کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۹۷

کندی رشد تولید نفت امریکا در برنامه اوپک

شانا|وزارت انرژی روسیه اعلام کرد که اوپک و متحدانش در نشست ماه دسامبر، کند شدن رشد تولید نفت امریکا را در نظر می‌گیرند. به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، پاول سروکین، معاون وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش هنگام بحث درباره توافق کاهش تولید نفت در ماه دسامبر امسال، کند شدن رشد تولید نفت امریکا را در نظر می‌گیرند. با این همه، وی تأکید کرد هنوز برای بحث درباره تشدید کاهش تولید نفت، زود است. معاون وزیر انرژی روسیه گفت: سازوکار اوپک و متحدانش نشان داده کارآمد است، اما به‌طور نامحدود کارآمد باقی نخواهد ماند. سوروکین افزود: اگر به امریکا نگاه کنید، می‌بینید کند شدن محسوسی در رشد تولید نفت این کشور در سه تا چهار ماه گذشته وجود داشته است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش چندی پیش (ژوئن ۲۰۱۹) تصمیم گرفتند توافق خود برای کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید کنند. وزیران نفت و انرژی اوپک برای شرکت در صد و هفتاد و هفتمین نشست عادی این سازمان و آخرین نشست سال ۲۰۱۹ خود پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) در دبیرخانه دایمی این سازمان در وین گردهم می‌آیند، همچنین هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک ششم دسامبر (۱۵ آذرماه) در مقر دایمی این سازمان برگزار می‌شود.

نروژ در صدر اکتشافات نفتی امسال

ایسنا|نروژ در سه ماهه سوم سال میلادی جاری شاهد بالاترین شمار اکتشافات نفت و گاز بود و 6مورد از ۳۸ اکتشاف نفت و گاز طبیعی جهان در این کشور انجام شد. شرکت تحلیل و آمار گلوبال دیتا در گزارش جدیدی اعلام کرد بعد از نروژ، کلمبیا با 5 اکتشاف نفت و گاز در فاصله ژوییه و سپتامبر، در رتبه دوم قرار گرفت. از میان ۳۸ اکتشاف جهانی صورت گرفته، ۲۱ اکتشاف نفت مرسوم، ۱۵ اکتشاف گاز طبیعی، یک اکتشاف نفت سنگین و یک اکتشاف CBM بودند. در میان مناطق جهانی، امریکای جنوبی و اروپا هر یک با 8 اکتشاف در صدر قرار گرفتند و پس از آنها آسیا و آفریقا هر یک با 5اکتشاف قرار گرفتند. طبق گزارش گلوبال دیتا، از 8 اکتشاف در امریکای جنوبی، 6 اکتشاف نفت مرسوم، یک اکتشاف گاز مرسوم و یک اکتشاف نفت سنگین بودند. اروپا در 3 ماهه سوم پنج اکتشاف نفت مرسوم و سه اکتشاف گاز مرسوم داشت. بر اساس گزارش اویل پرایس، نروژ نه تنها در 3 ماهه سوم بلکه در 3 ماهه اول سال ۲۰۱۹ نیز در زمینه اکتشافات صدرنشین بود و از ۲۳ اکتشاف جهانی، 5 اکتشاف مربوط به این کشور بود.

بازگشت کاسکو به حمل‌ونقل دریایی جهان

تسنیم|منابع تجاری گفتند، پس از آنکه امریکا به صورت موقت تحریم‌ها علیه گروه کشتیرانی دولتی کاسکوی چین را کاهش داد، شرکت یونیپک چین استفاده از نفتکش‌های این شرکت را بار دیگر از سر گرفته است. به گزارش رویترز، در یکی از بزرگ‌ترین اقدامات تحریمی اتخاذ شده از زمان وضع مجدد تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت ایران، واشنگتن در اواخر ماه سپتامبر با متهم کردن شرکت کاسکو به حمل نفت ایران این شرکت را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. این مساله سبب شده بود تا شرکت یونیپک، بازوی تجاری شرکت پالایشگاهی سینوپک چین، برای حمل نفت از خاورمیانه به سراغ شرکت‌های کشتیرانی دیگر برود. نگرانی‌ها از قرار گرفتن شرکت‌های کشتیرانی در فهرست تحریم‌های امریکا سبب شده بود تا هزینه حمل نفت خام در سراسر جهان به‌شدت افزایش یابد و میلیون‌ها دلار به هزینه کرایه هر نفتکش افزوده شود. اما هفته گذشته، دولت امریکا به صورت موقت به شرکت‌های نفتی اجازه داد تا معاملاتی را با برخی از شرکت‌های تابعه کاسکو انجام دهند.  یکی از منابع تجاری گفت، امریکا مشورت‌هایی را با مقامات صنعتی انجام داده و اجازه داده که مجوزهایی کلی صادر شود که به موجب آنها می‌تواند همکاری‌های چارتری جدیدی با نفتکش‌های شرکت کاسکو انجام پذیرد.

آخرین وضعیت بارش‌ها

تسنیم|بیشترین رشد بارش‌ها را نسبت به مدت مشابه سال قبل و آمار بارش‌ها به صورت متوسط در درازمدت (آمار ۵۱ ساله)، در حوضه‌های آبریز فلات مرکزی و مرزی شرق شاهد هستیم. بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از آغاز سال آبی جاری (اول مهر 98) تا ششم آبان‌ماه (36 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 17 میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (10.6 میلی‌متر) 60 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (20.3 میلی‌متر) کاهشی 16 درصدی را نشان می‌دهد. اگرچه در بین 6 حوضه اصلی آبریز کشور، حوضه آبریز دریای خزر بیشترین میزان بارش‌ها را به خود اختصاص داده، اما بیشترین رشد بارش‌ها را نسبت به مدت مشابه سال قبل و آمار بارش‌ها به صورت متوسط در درازمدت (آمار 51 ساله)، در حوضه‌های آبریز فلات مرکزی و مرزی شرق شاهد هستیم.

 

ارسال نظر