وضعیت متضاد اقتصاد امریکا با صنعت نفت شیل

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۴۴
وضعیت متضاد اقتصاد امریکا با صنعت نفت شیل

تحلیلگران، اشباع عرضه نفت در سال آینده را پیش بینی کرده‌اند اما این دورنمای منفی تا حد زیادی به سلامت رشد صنعت شیل امریکا در سال ۲۰۲۰ بستگی دارد.

مشکلات مالی به خوبی شناخته شده‌اند اما دومینوها کاهش پیدا خواهند کرد. برخی از شرکت‌های حفاری اخیرا شاهد کاهش خط اعتباری خود بوده‌اند که دسترسی آنها به سرمایه جدید را محدود کرده است. بانک‌ها سالانه دو بار در بهار و پاییز خطوط اعتباری برای شرکت‌های حفاری شیل را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و درباره میزان پولی که این شرکت‌ها می‌توانند استقراض کنند تصمیم می‌گیرند. این‌بار برای نخستین‌بار در سه سال گذشته انتظار می‌رود وام‌دهندگان ظرفیت وام دهی به آنها را محدود کنند.

محدودیت در وام دهی در شرایطی حاصل می‌شود که کنکاش در فاینانس شیل افزایش پیدا کرده است. قیمت‌های سهام امسال که سرمایه‌گذاران علاقه خود را از دست داده‌اند، به‌شدت کاهش پیدا کرده است. صنعت نفت شیل همچنان پول خرج می‌کند و وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران این صنعت را نادیده می‌گیرند.

البته اگر شرکت‌های حفاری نتوانند برای پوشش کمبودهای فاینانس خود استقراض کنند، ممکن است مجبور شوند اعلام ورشکستگی کنند. به گفته بیلی بایلی، مدیر شرکت سرمایه سالت استون، کاهش مبنای استقراض می‌تواند پیش درآمد خوبی برای ورشکستگی احتمالی باشد زیرا بازارهای سرمایه درهای خود را به روی چنین شرکت‌هایی می‌بندند و از این رو استقراض، تنها منبع نقدینگی است.

به گزارش ایسنا، با این حال دسترسی همه شرکت‌ها به بازارهای سهام کاملا قطع نشده است. شرکت دایاموند بک انرژی توانست سه میلیارد دلار اوراق قرضه جدید با نرخ بهره پایین صادر کند.

استرس مالی، کندی رشد تولید نفت امریکا در سال میلادی جاری را توضیح می‌دهد. امریکا در فاصله ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۱۸ حدود دو میلیون بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کرد اما رشد تولید این کشور در فاصله ژانویه تا اوت سال ۲۰۱۹ تنها چند صد هزار بشکه در روز بود.

اما عجیب است که آژانس بین‌المللی انرژی همچنان رشد قابل توجه تولید نفت امریکا در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز را پیش بینی می‌کند اما همه با این دورنمای خوش‌بینانه موافق نیستند. کمبود اعتبار و استرس مالی در بخش شیل ممکن است به نتایج مأیوس‌کننده در سال ۲۰۲۰ منتهی شود.

در برابر چنین وضعیتی گروه اوپک پلاس باید درباره حرکت بعدی خود تصمیم بگیرد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده اوپک پلاس به دلیل دورنمای اشباع عرضه که تا حد زیادی به دلیل رشد نفت شیل بوده، با مشکلاتی مواجه است.با این‌همه در بازار معاملات فیزیکی، نشانه‌ها اندکی مثبت هستند. در بازار معاملات آتی قراردادهای ماه آتی نفت برنت با نرخ بالاتری نسبت به قراردادهای بلندمدت معامله می‌شود. نرخ پریمیوم شش ماهه اخیرا به سه دلار و ۵۰ سنت در مقایسه با یک دلار و ۹۰ سنت در ماه گذشته افزایش پیدا کرده که نشان‌دهنده محدود شدن عرضه در بازار است.

به‌علاوه احتمال گرم شدن رابطه تجاری امریکا و چین وجود دارد که می‌تواند از اقتصاد جهانی حمایت کند. اعتماد کردن به شایعات روزمره که در پکن و واشنگتن شنیده می‌شوند، دشوار است اما دو طرف تمایل خود را برای آتش بس ابراز کرده و فعلا تعرفه‌های تلافی جویانه را افزایش نداده‌اند.

با این همه رشد اقتصادی آهسته شده است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) هشدار داده که رشد تولید ناخالص داخلی جهانی امسال به ۲.۹ درصد کاهش پیدا کرده و تا سال ۲۰۲۱ بین ۲.۹ تا سه درصد خواهد ماند که ضعیف‌ترین نرخ رشد اقتصادی در یک دهه گذشته به شمار می‌رود و بسیار کمتر از رشد ۳.۸ درصدی در سال گذشته است. دو سال مناقشه تجاری و تعرفه‌های تلافی جویانه امریکا و چین به تجارت ضربه زده و سرمایه‌گذاری تجاری را تضعیف کرده و مشاغل را در خطر قرار داده است.

بر اساس گزارش رویترز، بنابراین امریکا و چین روی چشم‌انداز کوتاه‌مدت نفت تاثیر زیادی دارند. هنوز درباره میزان مازاد عرضه نفت در سال ۲۰۲۰ اتفاق نظر وجود ندارد اما بهبود روابط تجاری امریکا و چین بلافاصله در تغییر پیش بینی‌های رشد اقتصادی، رشد تقاضا برای نفت و مهم‌تر از همه اعتماد تجاری منعکس خواهد شد. حتی انتظار بالاتر برای بهبود اقتصادی قیمت‌های نفت را حداقل برای مدتی بالا خواهد برد.

 

ارسال نظر