بزرگترین کشف نفتی سال 2019

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۰۵
بزرگترین کشف نفتی سال  2019

گروه انرژی| فرداد احمدی|

یک ماه پس از آنکه در اواسط مهرماه خبر کشف یک میدان گازی در جنوب استان فارس با حجم 368 مترمکعب، (معادل 2 میلیارد و 277 میلیون بشکه نفت) گاز طبیعی توسط شرکت ملی نفت اعلام شد، رییس‌جمهور ایران خبر یک اکتشاف نفتی اعجاب‌انگیز در خوزستان را در جمع مردم یزد اعلام کرد. وی روز گذشته اعلام کرد: ظرفیت این میدان

53 میلیارد بشکه نفت است. بررسی‌های روزنامه تعادل نشان می‌دهد که با توجه به این کشف جدید، ایران با ذخایر نفت و گاز کشف شده‌ای معادل 170 درصد بیشتر از کل اکتشافات نفت و گاز دنیا در سال 2019، در صدر فهرست کشفیات این منابع قرار می‌گیرد. این میدان نفتی ظرفیت نفت قابل استحصال ایران را به میزان 13 میلیارد و 38 میلیون بشکه افزایش داده و آن را به رقم 170 میلیارد بشکه خواهد رساند.

روز گذشته، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در سفر استانی خود به یزد از کشف میدان نفتی جدیدی در حد فاصل بستان تا امیدیه در استان خوزستان خبر داد و حجم ذخایر نفت درجای این میدان را بالغ بر ۵۳ میلیارد بشکه اعلام کرد. روحانی این کشف را هدیه کوچک دولت و شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت به ملت بزرگ ایران خواند. بر اساس گفته‌های رییس‌جمهور، وسعت این میدان ۲۴۰۰ کیلومتر مربع است و ۸۰ متر ضخامت دارد.

با توجه به اعداد و ارقام مطرح شده، میدان نفتی تازه کشف شده که 53 میلیارد بشکه نفت گنجایش آن است، پس از میدان نفتی اهواز که 65 میلیارد و 500 میلیون نفت در خود جای داده است، در رده دوم بزرگ‌ترین میادین نفتی ایران قرار می‌گیرد، یعنی حجم آن کمی بیشتر از میدان نفتی گچساران است که 52 میلیارد و 900 میلیون بشکه نفت دارد. همچنین این میدان پنجمین میدان بزرگ نفتی جهان خواهد بود.

بر اساس گزارش سال 2018 آژانس بین‌المللی انرژی درباره حجم ذخایر نفت و گاز کشورها، ایران 157 میلیارد بشکه نفت اثبات شده یا قابل برداشت در خود جای داده است. به گزارش فارس، حجم ذخایر درجا نفت ایران حدود 712 میلیارد بشکه است که با توجه به ضریب بازیافت متوسط مخازن نفتی که 24.6 درصد است، 157 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال در ایران وجود دارد. با احتساب کشف اخیر، ذخایر نفت درجای ایران 765 میلیارد بشکه خواهد شد و نفت قابل استحصال آن 13 میلیارد و 38 میلیون بشکه افزایش می‌یابد. بدین‌ترتیب ذخایر قابل استحصال ایران به بیش از 170 میلیارد بشکه خواهد رسید و فاصله آن با کشور کانادا، سومین دارنده ذخایر نفتی دنیا به حدود 5 میلیارد بشکه نفت خواهد رسید.

در حال حاضر کشورهای ونزوئلا با بیش از 297 میلیارد بشکه، عربستان سعودی با بیش از 268 میلیارد بشکه و کانادا با 175 میلیارد بشکه ذخایر نفتی در رده‌های نخست تا سوم بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفتی جهان هستند و ایران در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد.

مسوولان نفتی کشور حدود یک ماه پیش در جریان اطلاع‌رسانی درباره کشف میدان گازی ارم در جنوب استان فارس، اعلام کرده بودند که به زودی خبر کشف یک میدان نفتی جدید را نیز خواهند داد.

 اواسط مهرماه، روزنامه ایران از قول سید صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خبر از کشف یک میدان گازی و یک میدان نفتی داده و نوشته بود که دو میدان کشف شده مستقل هستند و با کشورهای هم‌جوار مخزن مشترکی ندارند.

روزنامه تعادل بر اساس اطلاعات غیررسمی ارایه شده در پست اینستاگرامی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برآورد کرده بود که میدان گازی ارم حجم گاز قابل استحصالی معادل 2 میلیارد و 277 میلیون بشکه نفت را در خود جای داده و با مقایسه آن با آمار اکتشافات نفت و گاز جهان در سال 2019، به این نتیجه رسید که کشف میدان گازی ارم بزرگ‌ترین کشف نفت و گاز جهان در این سال بوده و حدود 23 درصد از کل اکتشافات نفت و گاز جهان در سال 2019 را به خود اختصاص داده است. اما با اعلام کشف میدان نفتی 53 میلیارد بشکه‌ای در خوزستان، که 13 میلیارد و 38 میلیون بشکه از آن قابل استحصال است، میدان نفتی جدید به تنهایی به میزان 170 درصد بیشتر از باقی اکتشافات نفت و گاز دنیا در سال 2019 به آمار اکتشافات این سال خواهد افزود.

بر اساس گزارش سایت تحلیلی «ریستاد انرژی»، از ابتدای سال 2019 تا نیمه مهرماه امسال، معادل 7 میلیارد و 700 میلیون بشکه نفت، گاز طبیعی و نفت خام در جهان کشف شده بود. روسیه با کشف یک میلیارد و 534 میلیون بشکه نفت و گاز بیشترین اکتشافات را داشته است. منطقه گویان با یک میلیارد و 180 میلیون بشکه و قبرس با 700 میلیون بشکه کشف نفت و گاز در جایگاه‌ها‌ی بعدی قرار داشتند.کشف میادین بزرگ نفت و گاز متعادف در سال اخیر به ندرت در نقاط مختلف دنیا اتفاق افتاده است و اکثر این کشفیات در بستر دریا هستند. زیرا بیشتر اکتشافات در خشکی‌ها پیش از این انجام شده‌اند.

کشف میدان گازی ارم در رسانه‌های خارجی انعکاس پیدا نکرد و آمار موسسات مختلف با توجه به این اکتشاف به‌روزرسانی نشد، اما خبر اکتشاف بزرگ نفتی جدید در خوزستان که دیروز توسط حسن روحانی، رییس‌جمهور اعلام شد، در رسانه‌های انگلیسی‌زبان بازتاب گسترده‌ای داشت.

رسانه‌های خارجی در خبرهای خود درج کردند که این کشف، کل ذخایر نفتی اثبات شده ایران را 34 درصد یا حدود یک‌سوم افزایش خواهد داد. اما بررسی‌های روزنامه تعادل نشان داد که این خبرگزاری‌ها به اشتباه رقم 53 میلیارد بشکه نفت را با رقم 157 میلیارد بشکه نفت اثبات شده ایران مقایسه کرده‌اند و نه با رقم 712 میلیارد بشکه نفت درجای ایران. این رسانه‌ها خبر را از قول رییس‌جمهور ایران اعلام کردند و منتظر هستند که وزارت نفت ایران طی اطلاعیه‌ای جزییات بیشتری از این اکتشاف را اعلام کند.

بر همین اساس قرار است که امروز بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در کنفرانسی خبری جزییات کشف میدان جدید نفتی در خوزستان را اعلام کند.

 

ارسال نظر