راه‌حل دیرهنگام برای مساله بنزینی

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۰۰:۳۵:۲۱
کد خبر: ۱۶۱۳۵۲
راه‌حل دیرهنگام برای مساله بنزینی

گروه انرژی|

اعتراضات آبان‌ماه به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بیانگر آن بود که فشار افزایش هزینه سوخت خودروها از تحمل مردم زیادی خارج است. به خصوص افرادی که با خودروی شخصی خود اقدام به مسافرکشی می‌کردند و معاششان مستقیما به قیمت بنزین وابسته بود، فشار مضاعفی را متحمل شدند. در این میان آمارها نشان داد که در واکنش به افزایش قیمت بنزین، استقبال از سی‌ان‌جی بالا رفت و ظرف 10 روز ابتدایی اجرای طرح بنزینی، مصرف گاز سی‌ان‌جی خودروها از مصرف 19 میلیون مترمکعب در روز به 21 میلیون مترمکعب در روز رسید. همچنین تبعات سنگین اجتماعی اجرای طرح بنزینی باعث شد که تلاش‌هایی در مجلس شورای اسلامی برای تغییر این طرح و کاهش قیمت بنزین صورت بگیرد، اما این تلاش‌ها در پس رویدادهای متعدد ناگوار طی هفته‌های بعدی گم شد. اکنون، در حالی که مصرف گاز سی‌ان‌جی از مرز 24 میلیون مترمکعب در روز گذشته است، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که تا دو هفته آینده، طرحی برای گازسوز کردن خودروها به صورت رایگان به اجرا در می‌آید و این پرسش همچنان باقی است که با توجه به ظرفیت مازاد حدود 50 درصدی عرضه گاز سی‌ان‌جی در جایگاه‌های عرضه سوخت، چرا دولت از ابتدا اقدام به اجرای طرح گازسوز کردن خودروها به صورت رایگان نکرد تا در مرحله بعدی، قیمت بنزین را با هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی به مراتب کمتری بالا ببرد؟

طرح جدید سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین که در آبان‌ماه امسال اجرا شد، فوایدی برای صنعت سی‌ان‌جی کشور داشت. گزارش‌ها نشان دادند که صنعت سی‌ان‌جی که طی سال‌های گذشته مسیر معکوس توسعه را می‌پیمود، از ابتدای آذرماه جان تازه‌ای گرفت. گزارش‌های روزهای نخست اجرای طرح، حکایت از رشد 10 درصدی مصرف گاز سی‌ان‌جی توسط خودروها داشت، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مردم به منظور کاهش هزینه‌های سوخت مصرفیشان دوگانه‌سوز کردن خودروها را راه‌حلی موثر دانسته‌اند.

مصرف سی‌ان‌جی در خودروها که در سال 98 حدود 1 میلیون متر مکعب در روز به نسبت سال 97 کاهش داشت و به 19 میلیون متر مکعب در روز رسیده بود، پس از اجرای طرح بنزینی روند صعودی گرفت و بنا بر اعلام حمید قاسمی ده‌چشمه، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اکنون به روزانه ۲۴.۳ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

با وجود آنکه رشد روزانه 5 میلیون مترمکعبی مصرف گاز سی‌ان‌جی (که به معنای کاهش روزانه 5 میلیون لیتری مصرف بنزین در کشور است) آمار خوبی برای این صنعت به حساب می‌آید، اما باید توجه داشت که ظرفیت عرضه این سوخت در جایگاه‌ها بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب در روز است. در سال‌های گذشته رکود در صنعت سی‌ان‌جی ایران سبب شده بود که جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده روز به روز خلوت‌تر شده و ظرفیت فعال خود را کاهش دهند. خبرگزاری میزان پیش از اجرای سهمیه‌بندی بنزین و زمانی که مصرف سی‌ان‌جی حدود 19 میلیون مترمکعب در روز بود گزارش داده بود که بیش از 50 درصد ظرفیت مازاد در جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی وجود داشته است. این امر بدان معناست که جایگاه‌های موجود می‌توانند پاسخگوی حدود 9 میلیون خودروی گازسوز باشند.

هم‌اکنون ۲ هزار و ۴۷۲ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در سطح کشور فعال‌ هستند که از این تعداد ۲۳ جایگاه در استان تهران آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند. سهم خودروهای سی‌ان‌جی از کل خودروهای کشور معادل 23 درصد و حدود 4 میلیون و 300 هزار خودرو می‌شود.

