کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۴۶

راه‌اندازی کریدور جدید گازی در ایران

ایلنا| مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اشاره به بهره‌برداری از 400 کیلومتر خط لوله و 14 واحد جدید تاسیسات تقویت فشار گاز، اعلام کرد: با راه‌اندازی بخشی از خط نهم سراسری، دومین کریدور جدید انتقال گاز جنوب به شمال و شمال‌غرب کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

بهرام صلواتی در تشریح ساخت و بهره‌برداری از طرح‌های جدید توسعه‌ای صنعت گاز ایران، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بخشی از خط لوله گاز نهم سراسری، خط لوله رابط سایت‌های یک و دو پارس جنوبی، خط لوله انتقال گاز بیرم، خط انتقال گاز کام فیروز، خط انتقال گاز همت آباد - بار و خط انتقال گاز دماوند تزریق گاز شده و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.وی تاکید کرد: در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود 400 کیلومتر خط لوله انتقال گاز بهره‌برداری و تزریق گاز شده و براساس برنامه‌های تعریف شده، 210 کیلومتر خط لوله جدید نیز به زودی وارد مدار می‌شود.صلواتی با اعلام اینکه در حوزه ساخت تاسیسات جدید تقویت فشار گاز هم تاکنون 3 واحد تاسیسات تقویت فشار گاز دیلم، 3 واحد تاسیسات تقویت فشار گاز اهواز، 3 واحد تاسیسات تقویت فشار گاز حسینیه، 4 واحد تاسیسات تقویت فشار گاز کوهدشت و یک واحد تاسیسات تقویت فشار گاز پارچین راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

نیاز مبرم آرامکو به اوپک

شانا| برنامه عربستان برای عرضه سهام شرکت آرامکو سبب شده است گمانه‌زنی‌هایی درباره پایان همکاری این کشور با اوپک مطرح شود. با این همه این گمانه‌زنی، یک نکته مهم را نادیده می‌گیرد.با عرضه بیشتر سهام آرامکو به سهامداران خصوصی، تقاضا برای حداکثر کردن سوددهی افزایش می‌یابد، به‌ویژه با توجه به اینکه سعودی‌ها به دنبال عرضه دوباره سهام آرامکو در یک بازار سهام خارجی نیز هستند.به گزارش نشریه فوربز، اوپک و روسیه برای حفظ قیمت بالای نفت ناچارند در آینده قابل پیش‌بینی، در سازوکار کاهش تولید نفت باقی بمانند.این مساله عربستان را در منگنه می‌گذارد. این کشور نمی‌تواند برای افزایش سود سهامداران تولید خود را افزایش دهد، زیرا این مساله سبب کاهش ارزش ذخایر نفتی این کشور می‌شود. نتیجه این است که عربستان نمی‌تواند هزینه خروج از اوپک یا سیاست‌های محدودیت تولید آن را در آینده نزدیک بپردازد.امروز، بازار نفت به جای محدودیت عرضه، با فراوانی عرضه تعریف شده است. این مساله دورنمای بازار نفت را برای آینده قابل‌پیش‌بینی، تغییر داده است. این مساله به زودی در ارزش‌گذاری آرامکو خود را نشان می‌دهد و به همین دلیل، عربستان گزینه دیگری جز باقی ماندن در اوپک ندارد.

برنامه قطر برای افزایش برداشت از پارس جنوبی

ایسنا| قطر که بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان است، پس از اینکه تاسیسات تولید جدیدی را برای بهره‌برداری از ذخایر جدید اضافه کرد، قصد دارد ظرفیت تولید خود را دو سوم افزایش دهد و تا سال ۲۰۲۷ معادل ۱۲۶ میلیون تن در سال تولید کند.برنامه قطر برای افزایش ظرفیت تولید در حالی اعلام شده که قیمت LNG به دلیل رشد تولید امریکا، روسیه و استرالیا، به پایین‌ترین رکورد چند سال اخیر سقوط کرده است.سعد الکعبی، مدیرعامل غول انرژی دولتی «قطر پترولیوم» اعلام کرد رشد برآورد تولید در نتیجه حفاری جدید و کار ارزیابی در میدان عظیم «نورت فیلد» است که ذخایر گازی قطعی آن اکنون فراتر از ۱۷۶۰ تریلیون فوت مکعب است.کعبی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این نتایج ما را قادر می‌سازند فورا کار مهندسی ضروری برای دو واحد عظیم LNG با مجموع ظرفیت ۱۶ میلیون تن در سال را آغاز کنیم و در نتیجه تولید LNG قطر از ۷۷ میلیون تن فعلی به ۱۲۶ میلیون تن تا سال ۲۰۲۷ صعود خواهد کرد که حدد ۶۴ درصد رشد ظرفیت تولید را نشان می‌دهد.سعد الکعبی گفت: اکنون که دو واحد تولید عظیم به برنامه توسعه اضافه شده و هدف جدید تولید ۱۲۶ میلیون تن شده است؛ بنابراین به زمان طولانی‌تری نیاز است و زمان هدف‌گذاری شده برای رسیدن به این رقم تولید، سال ۲۰۲۷ تعیین شده است.

حادثه مجدد برای لوله‌های گازی روسیه

ایسنا| شرکت گازپروم روسیه به دنبال یک پیمانکار مهندسی برای تعمیر یک خط لوله گاز طبیعی در بستر آب‌های قطب شمال است.

برای دومین بار است که نام خط لوله گاز طبیعی در مسیری که از خلیج بایداراتسکایا عبور می‌کند در دو سال گذشته مطرح شده است. آنگونه که خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرده است، سال گذشته هم این خط لوله در بستر آب‌های قطب شمال دچار مشکل شده بود.هنوز معلوم نیست که حادثه برای این خط لوله باعث ایجاد خطرات ایمنی عمده شده یا روی عرضه گاز از میادین شبه جزیره یامال تاثیر گذاشته است یا خیر.بر اساس گزارش اویل پرایس، با حادثه اخیری که پیش آمده، گازپروم مناقصه را برای کارهای تعمیراتی در ۹.۲ کیلومتری این خط لوله در

خلیج بایداراتسکایا اعلام کرده و انتظار دارد مشکلات به وجود آمده برای این خط لوله برطرف شود. قرار است بررسی‌های مهندسی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ انجام گیرد.

 

ارسال نظر