وحشت اوپک از عقب‌نشینی نفت در مقابل «کرونا»

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۷۰
وحشت اوپک از عقب‌نشینی نفت در مقابل «کرونا»

گروه انرژی |

 کرونا نفس بازار جهانی نفت را گرفته و به تهدیدی برای این بازار تبدیل شده است. چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، قرار بود در سال 2020 با افزایش تقاضای 450 هزار بشکه‌ای، همچنان یکی از اثربخش‌ترین کشورها در حوزه تقاضای نفت خام باشد، حالا به گونه‌ای دیگر این بازار بزرگ را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به دنبال بروز ویروس کرونا در چین، نگرانی‌ها از تبعات این رخداد در بازار جهانی نفت بروز کرد؛ تبعاتی که ابتدا با نوسانات دو تا سه درصدی بر قیمت نفت آغاز شد و با گسترش این بیماری در چین و عدم موفقیت در کنترل آن، بازار جهانی نفت را درنوردید. در آخرین معاملات نفتی بازار جهانی در هفته جاری، نفت با کاهش 13 درصدی قیمت روبرو شد که این میزان کاهش در طول چندین سال اخیر در بازار نفت بی‌سابقه بوده است. همین مساله موجب شد تا خوشبینی‌ها نسبت به مدیریت ویروس کرونا در چین کمرنگ شده و نگرانی تولیدکنندگان و فروشندگان بزرگ نفت به اوج خود برسد. قیمت نفت در آخرین معاملات صورت گرفته به 58 دلار و 16 سنت رسید.

این رخداد بدترین سناریویی بود که می‌توانست برای اوپک رقم بخورد؛ موضوعی که تمام محاسبات برای مدیریت قیمت و عرضه نفت در بازار جهانی توسط اوپک را تحت‌الشعاع قرار داده است. همین موضوع موجب شده تا اوپک به دنبال برگزاری نشستی فوق‌العاده باشد تا سازوکاری برای عبور از این بحران بیابد. روس‌ها نیز در این خصوص اوپک را همراهی خواهند کرد.

در آخرین اجلاس اوپک، اعضا بر کاهش 500 هزار بشکه‌ای سقف تولیدات خود توافق کردند. در عین حال طی هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی برای مذاکره به منظور کاهش بیشتر تولید اوپک در اجلاس ماه مارس نیز به گوش می‌رسید. اما کرونا همه‌چیز را تغییر داد. حالا اعضای اوپک زودتر از آنچه که پیش‌‎بینی می‌کردند باید به کاهش بیشتر تولید نفت خود برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت تن دهند. این رخداد در حالی دامن‌گیر بازار نفت شده که مدتی است عرضه نفت لیبی نیز به دلیل مسائل سیاسی داخلی این کشور متوقف شده است.

برخی برآوردها حاکی از آن است روند گسترش ویروس کرونا ادامه دارد و احتمالا مناطق بیشتری را تحت تاثیر خود قرار دهد. این موضوع می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت نفت و همچنین کاهش تقاضای این محصول منجر شود. هفته گذشته بود که بانک امریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که ویروس کرونا می‌تواند تقاضای نفت را به میزان 260 هزار بشکه در روز کاهش دهد. براین اساس تاکنون تقاضا برای نفت و فرآورده‌های نفتی به پایین‌ترین سطح خود در طول سه ماه گذشته رسیده است. این از آن روست که هر نوع تغییر در تقاضای نفت از سوی چین بر قیمت این محصول اثرگذار است. طبق آمارهای گمرکی چین، این کشور در سال 2019 روزانه حدود 10 میلیون و 120 هزار بشکه نفت وارد کرده که این میزان بیش از 10 درصد از کل مصرف نفت جهان است.

حالا باید از یک سو در انتظار سازوکارهای اجرایی برای کنترل این بیماری در سطح بین‌المللی بود و از سوی دیگر تصمیمات نفتی تولیدکنندگان برای مدیریت بازار را به نظاره نشست. به‌طور قطع اوپک و دیگر تولیدکنندگان باید تصمیمی اتخاذ کنند که از ریزش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کنند، گرچه این کاهش قیمت برای دیگر مصرف‌کنندگان جهانی نفت، رخدادی جذاب است.

 

ارسال نظر