حال و روز تجدیدپذیرها در ایران

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۵۳۴
حال و روز تجدیدپذیرها در ایران

ایران کشوری است که از لحاظ انرژی‌های نو همچون خورشیدی و بادی پتانسیل‌های بالایی داشته و پرونده استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی دولت به صورت جدی درحال پیگیری است و تخمین زده می‌شود، با شرایط فعلی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل نصب نیروگاه‌های بادی که صرفه اقتصادی دارند، در ایران وجود داشته باشد. بر این اساس تاکنون از منابع تجدیدپذیر حدود چهار میلیارد و ۴۰۵ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار سه میلیون تن گاز گلخانه‌ای در کشور بکاهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهانی تحت تاثیر نصب تاسیسات فوتوولتاییک خورشیدی در خانه‌ها، ساختمان‌ها و صنعت، تا پنج سال دیگر ۵۰ درصد رشد خواهد کرد. در این راستا با توجه به اینکه ضریب بار تولیدی این نیروگاه‌ها در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، دولت درصدد توسعه بیشتر این انرژی پاک است و طبق برآوردها بیش از ۱۵۰ هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور وجود دارد. مجموع ظرفیت تولید نیرو از منابع تجدیدپذیر در مقایسه با ۲.۵ تراوات در سال گذشته، به میزان ۱.۲ تراوات تا سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد که معادل مجموع ظرفیت نیروی نصب شده در امریکاست.

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک (دولتی و غیردولتی) نصب شده در کشور تا پایان شهریورماه ۱۳۹۸ حاکی از آن بود که ۳۰۲.۲ مگاوات متعلق به نیروگاه‌های بادی، ۳۴۶.۳ مگاوات متعلق به نیروگاه‌های فتو ولتاییک، ۸۸.۴ مگاوات متعلق به نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک ۱۰.۵ مگاوات متعلق به نیروگاه‌های زیست توده، ۱۳.۶ مگاوات بازیافت تلفات حرارتی، ۸۰ مگاوات ظرفیت کاهش تلفات شبکه است که مجموع آن ۸۴۱ مگاوات می‌شود که نسبت به مردادماه (۷۶۱مگاوات) ۱۰.۵ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش تا پایان آبان ماه از منابع تجدیدپذیر حدود چهار میلیارد و ۴۰۵ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار سه میلیون تن گاز گلخانه‌ای در کشور بکاهد. این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده بیش از یک میلیارد و ۲۵۱ میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته و بیش از ۹۶۹ میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

 

ارسال نظر