اثرگذاری امیدواری به صلح تجاری بر تقاضای نفت

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۱۶۷
اثرگذاری امیدواری به صلح تجاری بر تقاضای نفت

گروه انرژی|

مجموعه عوامل دست به دست هم دادند تا در روز پایانی هفته بازار جهانی نفت، شاخص‌ها رشد 3.5 درصدی را تجربه کنند. تقویت احتمال توافق تجاری میان چین و امریکا که در نتیجه اعلام حصول توافقات اولیه در فاز نخست این توافق صورت گرفت، مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت نفت بود و آمارهای اقتصادی مثبت از هر دو کشور باعث تقویت قیمت‌ها شد. آمار اشتغالزایی در ایالات متحده فراتر از حد انتظار بود و شاخص مدیران خرید بخش تولید در چین نیز آمار امیدوارکننده‌ای را ارایه دادند. رونق بازار سهام در اروپا و امریکا، کاهش تولید نفت روسیه و تقویت گمانه‌زنی‌ها درباره شدت بخشیدن اوپک به کاهش تولید نفت نیز از عواملی بودند که قیمت نفت را در پایان روز جمعه بالا بردند. با وجود همه این موارد، طلای سیاه نتوانست کاهش هفتگی قیمت‌های خود را جبران کند و سایه ضعف اقتصاد جهانی و ضعف در تقاضای نفت همچنان بر بازار سنگینی می‌کند.

نفت آخرین روز معاملات هفته گذشته را تحت تاثیر رشد مطلوب مشاغل و کاهش شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا با افزایش قیمت به پایان برد اما موفق نشد از کاهش هفتگی اجتناب کند. بهای معاملات آتی نفت برنت 2 دلار و 7 سنت یا ۳.۵ درصد افزایش یافت و در ۶۱ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز با 2 دلار و 2 سنت یا ۳.۷ درصد افزایش، در ۵۶ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بسته شد.

افزایش قیمت معاملات جمعه، افت هفتگی نفت را محدود کرد و در نتیجه وست تگزاس اینترمدیت ۰.۸ درصد و نفت برنت ۰.۱ درصد کاهش هفتگی را ثبت کردند.شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت خام در هفته گذشته پنج حلقه کاهش یافته و به ۶۹۱ حلقه رسید و اکنون ۱۸۳ حلقه کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. با این حال تولید نفت امریکا در یک سال گذشته حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

طبق آمار رسمی، تولید نفت امریکا در اوت ۶۰۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۱۲ میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسیده که این افزایش به دلیل رشد ۳۰ درصدی تولید در خلیج مکزیک بوده است.

به گفته تحلیلگران، عامل دیگری که از رشد بهای معاملات نفت پشتیبانی کرد، اخباری بود که بر اساس آن مقامات چینی اعلام کردند به توافق کلی در زمینه تجارت با امریکا نزدیک شده‌اند.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد شرکت پرایس فیوچرز با اشاره به گزارش‌های روز پنجشنبه که به نقل از مقامات چینی نوشته بودند که آنها نسبت به توافق بلندمدت با امریکا بدبین هستند، گفت: لحن مقامات چینی درباره توافق با امریکا نسبت به روز قبل فرق کرده بود.

مقامات امریکایی گفته‌اند مذاکره‌کنندگان گفت‌وگوی تجاری سازنده‌ای داشتند و این مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. ارایه اطمینان به بازار درباره توافق تجاری میان دو غول اقتصادی جهان در حالی رخ می‌دهد که 16 ماه از بلاتکلیفی و اعمال تعرفه‌های تجاری میان این دو کشور می‌گذرد. ویلبور راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده در رابطه با توافق تجاری میان چین و امریکا بیان کرد که فاز اول این توافق در ظاهر خوب به نظر می‌رسد.

خبرگزاری دولتی شینهوا پکن اعلام کرد که دو کشور چین و امریکا طی یک تماس تلفنی جدی و سازنده میان مذاکره‌کنندگان اصلی در روز جمعه، به اجماع در اصول این توافق دست یافته‌اند. لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید نیز به خبرنگاران گفت که «مذاکره‌کنندگان امریکایی و چینی به پیشرفت عظیمی برای فاز نخست توافق دست یافته‌اند، هر چند این توافق هنوز 100 درصد حاصل نشده است.»

