ثبات قیمت نفت پس از افزایش 3 درصدی

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۲۹
ثبات قیمت نفت پس از افزایش 3 درصدی

گروه انرژی|

قیمت نفت روز جمعه در کانال 61 دلار ثابت ماند. برنت که عصر روز چهارشنبه در پی انتشار آمار ذخایر نفت امریکا که کاهش غیرمنتظره‌ای را نمایش می‌داد، نزدیک به 2 دلار رشد کرد و از 58 دلار و 8 سنت در هر بشکه به 61 دلار و 7 سنت در هر بشکه رسید روز پنجشنبه نیز به رشد خود ادامه داد و در نهایت با 61 دلار و 63 سنت در هر بشکه معامله شد. روز جمعه، پیش‌بینی‌های نگران‌کننده از میزان رشد اقتصاد جهانی بار دیگر نگرانی‌ها از چشم‌انداز تقاضا برای نفت را تشدید کرد و مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. بدین‌ترتیب، قیمت‌های برنت در روز جمعه بین 61 دلار و 31 سنت و 61 دلار و 68 سنت در نوسان بود. دیروز آمار گمرکی واردات نفت چین نیز منتشر شد که نشان داد حجم واردات نفت از ایران با وجود کاهش به نسبت ماه گذشته، بالاتر از حجم واردات نفت از امریکا قرار گرفته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با 1 سنت معادل 0.02 درصد رشد به 61 دلار و 68 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت که روز پنجشنبه حدود یک درصد و روز چهارشنبه 3 درصد افزایش یافته بود، همچنان در مسیر ثبت رشد هفتگی بیش از 3 درصد قرار دارد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا نیز دیروز با 4 سنت معادل 0.07 درصد افت به 56 دلار و 19 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام امریکا در جلسه روز پنجشنبه نیم درصد و در جلسه روز چهارشنبه بیش از 3 درصد افزایش یافته بود و همچنان در مسیر رشد هفتگی 4 درصدی قرار دارد.

به گزارش رویترز، جهش هفتگی قیمت نفت ناشی از کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام امریکا و خوش‌بینی نسبت به تلاش‌های بیشتر اوپک و متحدانش جهت مدیریت بازار نفت بوده است. با این حال، نگرانی‌ها در مورد تضعیف رشد اقتصاد جهانی همچنان مانع از رشد قابل توجه قیمت‌ها شده است.

گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان داد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۸ اکتبر به میزان ۱.۷ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است، در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، رشد ذخایر امریکا به میزان ۲.۲ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. این آمار برخلاف گزارش روز سه‌شنبه موسسه امریکن پترولیوم بود که اعلام کرد ذخایر نفت امریکا به میزان ۴.۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۳۷ میلیون بشکه رسیده است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، کاهش هفتگی ذخایر نفت در پی افزایش فعالیت پالایشگاه‌ها و کاهش واردات نفت روی داد. اما معامله‌گران می‌گویند نگرانی‌های مستمر نسبت به دورنمای تقاضا برای نفت هم‌چنان جو بازارها را منفی نگه داشته است.

جفری هالی تحلیلگر بازار نفت در موسسه «اوآندا» در این باره گفت: «کند شدن فعالیت‌های اقتصادی در سطح جهان موجب کاهش تقاضا برای نفت خواهد شد بنابراین واقعیت این است که رشد قیمت نفت محدود خواهد بود.»

در همین حال به گزارش تسنیم، اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز گفتند که کاهش بیشتر رشد اقتصاد جهانی همچنان محتمل‌تر از ترمیم اقتصادی است، هر چند که بانک‌های مرکزی جهان در حال اتخاذ سیاست‌های محرک اقتصادی هستند.

اطلاعات اقتصادی مربوط به آلمان نشان می‌دهد که بخش تولید این کشور در منطقه منفی قرار گرفته است. به گزارش اویل‌پرایس، شاخص مدیران خرید آلمان (PMI) در ماه اکتبر 41.9 ثبت شد که بیشتر از 41.7 ماه سپتامبر است ولی همچنان از عدد 42 که بازار پیش‌بینی می‌کرد پایین‌تر است. شاخص پایین‌تر از 50 نشانه رکود در فعالیت‌های تولیدی است. رقم ماه سپتامبر پایین‌ترین حد از پایان بحران مالی است.

این ناکارآمدی اقتصادی یک پدیده جهانی است. تجارت تجهیزات امریکا هم برای دومین ماه پیاپی در سپتامبر کاهش یافت. کاترپیلار، شرکت صنایع سنگین امریکا ارقام ناامیدکننده‌ای را برای سه‌ماهه سوم سال میلادی جاری گزارش داد و پیش‌بینی سود سالانه خود را پایین آورد. این تولیدکننده تجهیزات تا حدی شاخصی است برای فعالیت صنعتی امریکا. این شرکت اعلام کرد درآمد آن ضربه سختی خورده چون شرکت‌های بزرگ به خاطر نگرانی در مورد سلامت اقتصاد جهان از خرید تجهیزات خودداری می‌کنند.

به عبارت دیگر، پیامدهای جنگ تجاری چین و امریکا در سراسر جهان حس می‌شود.

یک مشکل بزرگ دیگر برای اقتصاد جهان بخش خودروسازی است. فروش جهانی خودرو کاهش یافته است و از آن جهت که تولید خودرو بخشی بزرگ در بسیاری اقتصادهای اصلی جهان است، رکود در آن باعث رکود در کل تولید می‌شود.

بیشترین چیزی که بخش خودروسازی را آزار می‌دهد احتمال کاهش تقاضای نفت است. فروش کمتر خودرو به‌طور کلی یعنی رشد پایین مصرف نفت. ولی در همین حین خودروهای برقی هم بدشانسی دیگری برای تقاضای نفت هستند. حتی اگر بازار خودرو دوباره رونق بگیرد، فروش خودروهای دارای موتورهای احتراقی داخلی احتمالا به اوج قبلی بازنمی‌گردد.

نظرسنجی دیگر رویترز از اقتصاددانان نشان می‌دهد که آتش‌بس تجاری اخیر بین امریکا و چین نقطه عطف چندان مهمی محسوب نمی‌شود و تاثیری در کاهش ریسک بروز رکود در اقتصاد امریکا طی دو سال آینده ندارد.

بنجامین لو، تحلیلگر شرکت فیلیپ فیوچرز در این باره گفت: کندی رشد اقتصاد جهانی و افزایش ریسک‌های نزولی، ریسک‌پذیری را محدود نگه داشته است و معامله‌گران به ارزیابی وضعیت تقاضا برای سوخت در آینده نزدیک می‌پردازند.

اما برخی از فعالان بازار اظهار کرده‌اند که افت ذخایر امریکا که در گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا منعکس شده است، نشان‌دهنده وجود تقاضاست. این در حالی است که دیروز آمار گمرکی واردات نفتی چین نیز منتشر شد که از کاهش صادرات نفت ایالات متحده به چین حکایت دارد. به گزارش رویترز، آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که در ماه میلادی گذشته، واردات نفت چین از ایران بالاتر از واردات نفت از امریکا بوده است. بر اساس آمار گمرک چین، میزان صادرات ایران به چین در ماه سپتامبر به دلیل ادامه تحریم‌های دولت امریکا و تنش‌ها در خاورمیانه کاهش داشته است. بر این اساس، میزان خرید نفت چین از ایران در ماه گذشته میلادی به 538 هزار و 878 تن رسید، در حالی که این رقم در ماه آگوست 787 هزار و 657 تن بوده است.

بر اساس تحلیل جدیدی که موسسه رفینیتیو اویل ریسرچ انجام داده است: «همه محموله‌های نفتی که چین پس از تشدید تحریم‌های امریکا از ایران خریده، در مخازن متعلق به ذخایر ملی چین در تیان‌جین، جین‌ژو، هوئیژو و شوشان ذخیره شده است.»

اما لیف تحلیلگر ارشد مسائل نفتی در این موسسه افزود، تانکرهایی که نفت ایران را از ماه مه این طرف تحویل چین داده‌اند، متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران بوده‌اند.

عربستان نیز در ماه سپتامبر همچنان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین بوده و خرید نفت شرکت‌های چینی از ایران به حدود 539 هزار تن رسیده است.

حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان در 14 سپتامبر که موجب تعطیلی نیمی از تولید نفت این کشور شد، احتمالا تاثیر خود را در آمارهای ماه اکتبر نشان خواهد داد.

بر اساس آمارهای اداره کل گمرک چین، میزان صادرات نفت عربستان به چین در ماه سپتامبر به 7.17 میلیون تن معادل حدود 1.74 میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به 7.79 میلیون تن ماه آگوست کاهش نشان می‌دهد.

    امید نفت به تصمیم اوپک

عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده، دورنمای کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک و متحدانش بوده است.

با این حال رویترز گزارش داد که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه اظهار کرده است که هیچ تقاضای رسمی برای تغییر پیمان فعلی محدودیت عرضه وجود نداشته است.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک در چارچوب گروهی معروف به اوپک پلاس با هدف تقویت بازار، از ابتدای ژانویه امسال توافقی را برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشتند. این توافق قرار است تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا شود و این تولیدکنندگان در دیدار رسمی که روزهای پنجم و ششم دسامبر برگزار می‌شود، به بررسی سیاست تولید خود خواهند پرداخت.

 

ارسال نظر