کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۶۰

عبور از فصل سرما با صرفه‌جویی 10درصدی در برق و گاز

ایلنا | سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با شبکه 3 سیما از مردم خواست با 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز، از افت احتمالی فشار گاز به ویژه در مناطق سردسیر کشور جلوگیری کنند.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به افزایش بی‌سابقه مصرف گاز بخش خانگی به 600 میلیون مترمکعب در روز، این افزایش را با ایجاد محدودیت در تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها و جبران کمبود با استفاده از سوخت مایع همراه دانست که آلایندگی محیط زیست را به همراه دارد. وی به هموطنان توصیه کرد با کاهش 10 درصدی مصرف برق و گاز، به تامین مطمئن گاز به ویژه در مناطق سرد خیز کشور کمک کنند و امکان بهره مندی پایدار هموطنان از نعمت برق و گاز در روزهای پایانی فصل سرما را فراهم سازند. سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اینکه رشد مصرف برق هم‌اکنون در شرایط متعارف قرار دارد، هدف از این صرفه‌جویی را جلوگیری از افت فشار گاز در مناطق سردسیر عنوان و تاکید کرد: همکاری خوب هموطنان در گذر از پیک برق تابستان امسال، این نوید را می‌دهد که در زمستان نیز شاهد همکاری خوب مردم عزیز کشور  باشیم.

تولید ۱۵۹ میلیون مترمکعب گاز در ۱۰ ماه نخست امسا ل

مهر | مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: میزان تولید مجتمع گاز پارس جنوبی، در ۱۰ماهه اول سال جاری، ۱۵۹.۵ میلیارد متر مکعب بوده است.

هادی هاشم‌زاده فرهنگ، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه اول سال ۹۸ گفت: مجتمع گاز پارس جنوبی در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸، به سهم ۷۵ درصدی فرآورش گاز در بین شرکت‌های پالایشی گاز کشور دست یافت. وی، میزان تولید گاز در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۸ را ۱۵۹.۵ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و ادامه داد: این عدد سال گذشته در بازه زمانی فوق، ۱۴۶.۱ میلیارد متر مکعب بوده است. این میزان سهم تولید درحالی است که به گفته حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم‌اکنون، ظرفیت پالایش و نم‌زدایی روزانه حدود هزار میلیون مترمکعب گاز طبیعی را داریم که این میزان تولید ما را در جایگاه سومین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان قرار داده است.

بازار نفت به‌ این زودی‌ها از ویروس کرونا خلاص نمی‌شود

ایلنا|یک بانک امریکایی پیش‌بینی کرد نفت تا پیش از سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی از پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا رهایی نمی‌یابد. بانک امریکایی سیتی‌گروپ پیش‌بینی خود از قیمت نفت را کاهش داد و اعلام کرد پیامدهای ویروس کرونا بدتر از چیزی خواهد بود که در آغاز انتظار می‌رفت. تحلیلگران سیتی‌گروپ، از جمله اد مورس، در گزارشی برآورد قیمت نفت در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی را کاهش دادند. در گزارش یادشده آمده است که تدابیر دولت چین، معادل تعطیلی گسترده اقتصاد این کشور است و حتی با وجود تشدید کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، سبب تضعیف توازن بازار نفت خواهد شد. سیتی‌گروپ برآورد خود از قیمت شاخص نفت خام برنت در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی را از ۶۹ دلار به ۵۴ دلار کاهش داد. این بانک همچنین هشدار داد ممکن است قیمت این شاخص به حدود ۴۷ دلار نیز سقوط کند.

تولید نفت روسیه به  28‚11 میلیون بشکه در روز رسید

تسنیم| تولید نفت و میعانات گازی روسیه در ژانویه به ۱۱.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ۱۱.۲۶ میلیون بشکه در روز ماه دسامبر افزایش داشت.  اطلاعات وزارت انرژی روسیه نشان می‌دهد تولید نفت و میعانات گازی این کشور در ژانویه به 11.28 میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به 11.26 میلیون بشکه در روز ماه دسامبر افزایش داشت. تولید نفت روسیه از نظر وزنی تا 47.72 میلیون تن در مقابل 47.63 میلیون تن ماه دسامبر افزایش یافته است.  میعانات گازی که یک نوع نفت سبک است، طبق یک قرارداد جهانی با هدف محدود کردن تولید نفت و تعادل بازارهای انرژی، از سهمیه تولید روسیه حذف شده است.  قرارداد نفتی بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت و سایر تولیدکنندگان بزرگ پس از ماه مارس منقضی می‌شود. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در روز جمعه گفت آماده است نشست اوپک و متحدانش را که قرار بود در ماه مارس برگزار شود، زودتر و در فوریه برگزار کنند.

 

ارسال نظر