ضعف مدیریت بحران، گیلانی‌ها را در سرما تنها گذاشت

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۴۴۴
ضعف مدیریت بحران، گیلانی‌ها را در سرما تنها گذاشت

گروه انرژی|فرداد احمدی|

طی یکی، دو روز گذشته، بارش سنگین برف در گیلان که این‌بار چندان هم غافلگیرکننده نبود و از هفته پیش پیش‌بینی‌های هواشناسی در این باره در رسانه‌ها منتشر شده بود، علاوه بر آنکه باعث بسته شدن راه‌ها و قطعی و اخلال در خطوط ارتباطی تلفن‌ها همراه، برق و آب و گازرسانی این استان را هم با مشکلاتی مواجه کرد. دیروز برخی از گیلانی‌ها شاهد افت فشار گاز خانه‌هایشان در زمان اوج یخبندان بودند که البته خیلی زود خبر رفع مشکلات گازی استان در رسانه‌ها منعکس شد. اما مشکلات اصلی مردم که در حوزه آب و برق رقم خورده بود همچنان پابرجای ماند. مصاحبه «تعادل» با چند نماینده مجلس از حوزه‌های انتخابیه گیلان نشان داد که در مناطقی مثل لنگرود و رشت، مشکل قطع برق و آب همچنان به‌طور گسترده وجود دارد. لازم به ذکر است که از زمان ایجاد اختلال در شبکه برق و آب استان گیلان به واسطه بارش سنگین برف، هنوز وزیر نیرو یا معاونان او به این استان سفر نکرده‌اند، در حالی که منتخبان مردم گیلان معتقدند که وسعت مساله به قدری هست که لزوم حضور آنها در استان برای بسیج بهتر امکانات را توجیه کند. دیروز عظیم بلبل‌آبادی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان به ایسنا گفت که از حدود یک میلیون و چهارصد هزار مشترک برق استان گیلان، برق حدود 90 هزار مشترک قطع است. او ضمن عذرخواهی از تمامی مشترکینی که برق آنها قطع شده است، بیان کرد که پست‌های برق لاهیجان، لنگرود، رودسر، چمخاله، املش، رحیم‌آباد، سیاهکل و صومعه‌سرای از ساعت 6 صبح دیروز به علت بارش سنگین برف از مدار خارج شدند. اما تبعات ناشی از بارش سنگین برف تنها مشکل دیروز گیلانی‌ها نبود و یک زلزله 4.3 ریشتری هم به بلایای این روزهای این استان اضافه شد. در همین راستا، مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه لنگرود، روز گذشته به «تعادل» گفت که با توجه به آنکه دیروز یک زلزله بیش از 4 ریشتری هم در گیلان اتفاق افتاد، فضای روانی حاکم بر گیلان و شهرستان لنگرود که به سبب مساله قطعی آب و برق متشنج و بحرانی بود، بحرانی‌تر هم شد. به گفته لاهوتی، تا ساعت 4 بعد از ظهر دیروز که این مصاحبه انجام شد، تنها 20 درصد از برق شهر لنگرود وصل شده است و برق تمام روستا‌ها به علاوه و همچنین آب همه شهرستان همچنان قطع است. لاهوتی اضافه کرد که وضعیت شهرستان لنگرود از حیث مسائل مربوط به حوزه نیرو مطلوب نیست و او در گفت‌وگوی تلفنی دیروز خود با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری نیز گوشزد کرده است که برخی از وزرا مثل آقای اردکانیان، وزیر نیرو به همراه برخی از معاونان و مسوولان به استان گیلان سفر کرده و از نزدیک با مساله مقابله کنند تا وضعیت بحرانی از این بحرانی‌تر نشود. به گفته او در برخی از روستاها ارتفاع بارش برف به 2 متر هم رسیده است. او دیروز به ایسنا هم گفته بود که مدیران کل برق استان توانایی رفع این مشکل را ندارند لذا می‌طلبد وزیر نیرو شخصا در استان حاضر شده و نسبت به رفع قطعی برق اقدام کند. لازم به ذکر است که دیروز خبرگزاری میزان گزارش داد وزیر نیرو قرار است امروز (پنجشنبه) به گیلان سفر کند تا از نزدیک در جریان تلاش‌ها برای رفع مشکلات حوزه برق و آب مردم این استان قرار بگیرد. این یعنی وزیر نیرو به رغم گذشت چند روز از بحران، با تاخیر قابل توجهی عزم سفر به این استان را کرده است.

