وزارت نیرو در مورد خاموشی‌ها درست نمی‌گوید

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۶۱۱۸۲
وزارت نیرو در مورد خاموشی‌ها  درست نمی‌گوید

محمد پارسا

عضو هیات‌مدیره سندیکای برق

براساس آخرین گزارش‌های رسمی، میزان تلفات برق در ایران معادل 11.1 درصد است که در این خصوص بیش از هر چیز اثرات زیست‌محیطی کاهش میزان تلفات برق حایز اهمیت است. کاهش تلفات برق به معنای بهبود راندمان شبکه برق است اما معتقدم در شرایط کنونی این شرایط به کاهش مصرف منجر نخواهد شد. تا زمانی‌که یک اصلاح اساسی در قیمت برق صورت نگیرد، ما شاهد بهینه‌سازی مصرف برق در کشور نخواهیم بود. قیمت برق باید متناسب با نرخ تورم سالانه افزایش یابد در حالی که امروز این شکاف بسیار عمیق است.

مجلس هفتم جلوی رشد قیمت برق را گرفت اما مانع از اصلاح آن متناسب با نرخ تورم نشد. در صورتی که از سال‌های قبل قیمت برق متناسب با نرخ تورم به صورت سالانه افزایش می‌یافت امروز با انبوهی از مشکلات در این حوزه مواجه نبودیم. برای واقعی‌سازی قیمت برق امروز باید قیمت عرضه برق چهار تا پنج درصد بالای نرخ تورم افزایش یابد اما باتوجه به وضعیت کنونی کشور و تورم بالای موجود، دولت هزینه سیاسی و اجتماعی چنین اقدامی را برای خود نمی‌پذیرد. اما باید پذیرفت که با ادامه شرایط فعلی در سال‌های آینده وضعیت تولید و عرضه برق و به تبع آن مساله خاموشی‌ها به بحرانی برای کشور تبدیل خواهد شد.

مشکل آنجاست که دولت بنگاهداری بلد نیست و منابع کشور را به بدترین شیوه‌ها هدر می‌دهد. کمااینکه برخی اقدامات صورت گرفته در حوزه انرژی به منافع ملی کشور آسیب وارد ساخته است. صراحتا این را بگویم که دو، سه سالی است که وزارت نیرو راجع به کسری برق و خاموشی‌ها دروغ می‌گوید. در سال گذشته ما حدود 6 هزار مگاوات کسری برق داشتیم و این میزان در سال جاری برابر با 9 هزار مگاوات بوده است. وزارت برق با سکوت در مورد چگونگی پر کردن این کسری‌ها، اعلام می‌کند که ما به مردم خاموشی ندادیم. بله به مردم خاموشی ندادند اما این خاموشی‌ها را به کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی و صنعتی کشور تحمیل کردند و به آنها گفته‌اند که در ازای خاموشی‌ها به آنها پول می‌پردازند. فارغ از اینکه وزارت نیرو پولی بابت خاموشی‌های تحمیل شده به کارخانجات نداده و به آنها بدهکار است، به ازای هر ساعت خاموشی بنگاه‌ها میلیاردها تومان به تولید ناخالص داخلی کشور زیان وارد کرده است. متاسفانه وزارت نیرو مسائل سیاسی را به منافع ملی اولویت داده زیرا می‌خواهد به هر نحوی که شده در پایان کار خود اعلام کند به مردم خاموشی نداده است. این نگاه‌های غیراقتصادی به مسائل کشور قطعا اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تبعات جبران‌ناپذیری برای کشور به همراه خواهد داشت. همین رویکردها موجب کاهش شاخص تولید ناخالص ملی در سال‌های اخیر شده است.

بدون شک تا زمانی که قیمت‌ها در حوزه انرژی چه در برق و چه در سایر حوزه‌ها واقعی نشود، نه راندمان اقتصادی بهبود می‌یابد و نه مصرف انرژی در کشور. بر این اساس آنچه امروز وجود دارد و مطرح می‌شود صرفا گزارش‌هایی برای مثبت نشان دادن عملکرد وزارت نیرو است اما برای کشور منافعی به همراه نخواهد داشت.

 

ارسال نظر