بومی‌سازی ۶۰ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۷۲
بومی‌سازی ۶۰ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت

رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سال‌های اخیر با تمرکز و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور گام‌های موثری در مسیر رشد شرکت‌های تولیدکننده داخلی برداشته است.

به گزارش شانا، مجید محمدپور به اهمیت خرید کالاهای ایرانی در راستای حمایت از ساخت داخل اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که کارفرمایان نسبت به خرید کالاها از خارج اقدام می‌کنند که آن کالاها اولا مشابه داخلی دارند و دارای فناوری خاصی نیستند و دوم اینکه به تعداد زیاد و به‌طور متناوب از سوی شرکت‌های داخلی ساخته و تحویل کارفرمایان شده‌اند.

وی افزود: خرید و واردات کالاهای خارجی که امکان ساخت آن در داخل کشور فراهم است نه‌تنها با سیاست حمایت از ساخت داخل مغایرت دارد، بلکه به کاهش اشتغال و عدم رونق تولید در کشور منجر می‌شود.به گفته وی، متأسفانه در حال حاضر فقط ۵۰ درصد از کل ظرفیت تولید شرکت‌های عضو انجمن استصنا مشغول به‌کار بوده و نیم دیگر این ظرفیت تولید، خالی و بلااستفاده است، بنابراین از کارفرمایان انتظار می‌رود در سال رونق تولید به صنایع داخلی توجه بیشتری کنند.

محمدپور به رفع برخی از مشکلات سازندگان داخلی تأکید و در زمینه مشکل تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: زمانی که قرارداد انجام کار به شرکت‌های سازنده داخلی ابلاغ می‌شود، این شرکت‌ها مجبورند برای شرکت در مناقصه، دریافت پیش‌پرداخت، تضمین حسن انجام کار و... ضمانتنامه‌های مختلف ارایه دهند یا برای تأمین سرمایه در گردش از بانک‌ها تسهیلات با نرخ بالا بگیرند و پس از تحویل کالا و تجهیزات، ماه‌ها و حتی سال‌ها به دنبال دریافت مطالبات خود باشند. همچنین به دلیل صدور فاکتور ناگزیر به پرداخت مالیات ارزش‌افزوده و عملکردند، در صورتی که دریافتی از کارفرما نداشته‌اند، بنابراین ادامه این روند فقط مشکلات عدیده مالی برای سازنده داخلی به همراه دارد که ما این را نوعی «خود تحریمی» می‌دانیم.

وی افزود: با وجود تمامی این موارد و همچنین مشکلات ناشی از تحریم که هر روز دامنه آن تنگ‌تر و محدودیت‌ها بیشتر می‌شود، اما می‌بینیم که سازندگان داخلی با فعالیت و تلاش توانسته‌اند به دانش تولید و فناوری محصولات مورد نیاز صنعت کشور دسترسی یابند، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون دانش طراحی، مهندسی و ساخت حدود ۶۰ درصد محصولات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور ایجاد و بومی شده و هیچ‌گونه نیازی به تأمین این اقلام از خارج کشور نیست.

محمدپور ادامه داد: برای ۲۰ درصد از محصولات نیز از طریق مهندسی معکوس و مشارکت با خارجی‌ها تولید و تحویل اقلام به کارفرمایان صورت می‌پذیرد و ۲۰ درصد دیگر نیز جزو محصولاتی است که بازار، تقاضای مناسبی برای تولید آن محصول نداشته، یا تولید آن سوددهی پایینی داشته و مورد توجه سازندگان داخلی قرار نگرفته است.

 

ارسال نظر