کاهش قیمت نفت به 60 دلار در 2020

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۲۶۵

گروه انرژی|

 تبعات مربوط به تنش‌های شکل گرفته در خاورمیانه، تنها برای یک برهه زمانی چند روزه بازار جهانی نفت را تحت‌الشعاع خود قرار داد و موجب افزایش قیمت‌ها شد، با این حال پیش‌بینی می‌شود، نفت در سال 2020 حتی بیشتر از آنچه که امروز در بازارها معامله می‌شود، با کاهش قیمت مواجه شود.

سایت ریستاد انرژی در گزارشی به بررسی نفت در سال 2019 و پیش‌بینی‌ها از وضعیت آن در سال جاری میلادی پرداخته است. این گزارش که با نگاهی به تحولات سیاسی اخیر در خاورمیانه آغاز می‌شود، به تاثیر قیمت نفت در بازارهای جهانی به تبع تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده پرداخته و تبعات این تنش‌ها را بر بازار موقتی عنوان کرده است.

این گزارش با اشاره به ترور سردار سلیمانی توسط امریکا که به حمله موشکی ایران به مواضع ایالات متحده در عراق منتهی شد، عنوان می‌کند که بازار نفت با یک خطر مواجه شد اما این روند درازمدت نبود.

در عین حال این مجموعه به رغم برخی برآوردها نسبت به عدم نزول قیمت جهانی نفت پیش‌بینی متفاوتی داشته و معتقد است، قیمت‌ نفت در خطر کاهش نزولی قرار خواهد گرفت.

براین اساس مطرح می‌شود که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی، با فشار بیشتر اوپک برای اجرای تعهد خود و حتی کاهش بیشتر تولید نفت توسط اعضا، قیمت نفت به حدود 60 دلار در هر بشکه برسد.

رییس تحقیقات بازار نفت ریستاد انرژی در این خصوص مطرح می‌کند که؛ باید پیش از هر برآوردی به اصول بازار توجه داشت از جمله آنکه امروز آنچه در بازار جهانی مهم است افزایش عرضه نفت توسط غیراوپکی‌ها به رهبری شرکت شیل امریکاست. براین اساس باتوجه به عدم تغییر محسوس در بازار تقاضا احتمالا با مازاد عرضه روبه‌رو خواهیم بود نه کسری که این موضوع بر قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود.

براین اساس ریستاد انرژی مطرح می‌کند که به واسطه مازاد عرضه نفت در سال جاری میلادی قیمت نفت برنت در بازار می‌تواند به کمتر از 60دلار هم برسد؛ حتی اگر تنش‌ها در خاورمیانه باز هم ایجاد شود. این در حالی است که نفت هنوز به طرز چشمگیری نسبت به اخبار مربوط به تنش‌ها واکنش نشان می‌دهد. امروز اهمیت منطقه خاورمیانه برای بازارهای نفتی جهان مشهود است؛ هفت کشور خلیج‌فارس شامل عربستان سعودی، عراق، امارات، کویت، ایران، عمان و قطر حدود 24 میلیون بشکه نفت در روز در ماه دسامبر 2019 تولید کرده‌اند.

اما سایت ریستاد انرژی با اشاره به اینکه اکنون ایران به واسطه تحریم‌های نفتی دیگر جزو تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان بزرگ نفت نیست، توضیح می‌دهد که امروز خطر واقعی درگیری میان ایران و ایالات متحده به برخی کشورهای منطقه از جمله عراق سوق پیدا کرده است، کشوری که حدود پنج هزار سرباز امریکایی در آن مستقر هستند و ایران هم به لحاظ سیاسی در آن قدرت دارد. براین اساس هرگونه جنگ در عراق تقریبا 4.7 میلیون بشکه در روز را به خطر خواهد انداخت.

با این حال یکی از دلایل اصلی که نوسانات قیمت نفت با محوریت ژئوپلیتیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اثر تثبیت‌کننده تولید نفت شیل امریکا خواهد بود. رشد نفت شیل، نفت قابل توجهی را وارد بازار می‌کند که این موضوع تاثیر بازار نفت از مسائل سیاسی و نظامی را کاهش خواهد داد.

اما ریستاد انرژی پیش‌بینی می‌کند که طبق برآوردها و بررسی‌ها، تقاضای بازار برای نفت اوپک در 9 ماه پایانی سال 2020 به‌طور متوسط حدود 28.3 میلیون بشکه در روز باشد. این در حالی است که تولید واقعی اوپک در ماه دسامبر سال گذشته میلادی معادل 29.6 میلیون بشکه در روز بوده است و هدف تولید این کارتل بزرگ نفتی برای سه ماهه نخست سال جاری میلادی حدود 29.2میلیون بشکه در روز است.

 

ارسال نظر