کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۶۲

۳۶ هزار خودرو تا پایان سال دوگانه‌سوز می‌شوند

ایرنا |قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی در ۱۵ ماه آینده دوگانه‌سوز خواهد شد، گفت: تا پایان امسال ۳۶ هزار خودروی عمومی با وام بلاعوض دوگانه‌سوز می‌شود.

حمید قاسمی ده‌چشمه با بیان اینکه روز دوشنبه اجرای مصوبه شورای اقتصاد برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی شامل ون‌ها، ‌تاکسی‌ها و وانت‌بارها عملیاتی شد، ‌ادامه داد: در اولین گام ۴۱ خودرو به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دوگانه‌سوز و تحویل صاحبانشان شد. وی افزود: یکی از ۷ شرکتی که قرارداد بستیم، در یک روز این تعداد خودرو را به گازسوز تبدیل کرد. قاسمی با اشاره به اینکه ظرفیت تبدیل خودروها در سال آینده به ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار خودرو در ماه می‌رسد، تاکید کرد: تا سال آینده به تدریج به ظرفیت دوگانه‌سوز کردن خودروها در کشور افزوده خواهد شد. وی با اشاره به اینکه تاکنون قرارداد ساخت ۷۰۰ هزار مخزن سی ان جی امضا شده است، گفت: ساخت مابقی نیاز مخزن نیز بعد از تحویل مخازن سفارش‌گذاری شده از سوی سازندگان، از سر گرفته می‌شود.

مصرف گاز رکورد زد

باشگاه خبرنگاران| مشایخی گفت: کاهش دما و برودت هوا منجر شد تا در سراسر کشور میزان مصرف گاز برای چندمین بار رکورد بزند. غلامرضا مشایخی مدیر هماهنگی امور گاز رسانی شرکت ملی گاز کشور با اشاره به آخرین وضعیت شبکه گازرسانی کشور باتوجه به برودت هوا و بارش برف به خصوص در مناطق سردسیر کشور گفت: با توجه به شرایط فعلی در بخش تولید، انتقال و توزیع همچنان همه همکاران منسجم پای کار هستند تا بتوانند گاز را از مبادی تولید به مبادی مصرف برسانند و خوشبختانه با تمهیدات انجام شده در تولید و توزیع، قطع گاز در هیج‌کجای کشور گزارش نشده است. او ادامه داد: باتوجه به برودت هوا طبعا مصرف گاز به خصوص در بخش خانگی افزایش پیدا می‌کند که توصیه ما به مشترکین این است که از مصرف بی‌رویه به خصوص اینکه از گرم کردن فضا‌هایی که به آن نیاز ندارند جدا خودداری کنند.

بازار سیاه بنزین عمدتا مربوط به خودروهای عمومی است

میزان| عضو اتحادیه جایگاه‌داران سوخت گفت: بازار سیاه بنزین عمدتا مربوط به خودرو‌هایی عمومی با سهمیه بالا است، بعضا در نزدیکی جایگاه سوخت شاهد حضور مالکان تاکسی هستیم. ناصر رییسی‌فرد اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین با ایجاد شوک مقطعی باعث کاهش مصرف سوخت در کوتاه‌مدت می‌شود، اما بنزین ماهیت مصرفی دارد و مصرف‌کننده با توجه به نیاز خود مصرف را تنظیم می‌کند. وی افزود: بازار سیاه سوخت و افزایش زمان سوخت‌گیری و تعداد آن منجر به ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها شده است. رییسی‌فرد بیان کرد: بازار سیاه بنزین عمدتا مربوط به خودرو‌هایی عمومی با سهمیه بالا است، بعضا در نزدیکی جایگاه سوخت شاهد حضور مالکان تاکسی هستیم که با فروش سهمیه بنزین خود زمینه ایجاد بازار سیاه بنزین را فراهم می‌کنند. وی ادامه داد: قیمت بنزین در بازار سیاه بین ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان است که به صورت توافقی میان خریدار و فروشنده تعیین می‌شود.

افت شاخص‌های قیمت نفت خاورمیانه با کسادی بازار آسیا

ایسنا |شاخص‌های قیمت نفت خاورمیانه شامل دوبی و عمان تحت تاثیر افت تقاضا در آسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا روند کاهشی پیدا کردند. شاخص‌های قیمت نفت عمان و دوبی پس از اینکه روز پنجشنبه به پایین‌ترین حد در یک سال اخیر نزول کردند، روز دوشنبه برای سومین روز متوالی کاهش داشتند. فعالیت اقتصادی کمتر در چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است، باعث شده است تقاضا برای سوخت افت کرده و قیمت‌ها پایین‌تر رود.

 

ارسال نظر