پیش‌ترگزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت حامل‌های انرژی نشان داد که عدم تعادل میان گسترش خودروهای دوگانه‌سوز و جایگاه‌های عرضه گاز سی‌ان‌جی در کنار کاهش انگیزه قیمتی، از جمله مهم‌ترین موانع اقبال مردم به سی‌ان‌جی بودند. همچنین حمید قاسمی ده‌چشمه، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به ایسنا گفته بود که بخش مربوط به ظرفیت جایگاه‌سازی مسیر تند‌تری را به نسبت بخش دوگانه‌سوزکردن خودروها طی کرده و بخش دوگانه‌سوز کردن خودروها است که ترمز بهره‌مندی از سوخت گاز در حمل‌ونقل را کشیده است.

به گفته قاسمی ده‌چشمه، در برنامه اولیه گازسوز کردن خودروها قرار بود که 76 درصد از سبد حامل‌های انرژی حمل‌ونقل ایران به سهم سوخت گاز سی‌ان‌جی اختصاص داشته باشد، اما پس از گذشت بیش از دو دهه از اجرای این طرح، در حال حاضر 13 درصد از سبد انرژی کشور به این سوخت رسیده است.

  نوشدارو پس از مرگ سهراب

دیروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که طرحی را برای گازسوز کردن خودروها به صورت رایگان در دست اجرا دارد که به زودی وارد مرحله اجرا می‌شود. معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دیروز بیان کرد: حداکثر تا دو هفته آینده، آماده پاسخگویی به همه تقاضاها برای گازسوز کردن خودروها هستیم.

حمید قاسمی ده‌چشمه عنوان کرد: سرانجام تا دو هفته دیگر، این مراکز تایید می‌شوند و اقدام‌های لازم در این باره انجام می‌شود و مردم می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. هم‌اکنون نیز مردم می‌توانند با هزینه خود به این مراکز مراجعه کنند، مشکلی در این بخش وجود ندارد، اما با توجه به اینکه تجهیز انجام شده است، احتمال می‌رود ظرف ۲ هفته دیگر قرارداد امضا شود و ما می‌توانیم به‌صورت رایگان مخازن را برای مراکز مشخص‌شده ارسال کنیم تا فرآیند کار پیش رود.

به گزارش «تعادل» با توجه به ظرفیت قابل توجه افزایش مصرف گاز سی‌ان‌جی که به مراتب ارزان‌تر از بنزین است و با توجه به رویکرد کلی سیاست‌گذاری دولت برای رشد مصرف این سوخت پاک، تلاش‌های حال حاضر در حال انجام برای تسهیل دوگانه‌سوز کردن خودروها قابل تقدیر است، اما این سوال همچنان مطرح است که چرا دولت پیش از افزایش قیمت بنزین از این ظرفیت استفاده نکرد تا با افزایش دادن قیمت بنزین، مردم راه‌حلی مهیا برای کم کردن از هزینه‌های سوخت خودروهایشان در اختیار داشته باشند؟ چه بسا اگر پیش از افزایش قیمت بنزین طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها به صورت رایگان به اجرا در می‌آمد، شاهد اعتراضات گسترده و شورش‌های خسارت‌بار خیابانی نبودیم.

   روزانه 3500 خودرو گازسوز می‌شوند

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره ظرفیت گازسوز کردن خودروها گفت: این مساله به ظرفیت کارگاه‌ها بستگی دارد، اما می‌توان گفت تقریبا در هر شرکت، کارخانه و مخزن حدود ۱۵ هزار تبدیل در هر ماه انجام می‌شود؛ به عبارت دیگر در هر کدام از هفت کارخانه، امکان تبدیل ۱۵ هزار مخزن وجود دارد و قصد داریم این ظرفیت را تا پایان سال به ۳۰ هزار مخزن افزایش دهیم.وی همچنین با اشاره به فهرست کارخانه‌های مورد تایید برای تبدیل خودرو بنزینی به گازسوز، گفت: با هفت شرکت در حال مذاکره هستیم و قراردادهایش نیز آماده است، مقرر شد ۲۵۰ مرکز با هماهنگی تجهیزات لازم را از این هفت شرکت تامین کنند.وی افزود: این ۲۵۰ مرکز، همان مراکزی هستند که نام و آدرس آنها در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آورده شده، اما ممکن است تعدادشان افزایش یابد، اکنون نمی‌توان درباره تعداد دقیق این جایگاه‌ها اظهارنظر کرد.به گزارش شانا، قاسمی ده‌چشمه تصریح کرد: تعداد ثبت‌نام‌ها ۵۰ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته، اما آن چیزی که مدنظر ماست، هنوز اتفاق نیفتاده، در کل رشد استقبال خوب بوده است.

 

ارسال نظر