کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۱۷۴

چشم امید نیروگاه‌های زغال‌سنگی امریکا به ترامپ

ایسنا| شش ایالت زغال‌سنگی امریکا دولت ترامپ را برای توقف تحقیقات دو ساله درباره بازنشستگی نیروگاه‌های زغال‌سنگ و هسته‌ای تحت فشار قرار داده‌اند. کمیسرهای نیروگاهی ایالت‌های آلاباما، کنتاکی، مونتانا، تنسی، ویرجینیای غربی و وایومینگ در نامه‌ای به «کمیسیون رگولاتوری انرژی فدرال» که بر بازارهای نیروی امریکا نظارت می‌کند هشدار دادند که تعطیلی نیروگاه‌ها شتاب پیدا کرده و توجه زیادی را به انعطاف شبکه و امنیت سوخت معطوف کرده است.

این درخواست تقریبا دو سال پس از این مطرح شده که این کمیسیون درخواست دولت ترامپ برای کمک مالی به نیروگاه‌های زغال‌سوز را رد کرد و این پیشنهاد را غیرقانونی خواند. اما این کمیسیون با گشایش تحقیقات درباره اینکه آیا تغییرات رگولاتوری ضروری است، زمینه را برای اقدامات آتی بیشتر فراهم کرد. از آن زمان این کمیسیون بیش از ۲۰۰ پیشنهاد دریافت کرده و بیش از ده‌ها نیروگاه زغال‌سوز از چرخه فعالیت خارج شده‌اند. اکنون ایالت‌هایی که از افت استفاده از زغال‌سنگ بیشترین آسیب را دیده‌اند از کمیسیون انرژی درخواست کرده‌اند بازبینی خود از شبکه برق را نهایی کرده و وضع مقرراتی را بررسی کند که می‌تواند تعطیلی تولید نیرو با استفاده از سوخت‌های فسیلی را محدود کند. نیل چاترجی، رییس این کمیسیون که همواره حامی صنعت زغال‌سنگ بوده، ممکن است به این درخواست‌ها نظر مساعد نشان دهد.

انجام تعهدات آرامکو به هند از ماه آینده

تسنیم| سخنگوی شرکت ریلاینس اینداستریز هند گفت: «آرامکو اطمینان داده که محموله‌های ماه اکتبر از نظر مقدار و ترکیب درجات نفت مطابق با خواسته ماست». به گزارش رویترز، عربستان مجبور شده بود به خاطر حمله پهپادی به تاسیسات نفتی خود درجه نفت صادراتی خود را به نفت سنگین تغییر دهد. حملات پهپادی و موشکی چهاردهم سپتامبر به تاسیسات بزرگ نفتی عربستان که بیشتر نفت خام سبک را پالایش می‌کنند، حدود 5.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت این کشور کم کرد که معادل نیمی از تولید نفت بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت دنیا است. بنابراین عربستان مجبور شد به جای نفت سبک نفت خام سنگین به برخی پالایشگاه‌ها بدهد. سخنگوی ریلاینس اضافه کرد: «آرامکو بیش از 20 سال است یک عرضه‌کننده بزرگ و قابل اطمینان نفت خام به ما بوده و هم از نظر مقدار و هم ترکیب درجات مختلف نفتی طبق تعهداتش عمل کرده است». ریلاینس، مالک بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی جهان در جامناگار در ایالت گجرات غربی، خریدار اصلی نفت عربستان است و اخیراً اعلام کرده قصد دارد یک پنجم محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی خود را طی قراردادی چند میلیارد دلاری به آرامکو بفروشد.

وضعیت برداشت از میدان گازی مشترک با ترکمنستان

ایرنا| مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: میدان گازی گنبدلی در شهرستان سرخس تنها میدان گازی مشترک خشکی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان است. رامین حاتمی افزود: میادین نفتی نیز در این منطقه وجود ندارند. شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، سال ۱۳۷۷ تاسیس و فعالیت آن سال ۱۳۷۹ در ستاد مستقر در مشهد آغاز شد. شرکت بهره ‎برداری نفت و گاز شرق با برداشت مستمر گاز از حدود ۷۰حلقه چاه فعال در منطقه خانگیران سرخس، تامین نیاز نیروگاه‌های نکا و پتروشیمی بجنورد و نیز گاز مصرفی استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان را بر عهده دارد. سابقه اکتشاف گاز در منطقه خانگیران واقع در شمال شرق مشهد به سال ۱۳۳۱ و فعالیت نخستین چاه گاز شیرین آن به سال ۱۳۴۱ باز می‌گردد. پالایشگاه گاز خانگیران در این منطقه فراوری روزانه ۴۹، ۵ میلیون مترمکعب گاز ترش و تولید ۱۱ میلیون مترمکعب گاز شیرین را انجام می‌دهد.

 

ارسال نظر