شیب مثبت نفت در گام نخست توافق اولیه امریکا و چین

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۳۶
شیب مثبت نفت در گام نخست توافق اولیه امریکا و چین

گروه انرژی|

فاز نخست توافق تجاری امریکا و چین، نخستین تکانه‌های خود را بر بازار جهانی نفت گذاشت؛ قیمت نفت در آستانه 67 دلار قرار گرفت و گمانه‌زنی‌ها برای افزایش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی را تقویت کرد. این توافق نه تنها برای دو کشور که برای تولیدکنندگان اوپکی نیز خوشایند است؛ توافقی که خواسته اعضای اوپک برای افزایش بهای جهانی نفت را محقق می‌سازد.  پیشرفت در مذاکرات تجاری میان امریکا و چین موجب تقویت احتمال افزایش تقاضا برای نفت در سال آینده میلادی شد و به تبع آن قیمت هر بشکه نفت برنت با 5 سنت افزایش از مرز 66 دلار و 59 سنت عبور کرد و به بالاترین حد در سه ماه اخیر رسید. پیش‌بینی افزایش تقاضای نفت در حالی است که چین خود یکی از مهم‌ترین بازارهای وارداتی نفت در ماه‌های اخیر بوده و برآوردها بر آن است که با این توافق میزان واردات نفت چین باز هم تقویت شود. آن‌طور که بلومبرگ گزارش داده بود؛ چین در ماه نوامبر 11.18 میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده که این میزان خرید نفت توسط چین در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. بر این اساس چین در حال شکستن رکورد واردات نفت خام است و به نظر نمی‌رسد این روند باتوجه به افزایش تولید پالایشگاه‌های این کشور، به زودی متوقف شود.

اما طبق آنچه ایسنا نوشته؛ پکن طبق توافق اولیه صورت گرفته با امریکا شش فرآورده نفتی و شیمیایی امریکا را از فهرست کالاهای مشمول پرداخت عوارض وارداتی خود حذف کرده است. با این حال همچنان تعرفه‌ها روی واردات نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی امریکا همچنان حفظ شده است؛ تعرفه‌هایی که در سپتامبر امسال وضع شده بود.  این مساله می‌تواند چشم‌انداز تازه‌ای را برای بازار نفت جهانی پیش رو قرار دهد؛ چشم‌اندازی که بخشی از نگرانی کشورهای عضو اوپک از کاهش قیمت نفت در سال آینده میلادی را تاحدودی و حداقل برای مدتی کاهش دهد. همین نگرانی‌ها بود که موجب شد اعضای اوپک و هم‌پیمانانش تصمیم به کاهش 500 هزار بشکه‌ای سقف تولید خود برای سال آینده میلادی بگیرند. با این حال همچنان برآوردها از افزایش مازاد نفت در بازار جهانی در سال 2020 پیش رو قرار دارد. موضوعی که هم اوپک و هم آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش‌های جداگانه خود، بر آن تاکید کرده‌اند. این موضوع همراه با کاهش تقاضا برای نفت خام در سال 2020 پیش‌بینی شده است. این در حالی است که طبق همین پیش‌بینی‌ها؛ واردات نفت توسط چین و هند به عنوان دو واردکننده بزرگ نفت در سال آینده میلادی رو به افزایش خواهد گذاشت.

براین اساس تحولات پیش‌روی بازار جهانی نفت می‌تواند با توافق اخیر چین و امریکا که بالاخره پس از حدود 17 ماه صورت گرفته، پیش‌بینی‌ها از شرایط بازار جهانی نفت در سال آینده میلادی را تاحدودی با تغییر همراه سازد. کمااینکه پیش از این اعضای اوپک زمزمه‌هایی از احتمال کاهش بیشتر سقف تولید روزانه خود در سال آینده هم مطرح کرده بودند تا به تبع آن بتوانند باوجود مازاد عرضه جهانی نفت، از کاهش قیمت این کالا جلوگیری کنند. حالا روند تغییرات قیمت نفت در بازار جهانی که سیر مثبت به خود گرفته، می‌تواند شرایط دیگری را پیش روی تولیدکنندگان بزرگ نفت به ویژه اعضای اوپک قرار دهد.

 

ارسال نظر