علاقه‌مند به نفت ایران باشند، ما آماده‌ایم این مذاکرات را آغاز کنیم.» وی گفت: ما آماده‌ایم این معامله را با یک قیمت متعارف انجام دهیم شاید حتی پایین‌تر از میانگین جهانی. همه‌چیز بستگی به تصمیم دولت بلاروس دارد که آیا آماده خرید نفت از ما هستند یا نه.

کاهش احتمال برگزاری نشست پیش از موعد اوپک

شانا| در پی متقاعد نشدن روسیه برای برگزاری پیش از موعد نشست آینده اوپک پلاس ، احتمال برگزاری زودهنگام این نشست تقریباً منتفی شد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در پی شیوع ویروس کرونا، احتمال برگزاری نشست پیش از موعد اوپک و متحدانش برای بررسی تعمیق کاهش تولید بسیار بالا بود. در حالی که عربستان سعودی همچنان برای برگزاری پیش از موعد این نشست تلاش می‌کند، نمایندگان کشورهای متحد اوپک اعلام کردند که مایل به برگزاری این نشست در همان موعد مقرر هستند. آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش مسافرت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در چین، مصرف جهانی نفت در یک‌چهارم ابتدایی سال جاری میلادی برای نخستین‌بار در بیش از یک دهه گذشته کاهش خواهد یافت.

خط‌لوله گاز ۶ میلیارد دلاری روسیه به سرانجام نمی‌رسد

ایسنا| وزیر انرژی امریکا در اظهاراتی اعلام کرد مطمئن است روسیه قادر نخواهد بود خط لوله گازی نورد استریم ۲ در دریای بالتیک را کامل کند و واشنگتن به مخالفت با این پروژه ادامه خواهد داد. دن برویت در خصوص تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌های امریکا علیه خط لوله نورد استریم و تکمیل آن به تنهایی، گفت: آنها نمی‌توانند و این ادعا که گازپروم که این پروژه را در دست اجرا دارد با یک تاخیر کوتاه روبرو خواهد بود را رد کرد. وزیر انرژی امریکا در مصاحبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: این یک تاخیر طولانی خواهد بود زیرا روسیه از فناوری تکمیل این پروژه برخوردار نیست. خط لوله نورد استریم۲ که سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از میادین سیبری به آلمان منتقل خواهد کرد، در مرکز تنش‌‌های ژئوپلیتیکی میان امریکا و روسیه قرار گرفته است.

 

ارسال نظر