کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۰۶

افزایش تولید بنزین یورو 5

ایسنا| مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان از آغاز تولید بنزین با استاندارد و کیفیت یورو پنج اتحادیه اروپا در این پالایشگاه نفت خبر داد و اعلام کرد: برای نخستین‌بار بنزین اکتان ۹۱ در این پالایشگاه تولید شده است.محمدعلی اخباری با بیان اینکه برای نخستین‌بار، تولید بنزین با استاندارد و کیفیت یورو پنج اتحادیه اروپا در پالایشگاه نفت لاوان آغاز شده است، گفت: با اجرای پروژه جدید، استاندارد بنزین تولیدی پالایشگاه لاوان به یورو ۵ ارتقا یافته که اجرای این طرح ارتقا و بهبود کیفیت افزایش سودآوری، افزایش اکتان (آرام‌سوزی) بنزین و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را به همراه داشته است.به گفته وی، پیچیدگی پروژه‌های تحت لیسانس، تحریم‌ها، خرید تجهیزات از شرکت‌های گمنام در سال‌های گذشته، ورود تجهیزات بی‌کیفیت و پایین‌تر از حد استاندارد، عدم ورود کاتالیست‌ها، ایجاد مشکل از سوی پیمانکار در زمینه تحویل پروژه و در نهایت کنارگذاشتن پیمانکار و ساخت واحد توسط نیروهای پالایشگاه، موجب طولانی شدن روند اجرای این پروژه شد. وی هزینه سرمایه‌گذاری اجرا، بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت را حدود ۶۰۰ میلیارد ریال و بیش از ۱۰۸ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: هزینه ریالی احداث واحدهای سرویس‌های جانبی را بیش هم حدود ۸۰۱ میلیارد ریال و هزینه ارزی آن بیش از ۸۳ میلیون یورو است. اخباری خاطرنشان کرد: هزینه سرمایه‌گذاری کمتر، سازگاری با محیط زیست، هزینه پایین‌تر تولید و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای این پروژه است.

ساخت تاسیسات زیرزمینی ذخیره نفت در امارات

تسنیم| با افزایش درگیری‌های منطقه‌ای، شرکت نفت دولتی ابوظبی قصد دارد بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره زیرزمینی نفت جهان را در فجیره بسازد. به گزارش فوربز، فجیره تنها امیرنشین از هفت امیر نشین امارات است که خط ساحلی آن تماماً در امتداد دریای عمان است نه خلیج فارس. یک خط لوله با حمایت شرکت سرمایه‌گذاری نفتی بین‌المللی ابوظبی در 2012 در این منطقه راه‌اندازی شد که ظرفیت انتقال 1.5 میلیون بشکه نفت را در روز دارد. به علاوه، فجیره خودش توانایی انتقال نزدیک به 70 درصد کل تولید نفت خام امارات را دارد.با افزایش درگیری‌های منطقه‌ای، سلطان الجابر، مدیرعامل ادناک قصد دارد بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره زیرزمینی نفت جهان را در این بندر بسازد. این تاسیسات ظرفیت نگهداری 42 میلیون بشکه نفت را دارد. ادناک برای حفظ بیشتر موقعیت خود در بازار ذخیره نفت، ده درصد سهام شرکت ذخیره انرژی VTTI را خریده است. این شرکت در فجیره تانکرهای ذخیره نفت دارد.الجبار همچنین گفت فجیره نقشی اساسی در طرح‌های تجاری ادناک دارد. این شرکت با مشارکت انی ایتالیا و «او‌ام وی» اتریش قصد دارد یک بخش تجاری بسازد که انتظار می‌رود تجارت خود را در سه ماهه اول 2020 آغاز کند.

رشد قیمت نفت تحت تأثیر تعمیرات

ایرنا| قیمت نفت بعد از آنکه ۵ درصد از ارزش خود را در هفته گذشته از دست داد، دیروز توانست با توقف روند سقوط، با رشد قیمت کار خود را آغاز کند با این حال، ‌افزایش قیمت آنقدر نبود که بتواند قیمت‌ها را به بالای ۶۰ دلار برساند.قیمت نفت هفته را تحت تاثیر برنامه‌های تعمیر و نگهداری در سراسر جهان و پیش از آغاز فصل سرما با رشد قیمت آغاز کرد تا نفت برنت با ۲۹ سنت افزایش قیمت، به ۵۸ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه برسد. نفت سبک امریکا نیز رشدی ۲۵ سنتی را ثبت کرد تا در هر بشکه به قیمت ۵۳ دلار و ۶ سنت معامله شود.اگرچه همچنان پیش‌بینی ضعیف رشد اقتصادی مانع بزرگ رشد قیمت‌ها در بازار نفت به شمار می‌رود اما خبر دور جدید مذاکرات امریکا و چین می‌تواند امیدها برای تقویت قیمت را افزایش دهد.مقامات امریکایی و چینی قرار است در دور جدید مذاکرات تجاری روزهای ۱۰ و ۱۱ اکتبر در واشنگتن دیدار کنند. با این حال معامله‌گران همچنان نگران هستند که کند شدن رشد اقتصاد جهانی بر تقاضای نفت در آینده سنگینی کند و از همین رو با وجود ریسک‌های سیاسی و اقتصادی به عنوان عوامل تقویت‌کننده قیمت، همچنان نفت زیر ۶۰ دلار باقی مانده است.

آخرین وضعیت بارش‌ها

تسنیم| درحالی که بارش‌های کشور در سال آبی جاری تا چهار روز پیش تنها ۰.۸ میلی‌متر بود، در روزهای حد فاصل دهم تا سیزدهم مهرماه، به یک باره بارش‌ها با رشد قابل توجه مواجه شده و از ۰.۸ میلی‌متر به ۲.۲ میلی‌متر رسید.بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از آغاز سال آبی جاری (اول مهر 98) تا سیزدهم مهرماه (13 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 2.2 میلی‌متر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (2.6 میلی‌متر) 14 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (1.9 میلی‌متر) 16 درصد نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر