تقلای مدیر آرامکو برای جلب‌توجه به حملات 14 سپتامبر

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۷۵

گروه انرژی|  امین ناصر مدیر شرکت آرامکو دیروز در کنفرانس نفت و پول لندن نسبت به نبود «واکنش بین‌المللی متمرکز» نسبت به حملات به آرامکو معترض شده و گفته این ممکن است باعث شود حمله‌ها ادامه پیدا کند. بیان این جملات سیاسی از سوی مدیرعامل یک شرکت نفتی که سودای عرضه عمومی نیز در سر دارد باعث تعجب زیادی شده است. مدیرعامل شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی در اظهارات کم‌سابقه‌ای گفت: حملاتی نظیر آنچه ماه گذشته علیه تاسیسات نفتی سعودی به وقوع پیوست، در صورت عدم وجود یک واکنش بین‌المللی متمرکز، ممکن است ادامه پیدا کند.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در اظهارنظر سیاسی کم‌سابقه‌ای در کنفرانس نفت و پول لندن گفت: فقدان یک راه‌حل بین‌المللی برای یک اقدام قاطع ممکن است حمله‌کنندگان را جسور کرده و امنیت انرژی جهان را در معرض ریسک بزرگ‌تری قرار دهد. بر اساس گزارش رویترز، وی گفت: آرامکو در مسیر احیای ظرفیت تولید نفت حداکثری ۱۲ میلیون بشکه در روز تا پایان نوامبر قرار دارد. ناصر ادعا کرده است که تولید نفت در اکتبر ۹.۹ میلیون بشکه در روز بوده است و حملات باعث کاهش درآمد آرامکو نشد زیرا این شرکت طبق برنامه به تامین نفت به مشتریانش ادامه داد. امین ناصر گفته است که حملات 14 سپتامبر «هیچ تاثیری» بر برنامه‌های پادشاهی برای عرضه اولیه آرامکو نگذاشته است و اگر تاثیری بوده در جهت قوی‌تر کردن پیشنهاد است. او گفته است هر وقت سهامداران تصمیم بگیرند که زمان مناسبی است ما برایش آماده‌ایم.

پادشاهی قبلا برنامه داشت که 1 درصد آرامکو را امسال و 1 درصد آن را سال بعد عرضه کند. اینها قرار بود نخستین گام‌ها در عرضه عمومی 5 درصد از سهام این شرکت نفتی که گفته می‌شود بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان است باشند. بن سلمان ارزش مجموعه را 2 تریلیون دلار برآورد کرده اما تحلیلگران می‌گویند ارزش آرامکو 1.5 تریلیون دلار است.

سی‌ان‌بی‌سی می‌نویسد که موفقیت عرضه آرامکو به قیمت نفت وابستگی زیادی دارد که حالا با وجود تنش‌ها در خاورمیانه، نسبت به سال گذشته 30 درصد در سطوح پایین‌تر قرار دارد. امین ناصر در صحبت‌های دیروزش افت قیمت نفت در روزهای اخیر را ناشی از «رضایت کامل» بازار نسبت به واکنش عربستان به حمله‌ها وصف کرده اما گفته جنگ تجاری و وضع تعرفه از سوی امریکا و چین علیه یکدیگر هم بر این وضع اثر داشته است.

مدیرعامل آرامکو یک بار دیگر بدون ارایه سندی گفته که «شکی» وجود ندارد که ایران پشت حمله‌های یک‌شنبه 14 سپتامبر به تاسیسات آرامکو بوده است. عربستان مدعی است حملات یک‌شنبه این کشور را مجبور کرده که 50درصد تولیدش را از مدار خارج کند. برخی از جمله بیژن زنگنه وزیر نفت ایران معتقدند عربستان درباره میزان اثر حمله‌ها بر تولیدش بزرگ‌نمایی کرده است.

پیشتر یک موسسه رده‌بندی ارزهای کشورها، رتبه ارز عربستان را از A+ به A کاهش داده و یکی از دلایلش را «آسیب‌پذیری زیر‌ساخت‌های اقتصادی» این کشور توصیف کرده بود.

 

ارسال نظر