کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۷۳

آخرین سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی نصب شد

ایلنا| آخرین سکوی بخش فراساحل طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، عرشه اقماری 14دی، روز گذشته روی جکت خود در چهارمین موقعیت برداشت گاز طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی نصب شد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به برنامه‌ریزی برای عملیات انتقال ایمن این ابرسازه با توجه به وضع آب و هوا در دریا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پس از پایدار شدن شرایط جوی دریا در پایان هفته گذشته، فعالیت‌های مقدماتی و آماده‌سازی جکت آغاز شد و عرشه 14دی با وزن ۲۴۰۰ تن، در موقعیت مخزن گازی قرار گرفت.

محمدمهدی توسلی‌پور، با بیان اینکه به زودی عملیات نصب متعلقات این سکو آغاز می‌شود، تصریح کرد: با بهره‌برداری از این سکو که در فاصله حدود ۱۰۵ کیلومتری از ساحل کنگان قرار دارد، ظرفیت برداشت گاز غنی از موقعیت مخزنی فاز ۱۴ پارس جنوبی ۱۴.۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته و به ۵۶ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

به گفته توسلی‌پور هم‌اکنون در بخش فراساحل، سه سکو با ظرفیت برداشت ۴۲ میلیون مترمکعب گاز به همراه دو رشته خطوط لوله ۳۲ اینچ اصلی و یک خط لوله درون میدانی در مدار تولید قرار گرفته است.

ظرفیت‌ تولید روزانه ۷ میلیون مترمکعب گاز در غرب کشور

ایرنا| مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب گفت: زمینه تولید پایدار و مستمر روزانه هفت میلیون مترمکعب گاز در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب فراهم است.

به گزارش شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، «سعید ناصری‌پور» با اعلام این خبر افزود: شرایط برودت هوا، موجب هماهنگی‌های لازم انجام‌شده تا واحد عملیاتی تنگ بیجار با انجام تعمیرات لازم، امکان تولید گاز در واحد بهره‌برداری آن و نیز تامین خوراک پالایشگاه گاز ایلام به‌منظور تزریق در شبکه سراسری تا پایان فصل زمستان تضمین شده است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی که امسال به‌منظور آمادگی تاسیسات انجام شد، این شرکت آمادگی تامین بخشی از گاز مصرفی کشور را دارد و می‌تواند به تعهدهای خود عمل کند و هموطنان نیز با بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف گاز، امکان تامین پایدار سوخت زمستان را فراهم خواهند ساخت.مرکز بهره‌برداری تنگ‌بیجار و کمانکوه در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. فاز نخست این مرکز در سال ۸۶ به بهره‌برداری رسید. ظرفیت این مرکز، فرآورش روزانه هفت میلیون مترمکعب گاز است که پس از جمع‌آوری به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و همچنین میعانات گازی از سوی یک خط لوله ۶ اینچ به پالایشگاه ایلام منتقل می‌شود.

تورم تولیدکننده برق ۱۱ درصد افزایش یافت

مهر| شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل پاییز سال ١٣٩٨ به عدد ١٣٣.٦٨ رسید که نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل (١٢٠.٥٢)، ١٠.٩٢ درصد افزایش داشته است.

 شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل پاییز ١٣٩٨ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل پاییز سال ١٣٩٨ به عدد ١٣٣.٦٨ رسید که نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل (١٢٠.٥٢)، ١٠.٩٢ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص کل بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه)، ٢.٣١- است.شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعات اوج بار در فصل پاییز سال ١٣٩٨ به عدد ١٢٩.٨٠ رسید که نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل (١٢٠.٩١)، ٧.٣٥ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص کل بخش برق در ساعات اوج بار، در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه سال قبل (میانگین تورم سالانه)، ١.٦٦- است.

تولید نفت اوپک به کمترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسید

مهر| تازه‌ترین نظرسنجی ماهانه حکایت از آن دارد که تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر روزانه ۶۴۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

مقدار تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی به پایین‌ترین سطح در چند سال گذشته رسید، در حالی که عربستان سعودی، صادرکننده نخست این سازمان و دیگر اعضا بیش از توافق اوپک و غیراوپک عرضه خود را کاهش دادند و لیبی به دلیل مشکلات داخلی شاهد افت شدید در صادرات نفت خام خود بود.براساس این بررسی، به‌طور میانگین، این سازمان با ۱۳ عضو در این ماه روزانه ۲۸ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت تولید کرد که نسبت به ماه دسامبر ۲۰۱۹، ۶۴۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.با وجود کاهش عرضه، قیمت نفت خام به زیر ۶۰ دلار برای هر بشکه رسیده که دلیل آن نگرانی از شیوع ویروس کرونا در چین و کاهش تقاضا از سوی این کشور گزارش شده است. این موضوع سبب شده اوپک و همپیمانانش درباره برگزاری صدوهفتادوهشتمین نشست فوق‌العاده وزارتی اوپک و هشتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک پیش از موعد مقرر مذاکره کنند.

 

ارسال نظر