زنگنه: کرونا تعادل بازار نفت را بهم زد

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۵۷
زنگنه: کرونا تعادل بازار نفت را بهم زد

وزیر نفت با بیان اینکه بازار نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت فشار قرار گرفته و به همین دلیل قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار برای هر بشکه رسیده است، گفت: باید تلاش شود بازار نفت به تعادل برسد.

بیژن زنگنه درباره برگزاری نشست فوق‌العاده وزارتی اوپک به دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: در پی شیوع این ویروس در چین و در پی آن توقف فعالیت بعضی از کارخانه‌ها، صنعت حمل ونقل و...، مقدار مصرف نفت در این کشور تحت تاثیر قرار گرفته و سبب کاهش تقاضا برای نفت خام شده است.

وی با اشاره به اینکه با کاهش تقاضا و ثبات عرضه، قیمت نفت با افت همراه شده است، تصریح کرد: در صحبتی که با رییس دوره‌ای اوپک داشتم عنوان کردم اگر قرار باشد پیش از نشست از پیش تعیین شده در ماه مارس نشستی برگزار شود، باید درباره کاهش تولید توسط همه اعضا آمادگی و اطمینان وجود داشته باشد، اما اگر قرار باشد در نشستی فوق‌العاده مذاکره کنیم و بعد تصمیم بگیریم، ضرورتی برای برگزاری نشست پیش از موعد مقرر وجود ندارد و نشست ۱۷۸ در همان تاریخ چهارم و پنجم مارس ۲۰۲۰ (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) برگزار شود.

وزیر نفت در ادامه به مساله صنایع پایین‌دستی نفت و صادرات فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حجم عظیم یارانه به فرآورده‌های نفتی داخلی پرداخت می‌شود، این خطر وجود دارد که آنچه در برخی از این واحدها صادر شده یا به عنوان خوراک مصرف می‌شود از فرآورده‌های یارانه‌ای باشد و به جای کار واقعی تولید، ‌کار رانتی صورت گیرد.

زنگنه با تاکید بر اینکه اصل بر این است که کار سالم انجام می‌شود، اما این نگرانی وجود دارد و خود دوستان نیز به این موضوع آگاه هستند، درباره تصمیم‌های اتخاذشده در این نشست تصریح کرد: اکنون ۳ هزار عنوان کدرهگیری از طریق کمیته‌ای زیرنظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال صادرات فرآورده نفتی است که تصمیم گرفته شد تعداد این کدها کم شود.

وی به منشاهای مجاز برای صادرات تمام فرآورده‌های نفتی، انواع مشتقات نفتی و محصولات نهایی که اخیرا از سوی وزارت نفت ابلاغ شد به عنوان یکی از دغدغه‌ها اشاره کرد و گفت: دوستان انتظار و اعتقاد داشتند برای ایجاد شفافیت خوراک ورودی و محصول خروجی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها نیز در سامانه ثامن (ثبت الکترونیکی معاملات نفتی) ثبت شود که ما آن را پذیرفیتم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به عرضه محصولات در بورس به عنوان یکی از مشکلات مطرح‌شده در این نشست اظهار کرد: این مشکل باید از طریق شورای رقابت دنبال شود و در این زمینه وزارت نفت نیز همکاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مقرر شد قیمت نفت‌خام فروخته‌شده به پالایشگاه‌ها و قیمت فرآورده‌های خریداری‌شده از آنها به‌صورت ماهانه در سایت وزارت نفت درج شود، یادآور شد: هم‌اکنون سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار خوراک به صنایع پایین‌دستی و پتروشیمی از طریق بورس عرضه می‌شود. امیدواریم این صنایع تقویت شوند.

زنگنه با تاکید بر اینکه ما در وزارت نفت هم مدافع تقویت صنایع پایین‌دستی و هم تجارت فرآورده‌های نفتی هستیم تا شرکت‌های ایرانی قوی شوند، گفت: ما از تحریم به عنوان فرصت برای تقویت صادرکنندگان ایرانی چه در بخش نفت‌خام و چه فرآورده‌های نفتی استفاده می‌کنیم. بورس امکان مهمی است که حتما از آن استفاده خواهیم کرد.

وی ضمن موافقت با کاهش تعدد فرمولاسیون‌های ثبت شده در خصوص محصولات پایین دستی، یکی از مهم‌ترین راه کارهای اجرا شدن اصولی خصوصی‌سازی را تاسیس نهاد رگولاتوری عنوان کرد. زنگنه در خصوص تعلل در بنیانگذاری نهاد رگولاتوری گفت: رگولاتوری که مد نظر شورای رقابت است، مورد قبول ما نیست چراکه شورای رقابت می‌خواهد اختیارات با آنها بوده اما مسوولیت با وزارت نفت باشد که این درست نیست. اما در مجموع وجود رگولاتوری در صنعت نفت ضروری است چراکه در برخی قسمت‌ها شاهد انحصارطلبی هستیم که باعث اختلال در بازار می‌شود.

 

ارسال نظر