کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۱۷۱

کاهش مصرف سی‌ان‌جی در حمل‌ونقل

ایرنا| رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی با اشاره به افزایش قیمت سی.ان.جی از ابتدای خرداد امسال گفت: افزایش قیمت باعث کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف سی.ان.جی در کشور شده است. اردشیر دادرس با بیان اینکه سالانه شاهد مصرف سی.ان.جی با رشد ۱۵ درصدی بودیم، افزود: این روند امسال معکوس شد و به جای رشد به همین میزان افت ثبت شد و در مجموع ۲۰ تا ۳۰ درصد در روند سالانه، مصرف سی.ان.جی کاهش پیدا کرد که این امر باعث افزایش مصرف بنزین تا پایان سال خواهد شد. به گفته دادرس، ‌افزایش قیمت سی.ان.جی و ثابت ماندن قیمت بنزین می‌تواند مصرف روزانه را تا بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برساند.  وی اضافه کرد: افزایش قیمت مناسب و سهمیه‌بندی بنزین و تناسب قیمت حامل‌های انرژی به نسبت یکدیگر می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.  به گفته دادرس اکنون پمپ‌های گاز سی.ان.جی با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و با وجود ظرفیت ۴۰ میلیون متر مکعبی این جایگاه‌ها، ‌اکنون روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز در این پمپ‌ها به فروش می‌رسد.

آموزش مهندسان برق ایرانی به سوریه

تسنیم| محمد زهیر خربوطلی، وزیر برق سوریه در نشست امضای یادداشت تفاهم همکاری همه‌جانبه میان وزارتخانه‌های نیرو و برق ایران و سوریه گفت: این سفر به دنبال دعوت وزیر نیروی ایران برای حضور در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در تهران و پیشنهاد ایشان برای تدوین یادداشت تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور ‌راه‌اندازی کمیته‌های مشترک بین وزارت نیروی ایران و وزارت برق سوریه انجام شده است.وی با اشاره به اینکه از طریق این تفاهم‌نامه به دنبال تقویت صنعت برق در سوریه هستیم، افزود: هدف اصلی این تفاهم‌نامه بومی‌سازی تکنولوژی و توانمندی تولید تجهیزات صنعت برق در سوریه است.وزیر برق سوریه ادامه داد: همچنین توافق شده زمینه انتقال تجربیات و آموزش نیروهای فعال در صنعت برق سوریه از طرف ایرانی فراهم شود.خربوطلی افزود: توافق کرده‌ایم مرکز هماهنگی و مدیریت اصلی در وزارت برق سوریه نیز که فعالیت آن از حدود 10 سال پیش متوقف شده بود، دوباره راه‌اندازی شود.

عرضه بورسی نفت سفید

ایسنا| روز دوشنبه دو محموله ۱۰ هزار تنی نفت سفید در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه می‌شود. دوشنبه (۱۳ آبان سال جاری) دو محموله ۱۰ هزار تنی نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه می‌شود. محموله اول ساعت ۱۲ عرضه خواهد شد که قیمت پایه هر تن از این محموله ۵۰۵ دلار است. همچنین محموله دوم نیز ساعت ۱۳ عرضه خواهد شد که برای هر تن از این محموله ۵۱۰ دلار قیمت پایه گذاشته شده است. هر دو محموله از نوع نقدی است و تسویه به صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه نقدی وجود ندارد. مبنای واریز مبلغ ۱۰ درصد پیش پرداخت نرخ تسعیر ارز براساس میانگین نرخ‌های خرید و فروش نقدی دلار در سامانه نظارت ارز (سنا) متعلق به بانک مرکزی است.

تحریم‌های امریکا علیه قوانین آیمو

تسنیم| تحریم کشتی‌های شرکت کاسکوی چین در بیست و چهارم سپتامبر به اتهام حمل عامدانه نفت تحریم شده ایران تقاضا برای سوخت سنتی کشتی‌ها را کاهش داده است. سازمان بین‌المللی دریانوردی متعلق به سازمان ملل از ژانویه 2020 کشتی‌هایی را که از سوخت دارای سولفور بالاتر از 0.5 درصد استفاده می‌کنند ممنوع می‌کند. محتوای سولفور سوخت‌های فعلی 3.5 درصد است. به گزارش رویترز، به کشتی‌ها اجازه داده خواهد شد که از یک وسیله تصفیه سوخت استفاده کنند. اکثر مالکان کشتی‌ها با توجه به سوددهی بالای این وسیله برای ناوگان کشتیرانی، سال‌هاست از آن استفاده می‌کنند. موسسه رفینیتیو اکون گزارش داد به تعویق انداختن نصب این دستگاه تصفیه سوخت به خاطر افزایش نرخ کشتیرانی در ماه اکتبر تنها باعث تاخیر در پایین آوردن سطح سولفور سوخت کشتی‌ها در سال آینده می‌شود و تقاضا برای نفت سوخت سولفور بالا را مخصوصا در نیمه اول 2020 بیشتر کاهش می‌دهد. آلاینده‌های هوایی سولفور و نیترات که بسیار برای سلامت انسان مضر هستند، از اهداف قوانین سازمان بین‌المللی دریانوردی بودند.

رایزنی امریکا برای فروش LNG به هند

ایسنا| استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا در سفر منطقه‌ای که با هدف پیگیری اقدامات خصمانه علیه ایران انجام گرفته است، به هند سفر کرد که یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت خام ایران بوده است.وی گفت: ما نسبت به این حقیقت که هند نیازهای انرژی فراوانی دارد حساس هستیم و بنابراین با هند در زمینه گاز طبیعی مایع (LNG) مذاکره می‌کنیم و مذاکرات سازنده‌ای داشته‌ایم. شرکت‌های امریکایی پس از اینکه صادرات LNG به چین به دلیل تشدید جنگ تجاری امریکا به مانع خورد، هند را خریدار بزرگ و مهمی برای LNG می‌بینند.هند که سابق بر این بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین بود در ماه مه تحت فشارهای واشنگتن ناچار شد واردات نفت ایران را متوقف کند. بر اساس گزارش رویترز، هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است، ناچار شده است برای جبران این خلأ نفت بیشتری از امریکا وارد کند.

 

 

ارسال نظر