انجماد بازار در انتظار تصمیم اوپک پلاس

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۰۷
انجماد بازار در انتظار تصمیم اوپک پلاس

گروه انرژی|

یک هفته بیشتر تا نشست سالانه اوپک در روز 13 آذرماه و به دنبال آن نشست این گروه با هم‌پیمانان غیراوپکی‌شان در روز 15 آذر در وین، پایتخت اتریش باقی نمانده و رصد قیمت‌ها در بازار نفت نشان‌دهنده آن است که ذی‌نفعان نفت جهان انتظار می‌کشند تا ببینند چه اتفاقی در این نشست خواهد افتاد و چه واکنشی باید به تصمیمات جدید نفتی نشان دهند.

 برنت در نزدیکی 63 دلار در هر بشکه تثبیت شده و دبلیو‌تی‌ای نیز بر 58 دلار در هر بشکه توقف کرده است. در این حال و هوا، روز به روز با نزدیک‌تر شدن به تاریخ برگزاری نشست سالانه، گمانه‌زنی‌ها درباره تصمیم اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان برای بازار شدت می‌گیرد که اظهارنظرهای جسته‌گریخته مقامات و ذی‌نفعان کشورهای عضو اوپک پلاس نیز به این گمانه‌زنی‌ها دامن می‌زند.

دو روز پیش خبر پیشنهاد شرکت‌های نفتی روسیه به الکساندر نواک، وزیر انرژی این کشور به رسانه‌ها درز کرد که توصیه کرده بودند نواک در نشست هفته آینده به اوپک پلاس فشار وارد کند که تا پایان ماه مارس میلادی، یعنی زمانی که نقطه پایانی توافق فعلی این گروه است، سهمیه تولید نفت کشورهای عضور تغییر نکند.  پیشنهاد شرکت‌های روسی به وزیر انرژی این کشور شامل این توصیه نیز بود که اعضای اوپک پلاس پس از ماه مارس و با پایان زمانی توافق، دوباره با هم دیدار و نسبت به ادامه این توافق تصمیم‌گیری کنند. به گزارش رویترز، راویل ماگانوف، سخنگوی لوک‌اویل، غول نفتی روسیه به خبرنگاران گفت که پیشنهاد این شرکت به وزیر انرژی روسیه این است که سهمیه‌های کاهش تولید اعضای اوپک پلاس بدون تغییر باقی بماند و در پایان سه‌ماهه نخست سال 2020، اعضا به گفت‌وگو با یکدیگر بنشینند. آنها همچنین پیشنهاد کردند که تولید میعانات گازی از توافق معاف شود. برخلاف عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان عضو اوپک، روسیه میعانات که نوع فوق سبک نفت خام است و در زمان تولید گاز استخراج می‌شود را هم در آمار تولید نفت خام خود حساب می‌کند.

در گذشته این شیوه مشکلی نداشت اما اکنون که روسیه میادین گازی جدیدی در قطب شمال و شرق سیبری راه‌اندازی کرده و خط لوله گازی جدیدی را با چین می‌گشاید، تولید میعانات گازی هم افزایش پیدا می‌کند. این به معنای عدم پایبندی به توافق کاهش تولید میان کشورهای اوپک و غیراوپک خواهد بود و روسیه بر آن است تا از چنین اتفاقی اجتناب کند. به گفته یکی از منابع آگاه از تصمیمات روسیه، مسکو قطعا مساله میعانات را در نشست دسامبر مطرح خواهد کرد زیرا تولید این کشور افزایش خواهد یافت.

از طرف دیگر، پیش‌بینی می‌شود که عربستان سعودی که در پی افزایش میزان کاهش تولید کشورها و پایبندی کامل به این توافق است، موضع سخت‌تری در قبال تعهدات سایر اعضا به کاهش تولید نفت اتخاذ کند و همان‌طور که آرمیتا شن، تحلیلگر ارشد نفت در موسسه مشاوره انرژی اسپکتس در لندن به خبرگزاری اف ایکس استریت گفت، ریاض مشخصا بیان کرده قصد ندارد بار تمام کاهش تولید را به تنهایی به دوش بکشد.

کشورهایی نظیر روسیه، عراق، نیجریه و قزاقستان بارها تعهد خود به کاهش تولید نفت و تبعیت از ظرفیت تعیین شده را زیر پا گذاشته‌اند و ریاض به دنبال متعهد کردن این کشورها به توافق اوپک پلاس است.

 به‌گزارش تسنیم، بر اساس توافق، عراق نباید بیش از 4.51 میلیون بشکه در روز تولید داشته باشد ولی در برخی ماه‌ها نزدیک به 4.8 میلیون بشکه در روز تولید کرده است. قزاقستان سهمیه 1.86 میلیون بشکه در روز را قبول کرد ولی نزدیک به 1.95 میلیون بشکه در روز تولید می‌کند. نیجریه موافقت کرد روزانه 1.68 میلیون بشکه نفت تولید کند ولی بیش از 1.8 میلیون بشکه در روز تولید دارد. روسیه نیز در هشت ماه از سال جاری بیش از سهمیه‌اش طبق قرارداد نفت تولید کرده است و فقط سه ماه تابع این قرارداد بوده است. آن هم‌زمانی بود که اختلال در خط لوله دروژبا باعث کاهش تولید این کشور شده بود.

یک هفته دیگر باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا صادرکنندگان نفت تصمیم می‌گیرند که از قیمت‌ها حمایت بیشتری کنند یا از سهم‌شان از عرضه جهانی این حامل انرژی.

 

ارسال نظر