قدم‌های ایران برای تبدیل شدن به هاب برقی منطقه

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۸۰

گروه انرژی|

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران روز پنجشنبه با حضور وزرای نیروی ایران، برق سوریه همچنین ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی در تهران در حالی آغاز به کار کرد که با وجود تحریم‌های تازه امریکا که پروژه‌های عمرانی را هدف قرار گرفته بود، شبکه‌های برق ایران و عراق سنکرون‌سازی و فرکانس برق دو کشور یکسان شد. رضا اردکانیان، وزیر نیرو روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه صنعت برق با ابراز امیدواری از اینکه شاهد رشد و رونق این صنعت زیربنایی باشیم بیان کرد: دست‌اندرکاران صنعت برق و انرژی حضور فعالی در بازارهای منطقه دارند.

اردکانیان خبر داد که ایران در آستانه تحقق یکی از مهم‌ترین تحولات در ارتباط با بازسازی و توسعه صنعت برق عراق است و ابراز امیدواری کرد که از این فرصت برای ارتباط نزدیکتر و توسعه پایدار منطقه که پیش‌شرط صلح پایدار است، استفاده شود. وی در خصوص برنامه وزارت نیرو بعد از کاهش وابستگی بودجه به نفت به خبرنگاران گفت: حتی زمانی که بودجه بر پایه نفت نوشته می‌شد ما متکی به منابع داخلی بودیم. حدود ٢٣ هزار میلیارد گردش مالی صنعت برق کشور است و این صنعت متکی به منابع خود و صادرات تجهیزات مهندسی است. در بازارهای منطقه جایگاه داریم و همین باعث می‌شود نگرانی از بابت بودجه نداشته باشیم. اردکانیان در خصوص سهم وزارت نیرو از بازار اوراسیا نیز گفت: توجه و تمرکز ما روی ٨٦٢ قلم کالایی است که از تخفیف و معافیت تعرفه‌ای برخوردار است و به دنبال این هستیم که بخش خصوصی تجار و تولیدکننده ایرانی بتواند به صورت راحت‌تری در بازار اوراسیا نقش‌آفرینی کند.

وزیر نیرو گفت: بازار ١٩٠ میلیون نفری کشورهای عضو اوراسیا باید تولیدکنندگان تجهیزات برقی ایران را هم شامل شود که البته در صورت ارایه محصول با کیفیت و قابل رقابت می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند. یکی از نکات قابل توجه این نمایشگاه حضور محمد زهیر خربوطلی، وزیر برق سوریه و نافع عبدالساده، معاون وزیر برق عراق در مراسم افتتاحیه نمایشگاه برق امسال ایران بود . در همین راستا، خربوطلی، وزیر برق سوریه روز چهارشنبه در بدو ورود به ایران به منظور شرکت در آیین افتتاح نمایشگاه برق با تأکید بر اینکه پروژه‌های برقی ایران همانند نیروگاه لاذقیه در سوریه به صورت مستمر و رضایت‌بخش در حال اجراست، گفت: درصددیم تا در آینده نزدیک قراردادهای جدیدی میان دو طرف امضا و راه‌حل‌های بیشتری برای همکاری‌های پیش‌ِرو دیده شود. به گزارش تسنیم، وزیر برق سوریه با اشاره به نقش بسزایی که ایران در ثبات و حفاظت از سیستم شبکه برق سوریه داشته است، گفت: در تلاشیم با استفاده از توان شرکت‌های ایرانی واحدهای یک و پنج نیروگاه

400 مگاواتی حلب را بازسازی کنیم. وی با اشاره به برنامه ایجاد شبکه سه‌جانبه برقی میان ایران، عراق و سوریه گفت: ایجاد کارخانه تولید مواد و تجهیزات برقی، همکاری برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر سوریه، تلاش برای خودکفا شدن هرچه بیشتر صنعت برق سوریه و همچنین ایجاد کمیته مشترک میان وزارتخانه‌های نیرو و برق دو کشور از جمله توافقات میان ایران و سوریه است. به گفته خربوطلی یکی از مهم‌ترین موارد همکاری برقی ایران و سوریه ساخت نیروگاه لاذقیه بود که به ظرفیت ۵۲۶ مگاوات در حال احداث است. نافع عبدالساده، معاون وزیر برق عراق نیز به منظور شرکت در آیین سنکرون کردن برق ایران و عراق به تهران آمده بود. به گزارش ایسنا، طبق توافقی که در اواخر سال ١٣٩٧ بین وزرای نیرو و برق ایران و عراق صورت گرفت، قرار شد سه برنامه سنکرون‌سازی شبکه برق ایران و عراق تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، کاهش تلفات شبکه برق عراق به میزان ۳۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۰ و جبران کمبود تولید برق عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ توسط شرکت‌های ایرانی انجام شود. در این راستا، سنکرون‌سازی شبکه برق ایران و عراق دیروز صورت گرفت. در اصطلاح تخصصی، سنکرون کردن به معنی وصل کردن دو شبکه کاملاً مجزا است به طریقی که هیچ نوع شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه‌ای ایجاد نشود و بدین صورت شبکه برق ایران و عراق به یکدیگر متصل خواهد شد. در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران 36 شرکت از 13 کشور آلمان، ایتالیا، چین، روسیه، فرانسه، ژاپن، انگلستان، اسپانیا، سوییس، بلژیک، ترکیه، فنلاند و لبنان حضور دارند. در این دوره از نمایشگاه برق کارگاه‌های آموزشی «هوشمندسازی شبکه برق کشور (اهداف و برنامه‌ها) »، «استانداردهای جهانی تولید برق حرارتی و استفاده از آن در نسل جدید نیروگاه‌های کشور» و «طرح‌های نوآورانه دانش تحریم» برگزار می‌شود.

 سیریک در انتظار وام روسیه

دیروز در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی بیان کرد: طبق آن چیزی که دولت روسیه به ایران اعلام کرده قرار است تا پایان ماه نوامبر 2019 اعتبار اسنادی وام 1.2 میلیارد یورویی دولت روسیه به ایران برای احداث نیروگاه سیریک باز شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: طبق مذاکراتی که با روسیه انجام شده در صورتی که تا پایان ماه نوامبر 2019 اعتبار اسنادی این وام باز نشود دولت روسیه پیمانکار را تغییر خواهد داد. طرزطلب با بیان اینکه قرار بود نیروگاه جدید ری که جایگزین نیروگاه فعلی خواهد شد، از محل وام ژاپن تأمین مالی شود، گفت: پس از اینکه ژاپنی‌ها نسبت به تأمین مالی این پروژه اقدام نکردند، استفاده از امکان تهاتر هزینه‌های پروژه با نفت خام که طبق مجوز قانون بودجه بوده در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه پیشنهادات لازم را به دولت ارایه کرده‌ایم و منتظر پاسخ دست اندرکاران هستیم، اما در صورتی که امکان تأمین مالی از محل تهاتر نفت خام فراهم نشود راهکارهای دیگری را برای بازسازی نیروگاه قدیمی ری اجرایی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی اذعان داشت: برای بازسازی نیروگاه رامین اهواز موافقت دولت روسیه برای تخصیص 353 میلیون یورو وام اخذ شده و قرار است با وام دولت روسیه این نیروگاه قدیمی بخاری بازسازی و نوسازی شود.

 

 

ارسال نظر