زیان‌های مالی بزرگ برای غول‌های نفتی امریکایی

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۶۷

گروه انرژی | غول‌های بزرگ نفتی به دنبال استفاده از رکود قیمت سوخت‌های فسیلی به عنوان فرصتی برای تراز وضعیت مالی و تامین بودجه پروژه‌های خود در جهان هستند. شرکت اکسون موبیل از جمله این شرکت‌هاست که مدیر آن؛ مایک ویرت معتقد است این برهه می‌تواند به انضباط مالی شرکت‌ها کمک کند. این در حالی است که برخی از این شرکت‌ها طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده در پایان سال گذشته با زیان مالی همراه بوده‌ و حالا به دنبال تعدیل ساختارهای مالی خود هستند.

گزارش‌هایی که به تازگی در خصوص وضعیت برخی از شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله اکسون موبیل، منتشر شده حاکی از عملکرد ضعیف این شرکت‌ها در حوزه کسب و کار است که منشأ بسیاری از مشکلات این شرکت‌ها را می‌توان به انقلاب شرکت شیل امریکا گره زد. از حدود یک دهه قبل با کمبود داخلی ذخایر نفت و گاز، شیل با ایجاد عرضه نامحدود خود، قیمت انرژی را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش داد. طبق گزارش‌های منتشر شده، درآمد سه ماهه چهارم سال 2019 شرکت اکسون حدود 4.1 درصد کاهش یافته که این به معنای آن است که این شرکت نتوانسته به اندازه کافی در فرآیند تولید به سود دست پیدا کند.اما سازوکار این شرکت افزایش سرمایه‌گذاری است. در این خصوص یکی از روسای اجرایی اکسون موبیل از برنامه این شرکت برای سرمایه‌گذاری 35 میلیارد دلاری در پروژه‌های نفت و گاز مختلف در گویان و موزامبیک خبر داده است. استراتژی آنها بر این است که باید در شرایطی که قیمت‌ها پایین است، سرمایه‌گذاری کرد. یعنی درست در شرایطی که رقبا در حال عقب‌نشینی هستند.

به اعتقاد مدیران اکسون موبیل بر این باورند که به رقم ترجیح قیمت‌های بالاتر با حاشیه سود بیشتر، نباید فرصت سرمایه‌گذاری در شرایطی که قیمت‌ها پایین است را از دست داد.

اما شرکت نفتی شورن نیز از دیگر کمپانی‌های بزرگ امریکایی است که در گزارش سه ماهه پایانی سال 2019 با کاهش سود روبرو بوده است. مدیران این مجموعه بر این باورند که حتی در شرایط فعلی نیز باید برای کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی سرمایه برای خرید سهام تاکید داشت. به اعتقاد آنها در این شرایط باید به دنبال پروژه‌های بزرگ بود که دستاوردهای مالی قابل قبولی به همراه داشته باشد. سهام این شرکت نیز طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده حدود 3.8 درصد سقوط کرده که بیشترین میزان سقوط مربوط به 9 ماهه پایانی سال 2019 بوده است.

 

ارسال نظر