   غافلگیری در عین اطلاع از بارش سنگین

لاهوتی با تاکید بر اینکه از دو هفته قبل بارش چنین برفی پیش‌بینی شده بود، تصریح کرد: متاسفانه مجموعه مدیریت بحران استان در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده و باید تمهیدات بهتر و بیشتری برای مقابله با این‌بارش از قبل پیش‌بینی شده، اندیشیده می‌شد. نماینده مردم لنگرود در مجلس با تاکید بر اینکه وضعیت استان و شرق گیلان اصلا مناسب نیست، خاطرنشان کرد: دکل‌های آسیب‌دیده برق هنوز تعمیر نشده و این در حالی است که زندگی مردم به برق وابسته است. او با بیان اینکه راه‌های روستایی ۱۰۰ درصد بسته است، تصریح کرد: راه‌های اصلی بازگشایی شده اما راه‌های فرعی کاملا مسدود است و از مردم روستاها هیچ اطلاعی در دست نیست، نمی‌دانیم مردم آذوقه و مواد مورد نیاز در اختیار دارند یا خیر؟ به گفته نماینده مردم لنگرود در مجلس، هنوز 65 درصد مشترکان با مشکل قطع برق مواجه هستند. لاهوتی اظهار کرد که با وجود تلاش بی‌وقفه مسوولان برای حل مشکلات پیش‌آمده، اما وضعیت همچنان مطلوب نیست. او با ابراز نگرانی از قطع آب گفت که متاسفانه آب شرق گیلان کاملا قطع شده و 30 درصد از مشترکان سایر نقاط استان آب وصل است. از سوی دیگر، داداشی، نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آستارا هم در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد که در این حوزه وضعیت گاز مطلوب است، اما وضعیت برق و آب با وجود آنکه نمی‌توان آن را بحرانی نامید، مطلوب نیست. به گفته داداشی، انتظار می‌رود که وزیر نیرو و مسوولان مربوطه در این حادثه به گیلان بیایند که البته شاید به دلیل شرایط جوی و ناپایدار و بسته بودن راه‌ها تاکنون این اتفاق نیفتاده است.  محمدصادق حسنی، نماینده مجلس شورای اسلامی از رشت نیز روز گذشته به «تعادل» گفت که تماس‌های زیادی از سطح شهر رشت گرفته می‌شود که نسبت به قطعی برق در مجتمع‌ها و خانه‌ها اطلاع‌رسانی و گلایه می‌کنند. به گفته او، آماری در دست نیست که چه تعداد خانواده در رشت از نعمت برق محروم شده‌اند، اما برآورد خود او این است که تعداد این واحدها بالا است.

   اجماع بر سر تقصیر راهداری

حسنی و منوچهر جمالی، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه رودبار به «تعادل» گفتند که مشکل اصلی وضعیت بحرانی در گیلان به دلیل بی‌تدبیری در بخش راه و شهرسازی است. به گفته آنها کارکنان ادارات برق از این نظر حق دارند که ادعا می‌کنند تأخیر در وصل کردن برق مشترکان به دلیل بسته بودن راه‌ها و اهمال بخش راهداری است. مشاهدات میدانی تمامی نمایندگانی که برای این گزارش با «تعادل» مصاحبه کردند موید این امر بود که بسیج امکانات راهداری با وجود اطلاع داشتن از بارش‌ها بسیار ضعیف بوده است. با این حال، حسنی، نماینده رشت معتقد است که با وجود نمایان بودن ضعف بخش راهداری و آماده نبودن آنها برای این حادثه، اما انتقاداتی نظیر فرسوده بودن زیرساخت‌های حوزه برق برخی از مناطق گیلان را نیز می‌توان متوجه وزارت نیرو دانست. دیروز میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در خصوص آخرین وضعیت شبکه‌های برق و آب در استان گیلان گفت که در ابتدای حادثه 19 پست فوق توزیع استان گیلان از مدار خارج شد که اکنون 11 پست فوق توزیع برق وارد مدار شده و تنها یک پست انتقال 230 کیلوولت و هشت پست‌ فوق توزیع خارج از مدار است. وی حدود 30 درصد خاموشی در استان را ناشی از خروج فیدرهای برق دانست و با اشاره به اینکه مجموع فیدرهای استان 380 عدد است، گفت: تعداد فیدرهای 20 کیلوولت خارج از مدار در ابتدا 168 فیدر بوده که این عدد با تلاش‌های صورت‌گرفته در حال حاضر به 123 فیدر بدون برق کاهش یافته است. به‌گزارش تسنیم، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، شهرهای متأثر از قطع فیدر را شامل املش، لاهیجان، آستانه، سیاهکل، کلاچای، لنگرود و رحیم‌آباد دانست و تعداد روستاهای بی‌برق را 280 روستا اعلام کرد.  جعفرزاده در رابطه با حل مشکل روستاهای بدون آب استان نیز گفت: در ابتدای حادثه 55 روستا دچار قطعی آب شد که با تلاش گروه‌های عملیاتی، در حال مشکل قطعی آب 19 روستای استان گیلان حل شده، ولی کماکان 36 روستای استان با جمعیتی حدود 6500 خانوار بدون آب هستند و تلاش برای برقراری شبکه آبرسانی این روستاها ادامه دارد. به گزارش «تعادل»، به نظر می‌رسد که آمارهای صادر شده از سوی مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو کمتر و خوشبینانه‌تر از ارزیابی‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حوزه‌های انتخابیه مختلف گیلان باشد که با «تعادل» مصاحبه کردند.

 

ارسال نظر