تداوم کرونا، نفت را به حدود 50 دلار می‌رساند

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۶۶
تداوم کرونا، نفت را به حدود 50 دلار می‌رساند

مرتضی بهروزی‌فر

کارشناس ارشد انرژی

بازار جهانی نفت به دنبال شیوع ویروس کرونا در چین، به سرعت تحت تاثیر قرار گرفت به‌طوری‌که شاهد ریزش قابل ملاحظه قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم. اما معتقدم با سازوکاری مشخص از این روزها عبور کرده و بازار وارد تعادل می‌شود که البته این امر احتمالا کمی زمان‌بر خواهد بود.

در حال حاضر چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیاست و اقتصاد این کشور به‌طور مستقیم به واردات نفت مرتبط است. کمااینکه چین برای نجات اقتصاد خود نیز باید هر چه سریع‌تر این کنترل شیوع این ویروس را در دست بگیرد. به‌طور کلی تصور نمی‌کنم شیوع این ویروس تا سه ماه دیگر ادامه داشته باشد اما مساله اینجاست که باید توجه داشت، در همین مدت نیز تداوم شرایط فعلی می‌تواند تبعات خود بر بازار نفت را بر جای بگذارد. در صورت تداوم شرایط اضطراری فعلی و عدم کنترل ویروس کرونا در چین، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت نفت طی یک ماه آینده تا حدود 50 دلار یا حتی به کمتر از 50 دلار هم کاهش پیدا کند. در این میان اعضای اوپک به این جمع‌بندی رسیدند که برای مدیریت بازار باید دست به برگزاری نشستی اضطراری بزنند. قابل تصور است که راهکار اوپک و اوپک پلاس برای عبور از این بحران چیزی جز کاهش سقف تولید و عرضه نفت به بازارهای جهانی نباشد. در واقع کاری جز این هم نمی‌توانند بکنند.

کاهش قیمت نفت تا حدود 50 دلار در صورتی رخ خواهد داد که سقف تولید نفت اوپک کاهش نیافته و به اندازه فعلی ادامه پیدا کند اما در صورت توافق برای کاهش تولید نفت، قیمت نفت طی ماه آینده بین 55 تا 60 دلار باقی خواهد ماند. این را هم باید در نظر داشت که تصمیم اوپک و همراهانش برای کاهش سقف تولید به وضعیت بازار نیز بستگی خواهد داشت. علاوه بر این باید در این میان میزان کاهش مصرف چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت نیز باید مورد توجه قرار داشته و همچنین چشم‌انداز میزان کاهش مصرف نفت چین به دنبال ادامه شرایط فعلی باید در نظر گرفته شود. در واقع کاهش سقف تولید اوپک باید متناسب با برآورد کاهش مصرف چین، صورت گیرد. البته معتقدم همینکه بازار جهانی متوجه تصمیم قطعی اوپک و اوپک پلاس برای کاهش تولید و عرضه نفت شود، تحت تاثیر قرار گرفته و همین امر منجر به جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت شود. براین اساس شاید حتی نیاز به کاهش تولید توسط اوپک نیز نباشد.

 

 

 

ارسال نظر