پیشنهاد کاهش 250 تومانی قیمت سی‌ان‌جی

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۵۵
پیشنهاد کاهش 250 تومانی قیمت سی‌ان‌جی

گروه انرژی|

سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، همزمان با کاهش مصرف این سوخت احتمالا با افزایش تقاضا برای سی‌ان‌جی همراه خواهد شد، کمااینکه در طول همین مدت کوتاه از اجرای سیاست جدید سوختی دولت، این اتفاق هم افتاده و تقاضای روزانه سی‌ان‌جی حدود 2 میلیون متر مکعب افزایش یافته است. کمااینکه اردشیر دادرس، رییس سابق انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور معتقد است روند افزایش تقاضا برای این سوخت در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت. او در گفت‌وگو با «روزنامه تعادل» از پیشنهادات فعالان این صنف برای کاهش قیمت سی‌ان‌جی و حمایت از این صنعت در راستای سیاست‌های اصلاح سوخت کشور نیز می‌گوید که مشروح آن را در اینجا می‌خوانید.

  به دنبال افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن انتقاداتی نسبت به نحوه اجرای این تصمیم و عدم تناسب میزان افزایش قیمت آن با سایر حامل‌های انرژی مطرح شد. همین موضوع موجب شده که به‌طور مشخص تقاضا برای استفاده از سی‌ان‌جی به یک‌باره افزایش یابد.

اسفندماه سال گذشته9 موضوع افزایش قیمت بنزین در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی مطرح شد و در آنجا صحبت بر این بود که قیمت چهار حامل انرژی، متناسب با یکدیگر افزایش پیدا کند. ضمن آنکه تاکید بر این بود هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی براساس نظرات کارشناسی صورت گیرد. اما متاسفانه در تصمیم اخیر برای افزایش قیمت بنزین، شاهد آن بودیم که از دیدگاه و نظرات متخصصان و صاحب‌نظران استفاده نشد.

آژانس بین‌المللی انرژی، سه فرمول مشخص برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی را پیش رو قرار داده است. یکی تناسب قیمت عرضه داخلی با قیمت منطقه (برای ایران فوب خلیج‌فارس) و نرخ صادراتی آن است که این موضوع صرفه قاچاق سوخت را از بین می‌برد. دوم میزان عرضه و تقاضای داخلی است که باید بالانس و متناسب با یکدیگر باشد. فرمول سوم هم مربوط به نسبت قیمت حامل‌های انرژی به یکدیگر است. مثلا قیمت بنزین به سی‌ان‌جی و گازوئیل و برعکس که قیمت اینها باید متناسب با یکدیگر تعیین شود. اما همان‌طور که شاهد بودیم در تصمیم اخیر این اتفاق نیفتاد.

  به‌رغم آنکه طبق اظهارات شما پیش از اجرای این تصمیم از متخصصان مربوطه نظرخواهی صورت نگرفته، در حال حاضر پیشنهاد مشخصی در این‌باره دارید که بتوان آن را به دولت ارایه داد‌؟

بله. پیشنهاد ما این است معادل سهمیه‌ای که برای بنزین صرف می‌شد، برای تامین کارت سوخت رایگان به خودروهای دوگانه‌سوز اختصاص یابد که این موضوع باعث می‌شود افزایش هزینه در بخش حمل‌ونقل مسافر و کالا نداشته باشیم. در حال حاضر حمل‌ونقل مسافر و کالای درون شهری به سی‌ان‌جی اختصاص دارد و در بخش خارج شهر نیز از گازوئیل استفاده می‌شود. هم‌اکنون 90 درصد تاکسی‌های کشور گازسوز هستند و 75 درصد سوخت بخش حمل‌ونقل عمومی نیز از طریق سی‌ان‌جی تامین می‌شود.

  یعنی مشخصا پیشنهاد شما این است که بخشی از منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به تامین سوخت رایگان سی‌ان‌جی اختصاص یابد؟

ببینید؛ در حال حاضر طبق محاسبات ما با سیاست اتخاذ شده، میانگین افزایش قیمت بنزین 1500 تومانی و 3000 تومانی، حدود 2575 تومان است که براین اساس به‌طور متوسط قیمت بنزین حدود 155 درصد افزایش یافته است. همچنین طبق برآوردی که داشتیم، حدود 35 درصد مصرف به بنزین 1500 تومانی و 65 درصد نیز به بنزین 3000 تومانی اختصاص خواهد داشت.  ما در گذشته با بنزین 1000 تومانی، حدود 29 هزار میلیارد تومان فروش داشتیم که با افزایش قیمت اخیر، میزان فروش کل حدود 52 هزار میلیارد تومان خواهد بود که یک تفاوت 23 هزار میلیارد تومانی در درآمد کسب شده از محل فروش بنزین ایجاد خواهد شد. پیشنهاد ما این است که اگر 10 درصد از این منابع به صنعت سی‌ان‌جی اختصاص یابد، می‌توانیم به خودروهای دوگانه‌سوز به جای یارانه نقدی، سوخت سی‌ان‌جی رایگان بدهیم.

 خب این منابع در صورت تخصیص می‌تواند به شیوه دیگری نیز در بخش سی‌ان‌جی هزینه شود، مثلا باتوجه به پیش‌بینی افزایش تقاضا برای این سوخت، قیمت گاز سی‌ان‌جی کاهش پیدا کند.

بله. ما پیشنهادی هم داشتیم که در صورت تخصیص 10 درصد از درآمد حاصل از تفاوت فروش قیمت بنزین به بخش سی‌ان‌جی، می‌توان قیمت این گاز را از 500 تومان به 250 تومان کاهش بدهیم. در صورت اجرای این پیشنهاد، تقاضا برای سی‌ان‌جی به مراتب افزایش بیشتری خواهد داشت. کمااینکه در حال حاضر نیز پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای این سوخت از 20 تا 22 میلیون مترمکعب فعلی به حدود 30 میلیون مترمکعب در طول ماه‌های آتی برسد.

 

ارسال نظر