ایران همچنان به چین نفت می‌فروشد

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۵۶
ایران همچنان به چین نفت می‌فروشد

گروه انرژی|

باوجود تداوم تحریم‌های نفتی امریکا، ایران همچنان سهمی از بازار فروش نفت چین را در اختیار خود حفظ کرده است. طبق آنچه خبرگزاری تسنیم به نقل از آمارهای رسمی گمرک چین منتشر کرده؛ میزان خرید نفت شرکت‌های چینی از ایران در ماه اکتبر به 532 هزار و 790 تن رسیده که این میزان معادل حدود 75 هزار و 433 بشکه در روز است.

 طبق همین آمار میزان خرید نفت ایران از سوی چین در ماه اکتبر نسبت به ماه پیش از آن (سپتامبر) تغییر بسیار اندکی داشته است. در ماه سپتامبر، فروش نفت ایران مجموعا 538 هزار و 878 تن بوده است. پیش از تحریم‌های نفتی امریکا، ایران روزانه بیش از 650 هزار بشکه نفت به چین به عنوان یکی از بازارهای سنتی خود صادر می‌کرد. این میزان فروش نفت در حالی صورت می‌گیرد که همچنان تنش‌ها میان تهران و واشنگتن و به تبع آن تحریم‌های گسترده نفتی امریکا علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است. اما در حالی به واسطه تحریم‌ها سهم ایران از بازار فروش نفت چین تغییر کرده که سهم برخی از دیگر کشورهای منطقه از بازار نفتی چین رو به افزایش گذاشته است. عربستان و عراق از جمله کشورهایی هستند که طی ماه‌های اخیر، میزان فروش نفت‌شان به چین با افزایش همراه بوده است.. طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی حدود 8.41 میلیون تن معادل 1.98 میلیون بشکه در روز طی ماه اکتبر سال جاری میلادی به چین نفت صادر کرده که این میزان نسبت به ماه پیش از آن حدود 76.3 درصد افزایش یافته است.

در عین حال طبق گزارش‌های رسمی، میزان فروش نفت عراق نیز در چین با رشد همراه بوده است. آنطور که موسسه آی‌اچ‌اس مارکت گزارش داده؛ حجم صادرات نفت خام عراق به چین، ماه به ماه در حال افزایش است. ماه گذشته بود که بلومبرگ به نقل از مدیرکل شرکت بازرگانی نفت دولتی سومو نوشت: عراق در حال حاضر حدود 900 هزار بشکه نفت در روز به چین می‌فروشد و آماده است میزان فروش نفت خود به چین را تا پایان سال 2019 به حدود 1.45 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. بلومبرگ در همین گزارش اضافه کرد که؛ این کشور با هدف تصاحب سهم بیشتری از بازار آسیا قصد دارد فروش نفت خود به چین را در سال میلادی آینده یعنی 2020، به میزان 60 درصد افزایش دهد.

روس‌ها هم کشور دیگری هستند که در ماه‌های اخیر نفت بیشتری به چینی‌ها فروخته‌اند. براساس گزارش گمرک چین، واردات نفت این کشور از روسیه با 6.31 میلیون تن افزایش در ماه اکتبر به 6.97 میلیون تن رسیده است.

این در حالی است که تا به امروز تغییری در مواضع و روند تصمیمات دولت ایران و امریکا صورت نگرفته که حاکی از کاهش یا برداشته شدن تحریم‌های نفتی امریکا باشد. با این حال وزیر نفت ایران معتقد است ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها، در طول سه روز می‌تواند میزان صادرات نفت خود را به پیش از تحریم‌ها برساند. در شرایط کنونی نیز که امریکا انتظار به صفر رسیدن فروش نفت ایران را داشت اما گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که هنوز ایران در بازار جهانی فروش نفت به ویژه میان بازارهای سنتی خود، حضور دارد.

 

ارسال نظر