کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۰:۵۸:۰۸
کد خبر: ۱۵۵۷۴۸

آغاز طرح نگهداشت تولید مسجد سلیمان

شانا|مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با آغاز حفاری دو حلقه چاه توسعه‌ای در مخازن کبود و لالی آسماری، طرح افزایش و نگهداشت توان تولید نفت در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان وارد فاز اجرایی شد.

احمد محمدی اظهار کرد: از مجموع ۲۸ بسته قراردادی برای توسعه مخازن این شرکت، ۶ بسته قراردادی شامل کبود، زیلایی، لالی آسماری، لالی بنگستان، قلعه نار و بالارود در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان قرار دارد. وی افزود: پس از انجام مطالعات مقدماتی و برگزاری تشریفات مناقصه، پیمانکاران توسعه مخازن کبود و لالی آسماری مشخص شدند و با آغاز عملیات حفاری چاه‌ها در این دو مخزن، مراحل اجرایی این طرح در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان آغاز شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: پیمانکار بسته قراردادی توسعه مخزن زیلایی هم مشخص شده و به‌زودی قرارداد نهایی با پیمانکار آن امضا می‌شود و بسته‌های قراردادی توسعه مخازن لالی بنگستان، بالارود و قلعه نار در مرحله تشریفات مناقصه برای انتخاب پیمانکار قرار دارد که پس از انتخاب پیمانکار، فاز اجرایی توسعه این مخازن نیز آغاز می‌شود.

وعده وزارت نفت برای تأمین سوخت کم‌سولفور

فارس| مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: وزارت نفت در زمینه تامین سوخت از داخل برای ناوگان ملی قول‌هایی داده است تا چالش سوخت کم سولفور مرتفع شود. محمدرضا مدرس خیابانی با اشاره به موضوع قانون سوخت کم‌سولفور که از دی ماه سال جاری و به دستور IMO برای تمام شناور‌ها در جهان اجرایی می‌شود، تصریح کرد: اجرای این قانون چالش مهمی پیشِ روی ناوگان ملی ایجاد می‌کرد که طی مذاکرات انجام شده با ارگان‌های ذی‌ربط به‌ویژه وزارت نفت، امید داریم این نوع از سوخت در موعد مقرر به دست ما برسد. مدرس خیابانی افزود: طی این مذاکرات به مسوولان مربوطه گفته شد که هزینه سوخت وارداتی و مشکلاتی که تحریم می‌تواند در این زمینه ایجاد کند بسیار زیاد است، بنابراین باید سوخت ناوگان در داخل تأمین شود. به گفته مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وزارت نفت در زمینه تأمین سوخت از داخل برای ناوگان ملی قول‌هایی عملیاتی داده است تا چالش سوخت کم‌سولفور مرتفع شود.

رشد مصرف گاز خانگی با شروع سرما

ایرنا| سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به مصرف ۲۲۷ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی گفت: این در حالی است که مصرف گاز در بخش خانگی در روز جمعه ۱۷۱ میلیون متر مکعب بوده که نشان‌دهنده رشدی ۳۲ درصدی در مصرف گاز است. محمد عسگری دیروز با اشاره به اینکه با سرد شدن هوا و افت دما در روزهای اخیر شاهد افزایش مصرف گاز در بخش خانگی هستیم، ادامه داد: مصرف خانگی اکنون به ۲۲۷ میلیون متر مکعب در روز رسیده و این در حالی است که مصرف گاز در روز سه شنبه ۲۰۹ میلیون مترمکعب بوده است. به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، همچنین ۱۱۹ میلیون مترمکعب گاز نیز برای مصرف به صنایع عمده ارسال شده است. وی با اشاره به اینکه نیروگاه‌ها نیز ۱۹۸ میلیون متر مکعب گاز دریافت کرده‌اند، افزود: در مجموع بخش خانگی، صنایع عمده و نیروگاه‌ها، ۵۴۴ میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده‌اند. هر سال با افت دما و شروع ماه‌های سرد سال، استفاده از وسایل گازسوز برای گرمایش خانگی افزایش پیدا می‌کند و همین امر باعث رشد مصرف گاز می‌شود. با این حال لازم است تا مسائل ایمنی در استفاده از این وسایل مورد توجه باشد.

آخرین وضعیت بارش‌ها

تسنیم| بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از آغاز سال آبی جاری (اول مهر 98) تا بیست و نهم مهرماه (29 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 6.7 میلی‌متر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (7.2 میلی‌متر) 7 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته

(9.7 میلی‌متر) کاهشی 31 درصدی را نشان می‌دهد. میزان بارش‌ها در حوضه آبریز مرزی شرق با رشدی 615 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رشدی 132 درصدی نسبت به متوسط آمار درازمدت (آمار 51 ساله) همراه بوده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اعلام اینکه امسال سال بارشی نرمالی در پیش رو داریم، از افزایش بارش در آبان ماه خبر داد. احد وظیفه بیان کرد: بارش‌ها در غرب و مرکز کشور تاکنون زیر نرمال بوده است اما انتظار داریم بارش‌ها در آبان بیشتر شود. وی گفت: پیش‌بینی ما این است که بارش‌ها در سطح کشور در آبان ماه بیش از نرمال باشد اما آذرماه بارش‌ها زیر نرمال است. وظیفه گفت: پاییز سال قبل پربارش بود؛ امسال برآیند این است که بارش مثل سال گذشته نباشد اما کم‌بارش هم نیست. وی ادامه داد: دامنه‌های البرز و سواحل شمال در معرض سیلاب است و هشدارهای لازم داده شده است.

 

 

ارسال نظر