جان کیلداف، همکار موسسه مدیریت مجدد سرمایه در نیویورک بیان کرد که توافق تجاری میان چین و امریکا «به‌طور چشمگیری چشم‌انداز اقتصادی جهان را بهبود می‌بخشد؛ به ویژه در آسیا که بیشترین آسیب ناشی از جنگ تجاری را متحمل شده است.»

رشد بهای نفت در اوایل معاملات جمعه پس از انتشار گزارش وزارت کار امریکا روی داد که نشان داد اقتصاد این کشور در اکتبر ۱۲۸ هزار شغل ایجاد کرده که بالاتر از برآورد ۷۵ هزار شغل جدید از سوی اقتصاددانان بود، اما نرخ بیکاری همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، به ۳.۶ درصد رشد کرد. آمار اقتصادی مطلوب‌تر کمک کرد که نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز تقاضا برای نفت رفع شود.

مایکل آرون، رییس بخش استراتژی سرمایه‌گذاری در موسسه مشاوره جهانی «استریت استیت» در بوستون بیان کرد که با وجود این آمارهای امیدوارکننده «اما بازار مشاغل هنوز هم به اندازه کافی قوی نیست که نشان دهد صندوق‌های فدرال یا سایر بانک‌های مرکزی باید نرخ بهره را کاهش دهند یا خیر. سرمایه‌گذاران چنین پویایی را می‌پسندند.»

یوسف عباسی، استراتژیست بازار جهانی در موسسه سرمایه‌گذاری «INTL FCStone» در نیویورک بیان کرد: «این داده‌ها باید نگرانی‌ها درباره وضع سلامت بخش مصرف‌کنندگان در امریکا در سه‌ماهه چهارم سال 2019 را تسکین بدهد.»

تحلیلگران همچنین رشد قیمت نفت را تا حدودی تحت تاثیر آماری دانستند که نشان داد شاخص مدیران خرید بخش تولید کایشین چین، در ماه میلادی گذشته به ۵۱.۷ واحد صعود کرده که بالاترین حد در ۳۲ ماه گذشته بود. به گزارش ایسنا، این آمار برخلاف شاخص مدیران خرید بخش تولید بود که از سوی دولت چین منتشر شد و در اکتبر به ۴۹.۳ واحد کاهش پیدا کرده بود که پایین‌ترین حد در هشت ماه اخیر بود.

آمار تولید نفت روسیه نیز بیانگر کاهش آن در ماه اکتبر بوده است. این کشور تولید نفت خود در ماه اکتبر را کاهش داد و پایبندی خود به توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک را به ۷۳ درصد رساند.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری آیفکس، برخی منابع اعلام کردند روسیه در ماه اکتبر امسال تولید نفت خود را به ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.عامل دیگری که بر افزایش قیمت‌های نفت موثر بود، انتشار گزارش‌هایی درباره رونق بازار سهام در اروپا و امریکا بود که امیدواری به رشد تقاضای نفت را افزایش داد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، انتظار می‌رود نگرانی‌ها پیرامون وضعیت عرضه همچنان رشد قیمت‌های نفت را محدود نگه دارد. نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که متشکل از ۱۴ عضو است، تحت تاثیر بهبود سریع تولید نفت عربستان سعودی، در اکتبر ۲۹ میلیون و 590 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که ۶۹۰ هزار بشکه در روز بالاتر از آمار بازبینی شده سپتامبر بوده است. تولید این گروه در سپتامبر به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۱۱ سقوط کرده بود.

کارستن فریتچ، تحلیلگر کالای کومرس بانک در یادداشتی نوشت: اگر چه بهبود تولید نفت اوپک تعجب‌برانگیز نبود زیرا عربستان سعودی موفق شد سطح تولید خود را پس از اختلالات به وجود آمده در سپتامبر به وضعیت عادی برگرداند اما تولید نفت اوپک حدود ۱ میلیون و 400 هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد آژانس بین‌المللی انرژی درباره تولید اوپک در نیمه اول سال ۲۰۲۰ قرار گرفت که ضرورت کاهش بیشتر تولید این گروه را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر