کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۱۵

افزایش ۳۱  درصدی مصرف سی‌ان‌جی پس از سهمیه‌بندی

ایرنا| مصرف سی‌ان‌جی پس از سهمیه‌بندی بنزین از ۱۹ میلیون مترمکعب قبل از سهمیه‌بندی بنزین به ۲۵ میلیون لیتر رسید که نشان‌دهنده رشد ۳۱ درصدی است. سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن باعث شده تا توجه به سوخت‌های جایگزین از سوی افراد بیشتر شود. در این میان برخی افراد به سمت استفاده ناایمن از گاز مایع رفته‌اند که علاوه بر ایجاد خطرات جدی، باعث کمبود این سوخت در مناطقی می‌شود که به گاز شهری دسترسی ندارند. اما افرادی نیز که تجهیزات سی‌ان‌جی بر روی ماشین‌هایشان نصب شده و به اصطلاح خودروی دوگانه‌سوز دارند، اقبال بیشتری به استفاده از این سوخت به جای بنزین نشان داده‌اند.

توجه به سی‌ان‌جی از آنجا مورد توجه قرار گرفته که هر لیتر بنزین آزاد اکنون سه هزار تومان قیمت دارد اما هر مترمکعب سی‌ان‌جی با قیمت ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. این اختلاف فاحش قیمت، ‌انگیزه اقتصادی برای استفاده از سی‌ان‌جی بوده تا آنجا که حتی مالکان خودروهایی که سی‌ان‌جی سوز نیستند نیز در تلاشند تا خودروی خود را دوگانه‌سوز کنند. در این مسیر دولت نیز طرح دوگانه‌سوزکردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو عمومی را در دستور کار قرار داده و وام بلاعوض برای آنها تعریف کرده است.

لزوم صحت‌سنجی کیفیت بنزین

باشگاه خبرنگاران| علت تصمیم‌های غلط برای کاهش آلودگی‌ها نبود تحقیقات درست و دقیق برای رفع آلودگی‌هاست.

یونس نورالهی کارشناس انرژی درباره آلودگی هوای تهران گفت: همه ساله در تهران و دیگر کلان‌شهر‌ها با شروع فصل زمستان و وارونگی دما آلودگی‌ها در سطح پایین جو جمع می‌شوند و در پی آن مشکلاتی برای سلامتی مردم ایجاد می‌کند. او گفت: یکی از بحث‌های شایعی که سازمان ملی استاندارد با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دارد، بحث کیفیت پایین بنزین‌هاست که همواره شرکت ملی پالایش این موضوع را رد می‌کند؛ اگر یک ناظری بین عملکرد این دو نهاد وجود داشته باشد، می‌توان بحث‌های این دو سازمان را حل و فصل کند. یکی از مهم‌ترین مسائل در بحث آلودگی، تفاوت میانگین مصرف سوخت خودرو در ایران و کشور‌های دیگر است که در کشور‌های توسعه یافته به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر زیر ۵ لیتر سوخت استفاده می‌کنند که این میزان سوخت در ایران ۱۰ یا ۱۱ لیتر است. نورالهی تاکید کرد: راه‌حل‌هایی که برای مدیریت آلودگی‌ها وجود دارد راهکار آنی و زودگذر نیستند، بلکه در یک بازه زمانی طولانی می‌توانیم آلاینده‌ها را کنترل کنیم.

این کارشناس در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه سهم آلودگی خودرو‌ها، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها در تهران چقدر است؟ گفت: این تفکیک بین خودرو‌ها وجود ندارد و تحقیق و جامع مشخصی در تهران انجام نشده است، همه این اطلاعات و ارقام‌های مربوط به اندازه‌گیری تفکیک آلودگی خودرو‌ها مربوط به سال ۷۳ و ۷۴ است که ژاپنی‌ها در تهران این تحقیق را انجام داده‌اند.

نفت گران شد

ایسنا | قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر اخبار پیرامون رایزنی تولیدکنندگان اوپک پلاس برای واکنش در برابر پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا، بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۷۴ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۴ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست‌تگزاس اینترمدییت ۶۱ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۰ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در نشست روز سه‌شنبه خود به بررسی تاثیر منفی شیوع بیماری مرگبار بر تقاضای جهانی برای نفت و رشد اقتصادی پرداختند و صحبت‌های نماینده چین در سازمان ملل را شنیدند. این تولیدکنندگان در حال بررسی کاهش بیشتر تولید و جلو انداختن زمان نشست رسمی خود هستند. ادوارد مویا، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: ریزش قیمت نفت بسیار سنگین بوده است بنابراین از افزایش چند دلاری قیمت‌ها نباید متعجب شد.

 

ارسال نظر