کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۳۵

پیشنهاد هدیه 100 لیتر بنزین برای هر فصل

ایلنا | عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در هر حال نرخ کنونی بنزین مصوبه سران قوا و ابلاغی از سوی رهبری است، اما امکان این وجود دارد که در آینده خلاها و ناکارامدی‌های احتمالی بررسی و اصلاحات صورت گیرد.

اسدالله قره‌خانی درباره پیشنهادات بنزینی مجلس اظهار داشت: مباحثی در مجلس مبنی بر دو فوریتی و سه فوریتی مطرح و پس گرفته شد، بعد از مصوبه سران قوا نیز یک طرح دو‌فوریتی برای جلوگیری از تورم داده شد، اما طرحی تصویب شد که ورود نشود.

حتی بنده پیشنهاد دادم که با حفظ چارچوب، سقف سهمیه‌بندی از 60 به 120 لیتر افزایش یابد و به این ترتیب نرخ 3 هزار تومان تا اندازه‌ای خاصیت خود را برای اقشار پایین جامعه از دست می‌دهد، چون نیازشان را با 120 لیتر در ماه مرتفع می‌کنند و اگر کسری بیاورند مقدار ناچیزی است و گفته شد چون مغایر با مصوبه است، قابل قبول نیست.

وی افزود: حتی پیشنهاد دادیم هدیه‌ای در نظر گرفته شود مثلا هر سه ماه یک‌بار 100 لیتر به افراد هدیه دهیم، این طرح توسط نمایندگان امضا شد اما در حال حاضر بعید است این اصلاحات صورت بگیرد.

چانه‌زنی روسیه با اوپک درباره سهمیه‌ تولید نفت

ایسنا | وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: در نشست رسمی آتی اوپک و متحدانش، این گروه ممکن است درباره تغییر سهمیه‌های تولید نفت گفت‌وگو کند.

خبرگزاری اینترفکس نوشت: الکساندر نواک در پاسخ به این پرسش که آیا در نشست اوپک پلاس درباره سهمیه تولید کمتر برای روسیه بحث خواهد شد، گفت: ما مذاکرات درباره مسائل مختلف را منتفی نمی‌دانیم.

توافق کاهش تولید فعلی اوپک پلاس برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس سال ۲۰۲۰ ادامه دارد. تولیدکنندگان مشارکت‌کننده در این توافق در اوایل دسامبر برای مذاکره درباره وضعیت بازار و در شرایطی که قیمت نفت در حدود ۶۲ دلار در هر بشکه در نوسان مانده است، با یکدیگر دیدار می‌کنند.

تحت توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک که تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا می‌شود، روسیه متعهد شده است تولید خود را از سطح ۱۱.۴۲ میلیون بشکه در روز در اکتبر سال ۲۰۱۸، به میزان ۲۳۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

تولید نفت روسیه در طول سال میلادی جاری نوسان داشته و این کشور از اوت بالاتر از سهمیه خود، نفت تولید کرده است. نواک اوایل ماه میلادی جاری گفت که کاهش تولید روسیه در اکتبر تنها ۲۱۱ هزار بشکه در روز بود.

آلمان پتروشیمی 10 میلیارد دلاری در چین می‌سازد

شانا | غول پتروشیمی آلمان، باسف، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ساخت پروژه پتروشیمی ۱۰ میلیارد دلاری خود در استان جنوبی گوانژوی چین را آغاز کرده است.

غول پتروشیمی آلمان، باسف، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ساخت پروژه پتروشیمی ۱۰ میلیارد دلاری خود در استان جنوبی گوانژوی چین را آغاز کرده است.

این پروژه که در شهر ژانگ‌جیانگ واقع شده است، اولین مجتمع پتروشیمی چین با مالکیت تمام خارجی خواهد بود. توافق ساخت این مجتمع در ماه ژانویه امضا شده بود.

انتظار می‌رود فاز اول این پروژه با ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ افتتاح شود و ظرفیت تولیدات پتروشیمی باسف در منطقه آسیا را به ۲۹۰ هزار تن در سال برساند.

نفت برنت به ۶۴ دلار و ۱۲ سنت رسید

تسنیم | قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۱۵ سنت معادل ۰.۲۳ درصد کاهش به ۶۴ دلار و ۱۲ سنت رسید.

به‌دنبال انتشار یک گزارش صنعتی که نشان می‌دهد ذخایر نفت خام امریکا افزایشی ناگهانی داشته است قیمت نفت روز چهارشنبه کاهش داشت، اما امیدها به انعقاد توافق تجاری بین امریکا و چین مانع از افت شدید قیمت‌ها شده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 15 سنت معادل 0.23درصد کاهش به 64دلار و 12سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم امروز 16 سنت معادل 0.27 درصد افت داشت و به 58 دلار و 25 سنت رسید.

طی دو جلسه قبلی قیمت نفت برنت و نفت خام امریکا تحت تأثیر احتمال توافق تجاری قریب‌الوقوع امریکا و چین به ترتیب 1.4 و 1.1 درصد افزایش یافته بود؛ اما آمارهای انستیتوی نفت امریکا اواخر دیروز نشان داد که میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به 22 نوامبر با 3.6میلیون بشکه افزایش به 449.6میلیون بشکه رسیده، در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش 418هزار بشکه‌ای را داشتند.

 

ارسال نظر