کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۸۸

سهمیه سوخت جایگاه‌داران کمتر شد

ایسنا|شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که از ساعت صفر بامداد سه‌شنبه

(۱۶مهر ماه) میزان سوخت‌گیری با کارت جایگاه داران در پمپ‌بنزین‌ها به ۲۰ لیتر کاهش یافت. قبلا این مقدار ۳۰ لیتر بوده است.شرکت ملی پخش تأکید کرد هموطنان جهت سهولت در سوختگیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنند. یادآوری می‌شود میزان لیتراژ در هر بار سوختگیری با کارت سوخت شخصی خودروها همان ۶۰ لیتر است.ضمناً چنانچه به هر دلیلی مراجعان کارت سوخت به همراه نداشته باشند در کلیه جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد موجود است.همچنین به منظور رفاه حال هموطنان، درخواست می‌شود در زمان مسافرت، کارت سوخت شخصی خود را به همراه داشته باشند.

زمزمه‌های تعمیق در توافق اوپک پلاس

شانا| دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که اکنون برای بحث درباره تعمیق کاهش تولید اعضای این سازمان خیلی زود است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، محمد بارکیندو روز دوشنبه ۱۵ مهرماه اعلام کرد که با وجود افت قیمت نفت، اکنون برای بحث درباره تعمیق کاهش تولید نفت خیلی زود است.وی همچنین گفت: اوپک روی کمک روسیه برای کاهش تنش بین ایران و عربستان با هدف کمک به تثبیت بازار جهانی نفت، حساب می‌کند.سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش چندی پیش (ژوئن 2019) تصمیم گرفتند توافق خود برای کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید کنند.وزیران نفت و انرژی اوپک برای شرکت در صد و هفتاد و هفتمین نشست عادی این سازمان و آخرین نشست سال 2019 خود پنجم دسامبر (14 آذرماه) در دبیرخانه دایمی این سازمان در وین گردهم می‌آیند، همچنین هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک ششم دسامبر (15 آذرماه) در مقر دایمی این سازمان برگزار می‌شود.

افت رتبه اعتباری آرامکو

ایسنا| یک موسسه اعتبارسنجی در پی حمله نیروهای حوثی یمن به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو، رتبه اعتباری این شرکت را کاهش داد.به گزارش خبرگزاری رویترز، موسسه اعتبارسنجی فیچ، رتبه اعتباری شرکت آرامکو عربستان را یک درجه کاهش داد و به «A» رساند.چند روز پیش نیز این موسسه رتبه اعتباری حاکمیتی عربستان را کاهش داده بود.با وجود کاهش رتبه اعتباری آرامکو، موسسه فیچ برآورد خود از دورنمای این شرکت را ثابت نگه داشت.کاهش رتبه اعتباری آرامکو پس از آن انجام گرفت که نیروهای یمنی با حمله به تأسیسات نفتی این شرکت توانستند حدود نیمی از تولید نفت عربستان را متوقف کنند.

تعمیر خط لوله سوم سراسری گاز

شانا| عملیات تعمیرات ۵۵ کیلومتر از خط لوله سوم سراسری در محدوده مرکز بهره‌برداری خطوط لوله کوه‌نمک استان قم با هدف افزایش ایمنی و پایداری شبکه انتقال گاز انجام شد.

حیدرعلی صادق‌پور، مدیر منطقه ۳ عملیات انتقال گاز درباره اجرای این عملیات توضیح داد: تعمیرات خط لوله سوم سراسری مطابق برنامه زمان‌بندی و بر اساس گزارش پیگرانی هوشمند، در مدت زمان کمتر از پنج ماه با مدیریت مرکز بهره‌برداری خطوط لوله کوه‌نمک و با مشارکت مستقیم مرکز بهره‌برداری خطوط لوله ساوه و پشتیبانی سایر واحدهای ستادی منطقه ۳ عملیات انتقال گاز به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه اجرا شد و به پایان رسید.وی افزود: خط لوله سوم سراسری نقش مهمی در انتقال گاز به شمال و شرق و غرب کشور دارد و با اجرای عملیات تعمیرات، اکنون بدون هیچ محدودیتی عملیاتی شده است.مدیر منطقه ۳ عملیات انتقال گاز با اشاره به صرفه‌جویی‌های انجام‌شده در بخش مدیریت مصرف گاز در زمان انجام تعمیرات یادآور شد: عملیات گسترده تعمیرات خط لوله سوم سراسری در راستای افزایش پایداری شبکه انتقال گاز انجام شده است.

رکوردشکنی اوپک در کاهش تولید

تسنیم| پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان و کاهش 5.7 میلیون بشکه در روز از تولید این کشور، اوپک در سپتامبر بیشترین کاهش تولید را طی 17 سال گذشته تجربه کرد.طبق گزارش اس پی گلوبال پلتس، اوپک ماه گذشته 28.45 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرد که 1.48 میلیون بشکه نسبت به ماه اوت کمتر بود و بیشترین کاهش را طی 17 سال گذشته داشت. کل تولید اوپک در ماه سپتامبر کمترین تولید ماهانه اوپک از مه ‌2009 بود. به گزارش اویل پرایس، تولید نفت خام عربستان به خاطر حمله‌های چهاردهم سپتامبر به تاسیسات حیاتی نفت این کشور، در سپتامبر 1.32 میلیون بشکه در روز نسبت به ماه اوت کاهش یافت و به 8.45 میلیون بشکه در روز رسید.تولید نفت ونزوئلا هم 100 هزار بشکه دیگر کم شد و در سپتامبر به 600هزار بشکه در روز رسید. تولید نفت خام ایران هم 70 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 2.23میلیون بشکه در روز رسید.تولید نفت نیجریه و عراق هم تا حدی کاهش یافته است. این دو کشور در ماه‌های اخیر بیشتر از سهمیه‌شان از قرارداد اوپک تولید می‌کردند و قول دادند این روند را اصلاح کنند ولی هنوز تولیدشان بیشتر از سهمیه اوپک است.

 

ارسال نظر