همه دردسرها برای اوپک

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۳۸
همه دردسرها برای اوپک

گروه انرژی|

ویروس کرونا همچنان در حال قربانی گرفتن در چین و گسترش در جهان است، اما این ویروس فقط سلامت جهانی را تهدید نکرده و ضربه‌ای کاری به اقتصاد جهانی و تقاضای نفت هم زده است. روز دوشنبه خبر آمد که بورس چین 400 میلیارد دلار سقوط را تجربه کرد و کارشناسان نفتی پیش‌بینی کردند که برای سال 2020 تقاضای نفت 0.5 درصد معادل 300 هزار الی 500 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد. بر اساس ارزیابی‌ها، چین که کانون ویروس بوده، یک میلیون بشکه از مصرف نفت خود را از دست خواهد داد. واکنش روز نخست بازار نفت به این اخبار شدید بود و برنت با تجربه یک سقوط قیمتی تمام عیار در روز دوشنبه، از 58 دلار و 15 سنت در هر بشکه به 54 دلار و 19 سنت در هر بشکه رسید. شاخص جهانی نفت با وجود بهبود نسبی قیمت‌ها در روز سه‌شنبه، نتوانست از مرز 55 دلار در هر بشکه فراتر رود. در پی این رویدادها، احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک و متحدانش بیشتر شده و حتی شایعاتی درباره اینکه این گروه در این نشست تصمیم به کاهش تولید 500 هزار بشکه در روز علاوه بر یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز مورد توافق پیشین خواهد گرفت، قوت گرفته است.

قیمت نفت به پایین‌ترین سطوح از زمان اوج خود در ماه ژانویه رسیده و در حال تجربه کاهش 20 درصدی است. معاملات آتی شاخص نفتی برنت پس از آنکه هفته کاری بازار نفت را با سقوط آزاد آغاز کرد و قیمت‌ها از 58 دلار و 15 سنت در هر بشکه به 54 دلار و 19 سنت در هر بشکه رسیدند، دیروز 56 سنت رشد کرد و با 54 دلار و 75 سنت در هر بشکه معامله می‌شد. شاخص نفت امریکا (دبلیوتی‌آی) نیز تجربه‌ای مشابه داشت و پس از آنکه معاملات آتی دبلیوتی‌آی از 51 دلار و 48 سنت در هر بشکه در پایان روز جمعه به 49 دلار و 97 سنت در هر بشکه در پایان روز دوشنبه نزول کرد، سه‌شنبه را با تثبیت و بهبود نسبی قیمت‌ها سپری کرد. این شاخص نفتی دیروز با 50 دلار و 89 سنت در هر بشکه بسته می‌شد.

کاهش شدید قیمت‌های نفت در روز دوشنبه، تحت تاثیر پیامدهای شیوع ویروس کرونا در چین بر اقتصاد و تقاضای جهانی نفت بود. در عرصه اقتصاد، کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول با هشدار نسبت به پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر رشد اقتصادی نیمه نخست سال ۲۰۲۰ گفت که هنوز برای ابراز امیدواری نسبت به مهار این ویروس زود است. بانک جهانی اما هنوز از اعلام پیامدهای اقتصادی این ویروس به‌طور دقیق خودداری کرده است. در حوزه نفت، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی سال 2020 تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا تا 0.5 درصد کاهش یابد. برایان گیلواری، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری غول نفتی بی‌پی (بریتیش پترولیوم) دیروز به رویترز گفت که در پی شیوع ویروس کرونا در چین و کاهش رشد اقتصاد جهانی، تقاضای جهانی نفت ممکن است تا 0.5 درصد در سال 2020 کاهش یابد.

 به گفته او، بر اساس گزارش سه‌ماهه چهارم شرکت بی‌پی، کاهش فعالیت‌های صنعتی و لغو پروازها تاکنون تقاضای نفت را حدود 200 هزار تا 300 هزار بشکه در روز کاهش داده است. گیلواری پیش‌بینی کرد که برای کل سال، کاهش مصرف نفت 300 هزار الی 500 هزار بشکه در روز خواهد بود و کاهش تقاضا در چین برجسته‌تر از نقاط دیگر جهان خود را نشان خواهد داد و به حدود یک میلیون بشکه در روز می‌رسد. در همین راستا، رویترز گزارش داد که شرکت سینوپک چین، بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا، تولید خود را در ماه جاری میلادی حدود 12 درصد کاهش می‌دهد که بیشترین حد کاهش طی یک دهه گذشته است. این پالایشگاه دولتی تولید خود را حدود 600 هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد. آن‌طور که تسنیم نوشته است؛ پالایشگاه‌های مستقل در شرق استان شاندونگ چین نیز که به آنها تیپات می‌گویند و روی هم یک پنجم واردات نفت چین را برعهده دارند، فعالیت خود را 30 تا 50 درصد پایین آورده و به کمتر از نصف ظرفیت خود رسانده‌اند. این سطح پایین فعالیت از 2015 تا حالا سابقه نداشته است.

