چالش نفتی چین با تحریم شرکت کشتیرانی کاسکو

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۳۲
چالش نفتی چین با تحریم شرکت کشتیرانی کاسکو

تسنیم|

شرکت نفت فلات قاره چین CNOOC، بزرگ‌ترین شرکت تولید نفت و گاز دریایی چین اعلام کرد تحریم‌های امریکا علیه شرکت کشتیرانی کاسکو تأثیراتی بر فعالیت‌های آن خواهد گذاشت ولی تولید نفت و گاز آن تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

به گزارش رویترز، افسر ارشد مالی این شرکت گفت: «تحریم‌ها تاثیراتی بر کسب و کار ما خواهد گذاشت مخصوصاً وقتی نفت و گاز از میادین نفتی خارجی به چین می‌رسد ولی من مطمئنم شرکت راه‌حلی برای آن پیدا می‌کند».

وی گفت: «کاسکو تنها یک شرکت حمل و نقل است و تحریم‌ها بر تولید نفت و گاز ما تاثیری نمی‌گذارد».

دو هفته پیش گزارش شد که CNOOC به دنبال اجاره نفتکش‌هایی برای حمل گاز طبیعی مایع است تا جایگزین نفتکش‌های کاسکو شود. شرکت کاسکو به خاطر اتهام حمل عامدانه نفت خام ایران تحت تحریم‌های امریکا قرار گرفته است و دولت ترامپ اواخر سپتامبر بر 4 شرکت کشتیرانی چینی از جمله واحد دالیان شرکت کاسکو به خاطر حمل و نقل عامدانه نفت خام ایران تحریم‌هایی وضع کرد.

روز پنجشنبه نیز وزارت خزانه‌داری امریکا یک معافیت دو ماهه برای شرکت‌ها در نظر گرفت تا معاملات خود با شرکت کشتیرانی کاسکوی چین را متوقف کنند.

طبق اطلاعیه‌ای از طرف دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا، این معافیت تا 20دسامبر ادامه خواهد داشت و بر اساس آن شرکت‌ها باید معاملات خود با شرکت کشتیرانی دالیان کاسکو را پایان دهند که شامل تخلیه نفت خام غیر ایرانی می‌شود. نگرانی در مورد تحریم‌ها باعث دو برابر شدن قیمت حمل و نقل نفت و گاز طبیعی مایع توسط کشتی در سراسر جهان شد. وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد معافیت‌های روز پنجشنبه به شرکت کشتیرانی دالیان کاسکو یا هر نهاد دیگری که 50 درصد یا بیش از50درصد آن متعلق به این شرکت است، داده می‌شود. این معافیت‌ها اجازه هیچ‌گونه معامله یا فعالیت‌های تجاری با شرکت کشتیرانی دالیان یا شرکت مدیریت کشتیرانی چین را نمی‌دهد. طبق گفته یک منبع آگاه، در اوایل همین ماه امریکا به یک سوپر نفتکش متعلق به شرکت دالیان چین معافیتی موقتی برای تخلیه محموله نفتی خود داد. اطلاعات کشتیرانی ریفینیتیو آیکن نشان می‌دهد نفتکش بسیار بزرگ کاسویزدام لیک بخشی از نفت خام خود را در سنگاپور و باقی را در برونئی تخلیه کرد. پس از تخلیه بار نفتکش‌ها، تحریم‌ها از سر گرفته خواهد شد.

CNOOC گزارش داده که هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت در 3 ماهه اول سال جاری میلادی 27.9 درصد افزایش یافته و به 19.53 میلیارد یوآن (2.76 میلیارد دلار) رسیده است. پکن اصرار دارد اکتشاف و تولید نفت و گاز تقویت شود. این شرکت اعلام کرد قصد ندارد هدف 70 تا 80 میلیارد یوآن هزینه‌های سرمایه‌ای را تغییر دهد و مطمئن است به این هدف می‌رسد. CNOOC همچنین انتظار دارد به حد بالای هدف سالانه تولید خود که 480 میلیون بشکه معادل‌های نفتی است برسد و حتی از آن هم فراتر برود. تولید نفت خام CNOOC در سراسر جهان در 3ماهه سوم سال جاری میلادی به 100.3 میلیون بشکه رسیده در حالی که تولید گاز طبیعی 142.5 میلیارد فوت مکعب بوده است. تولید نفت خام و گاز طبیعی در سال گذشته به ترتیب 91.1 میلیون بشکه و 131.7 میلیارد فوت مکعب بود. ولی فروش نفت و گاز تنها 0.8 درصد افزایش یافت و به 48.34 میلیارد یوآن رسید چون کاهش قیمت انرژی تولید بالاتر را جبران کرد. قیمت متوسط نفت این شرکت 3 ماهه سوم 60.89 دلار در هر بشکه بود که 14.9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود. قیمت فروش گاز طبیعی این شرکت هم 8.8 دلار پایین آمد و به 5.7 دلار در هر هزار فوت مکعب رسید.

 

ارسال نظر