کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۳۷۴

هشدار نسبت به گازسوز کردن خودروها در مراکز غیرمجاز

ایرنا| پس از آنکه بنزین در بامداد ۲۴ آبان سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت شد، ‌مالکان خودرو به فکر استفاده از سوختی ارزان‌تر برای خودرو افتادند. با این حال از همان زمان، ‌تجهیزات مورد نیاز برای گازسوز کردن خودرو کمیاب و گران و در ادامه نایاب شد. پیگیری‌های ایرنا از استان‌های مختلف نشان می‌دهد که مراکز مجاز تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز همچنان با کمبود تجهیزات رو‌به‌رو هستند و این امر باعث شده تا افراد برای دو گانه سوز کردن خود به سمت مراکز غیرمجاز بروند. موضوعی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای درباره گازسوز کردن خودروها در مراکز غیرمجاز هشدار داده است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مالکان خودروهایی که متقاضی گازسوز کردن خودروی خود هستند اعلام می‌کند که به‌زودی شرایط و امکانات برای متقاضیان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در ضمن به هموطنان توصیه می‌شود برای حفظ ایمنی و سلامت خود، در مراکز غیرمجاز اقدام به گازسوزکردن خودروهای خود نکنند.

رضایت تاجیک‌ها از ایرانی‌ها در پروژه‌های برقی و آبی

ایلنا|وزیر آب و انرژی تاجیکستان گفت: کارهای اساسی ساخت تونل استقلال تاجیکستان از طریق شرکت‌های ایرانی به اتمام رسیده است.

عثمان‌علی عثمان‌زاده وزیر آب و انرژی تاجیکستان در حاشیه دیدار با وزیر نیروی کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: یکی از پروژه‌های بسیار موفقی که در چند سال اخیر توسط شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان به نتیجه رسیده مربوط به نیروگاه برق‌آبی سنگ‌توده 2 است که با ظرفیت 220 مگاوات در حال بهره‌برداری است. این نیروگاه در فصل زمستان نقش موثری در تامین برق مورد نیاز مردم تاجیکستان دارد. وی افزود: در این پروژه برخی مسائل مالی و خرید برق از طرف شرکت تاجیکی مورد بحث است که ظرف نشست‌ کنونی، مسائل مرتبط با این مساله در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. عثمان‌زاده با تاکید بر اینکه شرکت‌های ایرانی پروژه‌های متعددی را در تاجیکستان انجام داده‌اند، گفت: در حال حاضر شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در پروژه راغون به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌آبی تاجیکستان فعالیت دارند که از فعالیت این شرکت‌ها در تاجیکستان بسیار خرسند و راضی هستیم.

امکان صرفه‌جویی در شبکه برق وجود دارد

ایسنا| مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو گفت: ۳۰ درصد امکان صرفه‌جویی در شبکه برق وجود دارد. عبدالصاحب ارجمند، مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو در آیین امضای تفاهم‌نامه سازمان بسیج جامعه زنان کشور با وزارت نیرو که در زمینه مصرف بهینه آب و برق امضا شد، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، در شبکه برق تقریبا 30 درصد امکان صرفه‌جویی وجود داشته و به عبارتی حدود 15 هزار مگاوات در شبکه موجود برق زمینه صرفه‌جویی و مدیریت مصرف داریم. وی این میزان صرفه‌جویی را معادل حدود 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در شبکه انتقال و توزیع عنوان کرد و افزود: اگر در آینده به توسعه برق صنایع کشاورزی و پوشش آن نیاز داشته باشیم دو راه داریم؛ یا باید به همین میزان سرمایه‌گذاری جدید کنیم یا ظرفیت موجود را به نحوی مدیریت کنیم که بدون کاهش رفاه و تولید ناخالص ملی بتوانیم برای سایر مصارف ذخیره داشته باشیم.

امریکا هنوز صادرکننده خالص نفت خام نشده است

تسنیم| در کل سال ۲۰۱۸، امریکا وارد‌کننده خالص نفت خام تا ۵.۷ میلیون بشکه در روز بود. آمار نهایی ۲۰۱۹ هنوز در دسترس نیست ولی میانگین سال جاری تا الان ۴ میلیون بشکه در روز بوده است.

با وجود رونق صنعت نفت شیل در امریکا، رسیدن به استقلال انرژی در این کشور به نظر چندان محتمل نمی‌رسد.  واردات خالص که نشان‌دهنده تفاوت بین واردات نفت خام و محصولات نفتی امریکا و صادرات آن است، تا 2007 حدود 13 میلیون بشکه در روز باقی ماند. با وجود افزایش تولید نفت خام امریکا، رسیدن به واردات خالص صفر به نظر غیرممکن می‌آمد.  در کل سال 2018، امریکا هنوز هم وارد‌کننده خالص نفت خام تا 5.7 میلیون بشکه در روز بود. آمار نهایی 2019 هنوز در دسترس نیست ولی میانگین سال جاری تا الان 4 میلیون بشکه در روز بوده است.

قیمت هر بشکه نفت به ۶۱ دلار و ۲۵ سنت رسید

باشگاه خبرنگاران| قیمت هر بشکه نفت برنت با ۷۶ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش به ۶۱ دلار و ۲۵ سنت رسید. در حالی که نشانه‌هایی از افزایش فعالیت‌های تولیدی در چین حکایت از رشد تقاضا برای نفت دارد و در حالی که احتمال اینکه اوپک در نشست این هفته خود تولید نفت خود را بیش از پیش کاهش دهد دور از ذهن نیست، قیمت نفت روز گذشته بیش از یک درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با ۷۶ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش به ۶۱ دلار و ۲۵ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم ۹۱ سنت معادل ۱.۷ درصد رشد داشت و به ۵۶ دلار و ۸ سنت رسید.

 

ارسال نظر