     فوریه سیاه برای نفت

موسسه پلاتس پیش‌بینی کرد ممکن است تقاضای جهانی نفت در ماه فوریه امسال تا دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یابد. به گزارش پایگاه خبری لایو مینت از دهلی نو، موسسه پلاتس روز دوشنبه پیش‌بینی کرد که تقاضای نفت در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی احتمالا ۹۰۰ هزار تا دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد، زیرا گسترش ویروس کرونا ادامه دارد و چند کشور درباره سفر به مناطق تحت تاثیر ویروس، هشدار دادند. موسسه پلاتس در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرض بدترین حالت نشان‌دهنده کاهش دو میلیون و ۶۰۰ بشکه‌ در روز از تقاضای نفت در ماه فوریه و کاهش ۲ میلیون بشکه در روز تقاضا در ماه مارس است. این موسسه افزود: فرض بهترین حالت نیز نشان می‌دهد تقاضای نفت در ماه فوریه ۹۰۰ هزار بشکه در روز و در ماه مارس ۶۵۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد.

     تقویت  احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک

چین روزانه حدود 14 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند. این کشور دومین مصرف‌کننده و بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است و اکنون خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که مصرف نفت در چین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا احتمالا 20 درصد کاهش یافته است. بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت چین اعضای اوپک پلاس هستند. عربستان سعودی که ماه دسامبر معادل ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرده، بزرگ‌ترین فروشنده نفت به این کشور است. روسیه، مهم‌ترین متحد اوپک و دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین، ماه دسامبر معادل ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز صادرات به این کشور داشت. موسسه پلاتس پیش‌بینی کرد که اوپک در واکنش به گسترش ویروس کرونا، نشست خود را پیش از موعد برگزار کند. در همین راستا، ایرنا دیروز گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه و سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان سعودی در گفت‌وگویی تلفنی بر هماهنگی اقدامات دو کشور در چارچوب اوپک پلاس برای تثبیت بیشتر بازار جهانی نفت تاکید کردند. دیروز سه منبع در اوپک و یک منبع صنعتی نیز اعلام کردند این سازمان و متحدانش به دلیل تاثیر منفی ویروس کرونا بر تقاضای نفت، در حال بررسی کاهش ۵۰۰ هزار بشکه دیگر از تولید روزانه خود هستند.

یکی از منابع اوپکی همچنین اعلام کرد اوپک و متحدانش در حال بررسی برگزاری نشست اضطراری وزارتی در ۲۶ و ۲۷ بهمن‌ماه هستند. پیش از این ایران نیز با اشاره به تاثیر منفی گسترش ویروس کرونا بر تقاضای نفت، خواهان تلاش برای تثبیت قیمت‌ها شده بود. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به خبرنگاران گفته بود که ایران به شرطی با برگزاری نشست اضطراری اوپک موافقت می‌کند که نتیجه آن حتما تعمیق بیشتر در کاهش تولید نفت اعضا و متحدان باشد. لازم به ذکر است که ایران به دلیل تحریم‌های امریکا علیه صنعت نفت خود، از این کاهش تولید‌ها معاف است.

     بهبود بازار نفت در روز سه‌شنبه

به گزارش رویترز، مارگارت یانگ تحلیلگر موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس»، این بهبود نسبی قیمت نفت را نشان‌دهنده بهبود احساس حاکم بر بازارهای منطقه آسیا و اقیانوسیه و فروکش کردن نسبی نگرانی‌ها از گسترش کروناویروس دانست. مارگارت یانگ تحلیلگر موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس»، به رویترز گفت که عامل دیگر تقویت قیمت نفت در روز سه‌شنبه، بررسی کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک و متحدانش در پی شیوع ویروس کرونا بوده است.

یانگ در این خصوص گفت: «انتظار می‌رود تولید این کشورها حدود نیم میلیون بشکه کاهش یابد، اما اگر شرایط بدتر شود، حتی امکان کاهش بیشتر تولید نفت نیز وجود دارد.» وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که یک گزینه دیگر کاهش موقت یک میلیون بشکه در روز از تولید نفت عربستان برای حمایت از بازار است.

 

ارسال نظر